Gå til innhold

Pakkliste og generelle tips til sykkelferie?


Mixy

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren planlegger sykkeltur sørover fra Nordkapp. Målet er Lindesnes, men det blir fordelt over flere ferier pga økonomien. Ser for oss noe som 2+3 uker.

 

Vi er frisk ungdom, men ikke noen videre erfaringer hverken fra langturer eller sykkeltrening.

 

Hvor langt vil være et realistisk mål å nå hver dag? Normalt så er det vel at man starter med kortere dager, og øker etterhvert. Ser for meg rundt 8 mil om dagen som et mål, som kan ta oss til Bodø ila første ferieturen.

 

Av pakking så skal vi ha med oss telt, og det skal fraktes på vesker på syklene, dette gir litt plassbegresninger ift hvor mye klær/luksus vi kan ha med oss, men jeg tror det skal gå greit siden vi deler på alt :)

 

Av bekledning blir det lagvis som er prioriteringen. Selv om vi reiser om sommeren må vi regne med hele spekteret fra værgudene.

 

Ble vel kanskje en litt generell post, men håper på erfaringer og tips til hva vi ikke må glemme å ta med etc :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vurdert sykkelhenger, men det er mer utsatt for dumper, og er tyngre å dra.

 

Oslo-Trondheim er bare en liten bit av reisen, totalt er det rundt 2500-2600 km på sykkelsetet. Nordkapp-Bodø er rundt 1100.

 

Regner med fra 5-10 timer på sykkelsetet hver dag, og gjennomsnitt er satt til rundt 10km/t, det blir mye bakker og det går ikke så fort nedover med vesker og det som er.

 

Da har han 49-åringen litt andre intensjoner enn oss :)

Lenke til kommentar

Har selv vært på sykkeltur med full oppakning to ganger:

2011: Frederikshavn-Købehavn (ca 650 km) - 7-8 effektive sykkeldager. Hadde ca 17 km/t i gjennomsnitt. (Håper regnestykket går opp ;) )

2010: Åsgårdsstrand- Arendal (ca 250 km?) - 4-5 sykkeldager. Ca 15 km/t i gjennomsnitt.

 

Med normal god fysisk form og middels oppakning klarte vi 100 km i Danmark (det er flere bakker enn man tror!), og inntil 85 km på Sørlandet. Da sitter man hele dagen på sykkelen, og vi synes det ble for ensformig i lengden (Danmarkturen). Ca. 80 km/dag tror jeg er realistisk, med mindre begge er i veldig god form.

 

Mat: spis mat hele tiden, i form av nøtter, sjokolade eller "bars". Alltid ha noe i taska.

Å få tak i middag/frokost fra måltid til måltid kan jeg tenke meg er vanskelig i nord-Norge, ta derfor med en pakke tørrmat i backup, og less heller på en kilo for mye mat enn en kilo for lite når dere sykler videre fra butikkene. Vi brukte stormkjøkken og engangsgrill.

 

Oppakning: vi hadde frontlomme med kart og småtteri, vannflasker i holdere, og to sykkelvesker hver. Da hadde vi plass til det vi trengte til selve turen, inkludert "byklær". Sykkelen blir rimelig baktung, men det gikk helt greit.

 

Telt: vi brukte tremannstelt (fjelltelt) med fortelt. Kunne ikke tenkt meg noe mindre, blir litt tid i teltet på kveldene. Husk bok/ipod.

 

Beklednig: anbefaler sykkelsko selvfølgelig, ellers lett regntøy tilgjengelig. Ekstra tøy som kan skiftes hvis det regner (husk heldekkende hansker også!).

 

Det er viktig for motivasjonen å ha hvilkedager der man har helt fri (evt. sykler 20 km). Da kan man være "vanlig" turist. Ta gjerne inn på hotell/motell, det koster litt, men verdien av dette mangedobles etter en uke på sykkelsetet :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...