arthon Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Da jeg kom over denne testen fra Lensrentals tenkte jeg at dette må være interessant for mange her siden 50mm objektiver og kvalitet er en gjenganger. Testen startet på bakgrunn av et spørsmål fra de kjente landskaps fotografene Michael Plumridge and Peter Lik om hvilken 50mm som var skarpest. De hadde en test helg i Vegas sammen med kamera Nerd og RED Digital Camera Company eier Jim Jannard for å teste objektiver på RED Epic-X (kjenner bakgrunnshistorien fra reduser forumet). Objektiver som ble testet: Canon: 50mm f/1.2; 50mm f/1.4; 45mm TS-E; 50mm f1.0 (that is correct, the 50mm f1.0) Cooke: 50mm Panchro T2.8 (Cinema lens) Leica: 50mm f/0.95 Noctilux; 50mm f/1.4 Summilux ASPH; 50mm f2.0 Summicron Nikon: 50mm f1.4 G; 50mm f1.2 AIS (another classic); 45mm PC-E Schneider: 50mm f/2.8 PCTS; 50mm Cine Xenar T2.0 (cinema lens) Sigma: 50mm f/1.4 Voigtlander: 50mm f1.1 Nokton Zeiss: 50mm f/1.4 (ZE/ZF); 5omm f/2.0 Makro planar (ZE/ZF); 50mm f/1.5 Sonnar (M mount); 50mm f/2.0 Planar (M mount) Overraskende i en gruppe av så gode (og noen relativt dyre) 50mm objektiver så endte den relativt rimelige Canon EF 50mm f/1.4 helt i toppen. Altså ingen egentlig grunn til å kjøpe noen dyrere 50mm enn denne, med mindre man ser etter spesielle karakteristikker for en 50mm. Les hele testen her: http://www.lensrentals.com/blog/2012/01/the-great-50mm-shootout Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Altså ingen egentlig grunn til å kjøpe noen dyrere 50mm enn denne, med mindre man ser etter spesielle karakteristikker for en 50mm. Helt klart. Som - tjah - bokeh, byggekvalitet, fokusring, autofokus, buet fokusplan, fokus shift, farger, vignettering, distorsjon, kromafeil, dybdekromafeil, koma, kontrast, flare, vekt, pris, nærgrense, værtetting eller for den del ytelse på andre fokusavstander - du vet - de sære, spesielle, irrelevante karakteristikkene som ikke har noe å gjøre med det viktige - målt skarphet på eksakt fem meters avstand fra maks blender og ned til f/4. (Når det er sagt syntes jeg det var en veldig interessant test (som jeg leste allerede i går), og jeg er helt enig med ham i konklusjonen! ) Endret 4. januar 2012 av Trondster Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Om jeg noensinne kommer til å kjøpe en 50/1.2, bryr det meg lite om f/1.4-versjonen er skarpere på andre blendere enn f/1.2. Den ekstra lysstyrken får man nemlig ikke uansett. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Altså ingen egentlig grunn til å kjøpe noen dyrere 50mm enn denne, med mindre man ser etter spesielle karakteristikker for en 50mm. Helt klart. Som - tjah - bokeh, byggekvalitet, fokusring, autofokus, buet fokusplan, fokus shift, farger, vignettering, distorsjon, kromafeil, dybdekromafeil, koma, kontrast, flare, vekt, pris, nærgrense, værtetting eller for den del ytelse på andre fokusavstander - du vet - de sære, spesielle, irrelevante karakteristikkene som ikke har noe å gjøre med det viktige - målt skarphet på eksakt fem meters avstand fra maks blender og ned til f/4. (Når det er sagt syntes jeg det var en veldig interessant test (som jeg leste allerede i går), og jeg er helt enig med ham i konklusjonen! ) Heh-Heh. Noen liker mora og noen liker dattera, men du ramser opp et helt harem. Finner du alle de karakteristikkene i en 50mm eller må man ha en hel koffert med 50mm objektiver? Ett objektiv for enhver anledning. Hvis den annonserte SLR Magic HyperPrime CINE 50mm T0.95 faktisk blir et brukbart produkt med brukbar pris (hvis/når) den blir lansert i September kan det være ett morsomt alternativ. Likte faktisk hva den kunne gjøre på en GH2. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Finner du alle de karakteristikkene i en 50mm eller må man ha en hel koffert med 50mm objektiver?Objektiver med store blenderåpninger er såpass forskjellige i uttrykk at noen fotografer trenger flere objektiver med samme brennvidde. Andre fotografer liker å ligge rundt f/8 eller jobber bare med et standard uttrykk og de vil ofte klare seg med et godt objektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå