stianfoldnes Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Hei, jeg har en elektro oppgave jeg ikke forstår meg så mye på, prøvd å lese litt i boka, men kom ikke fram til noe. er ikke noe flink på å snu formler så litt beskrivelse om hvordan du gjorde det hadde vært fint, muligens lysne meg opp Beklager vis jeg valgte feil forum kategori men fant ingen elektro relatert. flytt den vis det er noen mer relatert til mitt spørsmål Oppgave A: En spole av kobbertråd med temperaturkoeffisienten a(20Grader) = 0,0039, har en resistansen på 60 Ohm ved romtemperatur (20 Grader Celsius). Når det er satt spenning på spolen, går det en strøm slik at temperaturen øker til 80 Grader, hva er resistansen i spolen nå? Svar: R80 = R20 + R20 * a * ΔT = 60Ω + 60Ω * 0,0031 K-1 * 60 C = 60Ω + 14,04Ω = 74,04Ω Her kommer Oppgaven jeg ikke forstår helt... Oppgave B: Hva er temperaturen når resistansen er 70Ω ? Takk på forhånd Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 du må snu formelen med tanke på temperaturen, tenk på det som en likning der temperaturen er X og snu ivei. uten å ha regnet på det ser det ut til at det bør ligge et sted mellom 45-50 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå