FredBus Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Hei, Jeg har vurdert å kjøpe en paintballmarkør brukt fra USA, og har funnet ut at jeg vil spare en god del tusenlapper på det. Nå er det bare en ting som står i veien... moms. Ettersom paintball er en sport, vil jeg tro at en paintballmarkør går under sportsutstyr, som er tollfritt. Men når det kommer til moms, er det noen som vet om jeg må betale den? Er det moms om jeg kjøper brukt fra privatperson? Vil det hjelpe noe om han sender i gavepapir? Takker på forhånd! Mvh, Fredrik Lenke til kommentar
fenele Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Ser ikke hvorfor du skal betale avgift på bruktvarer. Be han sende som gift så er det vel np. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Det er kun innad i Norge brukte varer kan omsettes uten merverdiavgiftsplikt. Varer som innføres til Norge er avgiftspliktige uavhengig av status som ny eller brukt. Sportsutstyr er ikke tollfritt, tolltariffen kapittel 95 fastslår at tollsatsen er 0. Det er en ikke helt uvesentlig forskjell på de to - noe som er tollfritt (etter tolloven kapittel 5) skal det med visse unntak heller ikke betales merverdiavgift for. Med henvisningen til gavepapir regner jeg med du mener at du ønsker at han skal begå tollsvindel ved å sende deg markøren merket som gave. Det hever merverdiavgiftsgrensen til 1000,- kr, men innebærer da som nevnt et straffbart forhold. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå