Xzii Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Hei godtfolk, jeg har et lite problem med bilen som jeg håper noen kyndige kan svare meg på. Bilen min er en 2002 Passat 1.9 tdi. Nå i det siste har jeg merket at det kommer en slags "bankelyd"/"knakelyd" (litt vanskelig å forklare) fra frontakslingen når jeg svinger, spes om jeg svinger og gasser samtidig. Først trodde jeg lyden kom fra fronthjulene, men det virker mer som om det kommer fra midt på. Bilen er EU-godkjent fram til 2013, men det var påpekt at den ene drivknuten var noe slitt. Bil er gresk for meg, så jeg aner ikke om det har noen sammenheng. Hjulene sitter fint på, jeg har sjekket alle bolter og muttere. Takker for all hjelp jeg kan få! edit: Det var jo ikke noe spørsmål i teksten min, men det jeg lurer på er om noen aner hva det kan være for noe =) Endret 4. januar 2012 av Xzii Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Drivknuten er leddet på akslingen nærmest hjulene, og det er nok denne som er problemet. Blir litt på samme måte som med slitte tannhjul. Lenke til kommentar
erlendeg Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 jepp er drivknuten din, prøv å ikke gasse da mye sving på hjulene så slipper du bli stående til det er fikset Lenke til kommentar
Xzii Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Tusen takk for svar. Aner dere hvor mye tid/kostnad jeg må påregne for å få sjekket og skiftet dette ? Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 For bytte vil jeg tippe 5000 kroner totalt på verksted, men kommer jo veldig mye an på verksted, bil og delepriser. Bare be om prisoverslag fra de fleste verkstedene i området. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Drivakslingene til VAG er ikke meg bekjent å være særlig billige akkurat - gjerne opp i 7.000,- per drivaksel. Om man da i tillegg skal skifte girolje og simmering til utgående aksel (drivaksel) i girkassen, kan det fort bli dyrt. Er jo et alternativ å prøve å få tak i bare drivknuten, men er ikke alle verksteder som gjør denne jobben. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Sjekk norskbildelsenter.no Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Er jo en kurant jobb å bytte ytre drivknuter på en Passat. Trenger ikke dra ut stikkakslingene heller, og prisen på en drivknute skulle ligge på rundt 2300 kroner på Mekonomen så kommer arbeid i tillegg. Halvannen til to timer vil jeg tro det tar. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Du trenger ikke ruinere deg helt på skifting av drivknuter! Biltema selger drivknuter til Passat for fra 699,- til 849,- per drivknute, avhengig av modell. Ja, det er Biltema det er snakk om, men drivknutene derfra holder noen år så lenge gummimansjetten som beskytter mot vann og smuss holder tett. Mansjetten har også en annen funksjon; å holde på drivknutefettet slik at dette ikke slynges ut i fart. Som regel skal det mye til å knekke en drivknute, oftest blir knuten ødelagt som en følgefeil av at mansjetten har røket og det kommer drit inn i knuten. Min erfaring med drivknutene fra Biltema er gode nok (i alle fall til en Passat fra 2002, det er snakk om en 10 år gammel bil), men drivknutemansjettene bør du få tak i en annen plass. De fra Biltema holder ikke formen lenge og er utsatt for tidlig sprekking dessverre. Selv har jeg kjøpt mansjettene løst hos Mekonomen, Meca eller andre tredjepartsleverandører, til en akseptabel pris selvsagt. Så gjelder det bare å finne et verksted som vil skifte drivknutene for deg, selv om du har med knutene selv. Ikke alle godtar det, men det finnes unntak. Det er i alle fall ikke noe problem å ha med seg deler her i Stavanger-regionen ved flere verksteder, men klart, noe surmuling kan du oppleve. Forstår det slik at du ikke har skrudd mye før, men gjerne du har venner med litt erfaring? Da skal det ikke så veldig mye til å skifte en drivknute selv. Det finnes gode instruksjonsvideoer på Youtube som tar for seg steg. For eksempel tar for seg et skifte på en Golf, samme prosedyre som på en Passat. Dette forutsetter at du har tilgang på eller får lånt deg litt verktøy. En Haynes-bok er heller ikke å forrakte, der står oppbyggingen skjematisk slik at prinsippene er lettere å forstå. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Drivakslingene til VAG er ikke meg bekjent å være særlig billige akkurat - gjerne opp i 7.000,- per drivaksel. Om man da i tillegg skal skifte girolje og simmering til utgående aksel (drivaksel) i girkassen, kan det fort bli dyrt. Er jo et alternativ å prøve å få tak i bare drivknuten, men er ikke alle verksteder som gjør denne jobben. Er det minste problemet og få tak i løs drivknute til en passat. Har skiftet mange, er ytterst få biler du skifter hele akslingen på om drivknuta ryker. Endret 5. januar 2012 av Gryterett 2 Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Det samme tror jeg gjelder GKN settene norsk bildelsenter selger. Jeg tror en tar risiko hvis en ikke kjøper mansjettene løst. At mansjettene er i en kvalitet som er lavere enn det som er original kvalitet (ikke Löbro). Skulle en hatt det måtte en kjøpt mansjettene løst (også fra GKN). Hvis jeg husker rett nå så bør det stå Löbro på de. Endret 6. januar 2012 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå