Gå til innhold

Interne refleksjoner, fyrverkeribilder, how fix?

Anbefalte innlegg

Tok noen bilder på nyttårsaften med mitt 400D. Først på kvelden brukte jeg 70-200/4L, byttet til Sigma EX 30/1.4 litt senere. Da jeg satte meg ned for å se på bildene la jeg merke til en del ufoer som jeg ikke kunne huske fra selve kvelden (er avholds, så det var ikke det=P).

post-141642-0-36428500-1325694251_thumb.jpgpost-141642-0-66750300-1325694257_thumb.jpgpost-141642-0-19965700-1325694265_thumb.jpgpost-141642-0-00132200-1325694274_thumb.jpgpost-141642-0-30628800-1325694282_thumb.jpgpost-141642-0-00015300-1325694293_thumb.jpg

De fem første er tatt med 70-200, alle er tatt på 70mm med unntak av nr2 som er på 94mm. Syntes det var i overkant mye interne refleksjoner her, er det meg eller objektivet det er noe i veien med? Det fikk seg en kakk for en stund siden (i gulvet fra 60cm, uv-filteret sprakk og berga resten), kan det ha noe med det å gjøre?

Det siste bildet er tatt med sigmaen, der syntes jeg særlig at den polariserings-oktagonen var litt ukledelig. Er dette noe jeg må fikse bak kamera, eller ligger feilen foran?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du spurte om jeg skjøt med filter, og det gjorde jeg. Sist kameraet gikk i bakken var filteret gull verdt, så jeg skrudde det på før jeg gikk ut. Logisk at det skjer slik, egentlig. Vil et dyrere filter hjelpe på dette, eller er det bare å hive av hele stasen med det samme?

Lenke til kommentar

Hiv av stasen. Bruk solblender for å ta av for støt, og reserver bruk av filter til når det er dritt i lufta, som salt, sand og lignende. Og unngå for all del filter når du skal ta bilde av skarpt lys, som sola, fyrverkeri og lignende.

Et dyrere filter gir færre optiske problemer, men selv et godt filter forringer alltid bildekvaliteten. Og - du vet ikke om støtet objektivet ditt fikk hadde gitt noe annet resultat dersom du ikke hadde hatt på filter - frontelementet er mye mer robust enn et tynt pinglefilter.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I starten av min kamerakarriere leste jeg heldigvis mye her på forumet og rundt om kring. Jeg fant raskt ut at de som hadde peiling ikke anbefalte UV-filter og jeg har dermed ikke kjøpt noe slikt unødvendig.

Jeg har polariseringsfilter og flere ND filtre, men de er for spesielle anledninger og står vanligvis ikke på.

Men jeg har solblender til alle mine 3 objektiver og bruker dem bestandig, selv ved natt fotografering.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du spurte om jeg skjøt med filter, og det gjorde jeg. Sist kameraet gikk i bakken var filteret gull verdt, så jeg skrudde det på før jeg gikk ut. Logisk at det skjer slik, egentlig. Vil et dyrere filter hjelpe på dette, eller er det bare å hive av hele stasen med det samme?

Hvordan vet du at filteret virkelig reddet objektivet? Selv om filteret knuste betyr ikke det at frontelementet hadde knust i samme situasjon, tvert imot. Det er ikke sikkert du hadde fått mer enn en liten skramme på frontelementet engang. Kast UV filteret i søpla, bruk solblender i stedet!

NB: Om du driver med sandblåsing og fotografering samtidig vil jeg anbefale filter, men aldri ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...