Gjest Slettet+56132 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Velkommen, Jeg har tidligere nevnt at det ikke fantes lærebok i Teknologi og Forskningslære 1, men etter et omfattende søk på Internett har jeg funnet noe, og det finner du Her. (Trykk på "Hvem passer opplegget for ?") Men flere sider på Internett sier at det ikke finnes noe læremiddel i faget, men det er fra 2007-2008. Øverst på siden står det følgende; Hvem passer opplegget for ? Teknologi og forskningslære - fag i videregående skole Prosjektet "Den unge skipsdesigneren" kan brukes av elever i den videregående skolen som tar faget "Teknologi og forskningslære X" eller "Teknologi og forskningslære 1". Vi tar sikte på å oppfylle hele læreplanen med dette opplegget. Vi vil også utvikle flere forskningsoppgaver som kan velges. Dette betyr at dette læremiddelet er fullt egnet for Teknologi og Forskningslære 1? For tilgang til digital utgave av boken, gå inn Her. (Trykk på "Læringsmateriell, deretter på "Du kan laste ned boken i sin helhet" øverst på siden i teksten). Men jeg finner et problem og det er at innholdet virker som at det ikke samsvarer med kompetansemålene. Du finner de Her. Men igjen så er dette publisert av NTNU. Trådens debattemne blir følgende; Er dette læremiddelet en egnet bok i faget eller er det bare SVADA? Søker intelligente svar Edit; fikset lenke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Automatisk bump! Er det vanskelig å foreta en vurdering på om dette hvorvidt er relevant eller ikke? Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Det er egnet for bruk prosjekt(er) i TOF1. Det dekker ikke alle kompetansemålene så vidt jeg vet. Ble delvis brukt i et prosjekt om havromsteknologi da jeg hadde TOF 1. Endret 8. januar 2012 av Nyah Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Når hadde du Teknologi og forskningslære 1? Inne på den nettsiden, der du laster frem boken, der står det "foreløbig utgave pr 20.10.11", noe som betyr at den er sist endret i oktober. Dette ble tilgjengelig i 2007-2008 og da sa de følgende " Vi tar sikte på å oppfylle hele læreplanen med dette opplegget.", men nå er vi i 2012, og boken er fra oktober 2011. Altså 3 år senere. Men det er du som har hatt faget så du vet vel best om hvorvidt dette opplegget passer eller ikke. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 2009 - Lærerene jeg hadde da hadde egentlig ikke et fastsatt opplegg, det kunne kanskje gått bedre om opplegget i større grad var basert på materiale fra NTNU. Materialet kan sikkert gi en del til undervisningen, og jeg kan forestille meg at det burde fungere greit om en lærer fyller inn eventuelle mangler (Husker ikke om vitenskapsfilosofi var i TOF 1, men jeg mener å huske at det ikke var så mye av dette i materialet fra NTNU). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Takker for dine svar. Men hvilke andre ressurser brukte dere i undervisningen? (nettsider, bøker, utskrifter, videoer etc). Problemet med dette faget er at det ikke finnes en skreddersydd læremiddel for faget, og jeg søker derfor etter en akseptabel permanent erstatning. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Takker for dine svar. Men hvilke andre ressurser brukte dere i undervisningen? (nettsider, bøker, utskrifter, videoer etc). Problemet med dette faget er at det ikke finnes en skreddersydd læremiddel for faget, og jeg søker derfor etter en akseptabel permanent erstatning. Forskningsetikk: http://www.etikkom.no/en/FBIB/Detaljert-oversikt/ Forøvrig tror jeg ikke det var noen andre ressurser. TOF1 var egentlig et veldig rotete fag. TOF2 var mer ryddig, men hadde spredte ressurser; en måtte finne frem til materiale selv i prosjekter og lignende med unntak av utdelte publikasjoner og rapporter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå