Gå til innhold

GoPro objektivet, kun fisheye?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe GoPro til fjelltur/action-bruk.

Fisheye-objektivet som står på disse kameraene er jo veldig greit for å få 170 grader field of view (FOV) til sportsfilming, men til de mer vanlige bildene og videoene er jo de buede linjene ubrukelig.

Så spørsmalet mitt er om GoPro korrigerer den enorme fisheye-distorsjonen automatisk når man velger de smalere FOV'ene?

Jeg finner ikke noe informasjon om noe slikt, men det er jo både logisk og fullt teknisk mulig å gjøre det når man velger 127 eller 90-grader bilde! Da er det jo mye overflødig bilde som kan croppes etter korrigering.

(Mange vanlige kompaktkamera korrigerer distorsjon før bildet lagres på kortet.)

Hvis ikke GoPro korrigerer distorsjonen i de lavere FOV'er; er det da kun en simpel crop av fisheye-bildet som utføres???

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man beskjærer et fisheye bilde så minsker forvregningen tilsvarende. På samme måte som du ikke får følelsen av å gå på en kule selv om jorda er rund.

Hvis man korrigerer fisheye så betyr det ikke at man minsker forvregningnene, man bare bytter de ut med en annen type. Hva som er best avhenger av bruken. Fordeler med fisheye er at det er enkelt å lage objektivet og enkelt å konvertere til en annen type projeksjon.

Så ja det er en beskjæring som utføres og da minker forvregningene tilsvarende. Smaleste synsvinkel gir ikke noen umiddelbar assosiasjon til fisheye. Men støyen øker betydelig siden en mye mindre del av bildebrikken er i bruk. Det finnes en del sammenligninger på youtube.

Du må også tenke nøye igjennom hva som er fortegninger i optikken og hva som er perspektivsforvregninger. Perspektivsforvregninger som folk ofte forbinder med fisheye kommer av avstanden man bruker og er helt uavhengig av optikken. (Folk liker å filme veldig nært med fisheye).

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget, men det er ikke perspektivforvrengningen jeg vil til livs, men fisheye-objektivets tønneforvrengning. Den er unødvendig, og kunstig. Vil man ha 170-180 grader FOV, må man ta tønneforvrengning med på kjøpet. Men når smalere bilder skal tas, og man ikke kan bytte objektiv, så hadde det bare vært SÅ elegant hvis de hadde først korrigert vekk tønneforvrengningen i software, og så croppet til den ønskede FOV!

Tipper det kommer i en firmvareoppdatering, eller neste modell... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...