Gå til innhold

Tyskland og årsaker til 1. verdenskrig


793

Anbefalte innlegg

Betyr det at man ikke ha forståelse og medfølelse for tyskernes ønske om å gjenforene sitt folk

Problemet er at de hadde ønske om mye mer enn å "gjenforene sitt folk". Tyskerne arbeidet for å utslette den slaviske befolkningen, så de selv kunne oppnå Lebensraum for sitt eget folkeslag.
Det vil jeg gjerne se noen troverdige bevis på. At Tyskland ønsket sine tidligere landområder tilbake som leverom for det tyske folk, er det ingen tvil om, men at de regelrett ønsket å utrydde slaverne som befant seg der, er det lite som tyder på.

 

Og forresten, jeg håper ikke du påstår at tyskerne ønsket å utrydde ALLE slaviske folk? Det passer nemlig vleidg dårlig overens med deres nære forhold med flere slaviske folkeslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og forresten, jeg håper ikke du påstår at tyskerne ønsket å utrydde ALLE slaviske folk? Det passer nemlig veldig dårlig overens med deres nære forhold med flere slaviske folkeslag.

Dette gjelder egentlig 2. verdenskrig, men siden du spurte om vi ikke bør ha respekt for tyskernes ønske om gjenforening i dag, tok jeg dette med.

 

Tyskland kom vel med i 1. verdenskrig mest på grunn av allianser, men det er ikke tvil om at de i 2. verdenskrig betraktet slaviske folkeslag som Untermenschen, og hadde konkrete planer for å utrydde dem og ta over deres landområder.

Man kan jo ikke si at Tyskland i dag opprettholder dette synet, men på grunn av det som skjedde tar det seg dårlig ut å snakke positivt om tyskernes ønske om å redde sine tyske venner over grensa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
[...] det er ikke tvil om at de i 2. verdenskrig betraktet slaviske folkeslag som Untermenschen, og hadde konkrete planer for å utrydde dem og ta over deres landområder.
Virkelig? Det er fullstendig nytt for meg, samt svært lite trolig, ettersom Tyskland var i militære allianser med flere slaviske folkeslag, til og med slaviske muslimer. Hørt om SS Handzar?

 

Man kan jo ikke si at Tyskland i dag opprettholder dette synet, men på grunn av det som skjedde tar det seg dårlig ut å snakke positivt om tyskernes ønske om å redde sine tyske venner over grensa.
Jeg forstå ikke hva du mener.
Lenke til kommentar

Hvis du benekter begrepet Untermensch, gidder jeg ikke bruke så mye tid på å dokumentere. Men det er et faktum at slaviske land ble behandlet mye tøffere under krigen enn det vi nordmenn ble. Her ble vi enormt sjokkerte over Telavåg, mens det for slaverne var ganske normalt å oppleve slike massakrer under krigen. Ekstra sjokkerende er det å høre om visse folkeslag i vestre Sovjet, som en tid var mellom to fronter. Det var en tid ganske tilfeldig om de ble drept av nazister eller sovjetiske kommunister. Du kan se på dødstallene i de slaviske landene, som ligger mye høyere enn i Danmark og Norge. Selv om tyskerne forbeholdt seg retten til å slå ned på motstandsbevegelsen her, hadde de ikke som mål å utrydde oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis du benekter begrepet Untermensch, gidder jeg ikke bruke så mye tid på å dokumentere.
Jeg har ikke benektet noe som helst, og er godt inneforstått med begrepet 'untermensch'. Ta å fremlegg bevis på påstandene dine, du.

 

Men det er et faktum at slaviske land ble behandlet mye tøffere under krigen enn det vi nordmenn ble. Her ble vi enormt sjokkerte over Telavåg, mens det for slaverne var ganske normalt å oppleve slike massakrer under krigen.
Jepp. Særlig fra sovjetiske krigsherrer. Dagens nøkkelord; Holodomor.

 

Du kan se på dødstallene i de slaviske landene, som ligger mye høyere enn i Danmark og Norge.
Kan ha noe med at det aldri var noen krigsfront her i Skandinavia under andre verdenskrig.

 

Selv om tyskerne forbeholdt seg retten til å slå ned på motstandsbevegelsen her, hadde de ikke som mål å utrydde oss.
I motsetning til..?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jødene: Utrydde

Sigøynerene: Utrydde

Slavere i øst-europa: Kaste ut, bort til Sibir, uten spesielle hensyn til internasjonale lover eller militærkodeks.

 

...

 

Er det ikke de som støtter Hitler og som burde ha best kjennskap til hvilke planer regimet hans hadde og hva de mente om folkeslagene i verden???

 

Les lenken Frankline kom med, for eksempel.

 

Her er et utdrag:

Untermensch (German for under man, sub-man, sub-human; plural: Untermenschen) is a term that became infamous when the Nazi racial ideology used it to describe "inferior people", especially "the masses from the East," that is Jews, Gypsies, Poles along with other Slavic people like the Russians, Serbs, Belarussians and Ukrainians[1][2][3]

 

The Nazis maintained that the Poles and Northern Russians had Nordic traits such as light hair and light eye color and could be considered racially fit for Germanisation. The Nazis also considered certain percentages of Czechs, Ukrainians, and Belarusians to be racially fit to be German. Under the Generalplan Ost many Slavs were to be incorporated in the Third Reich. The Nazis believed that in many cases with Poles and Russians that they were too patriotic and would resist Germanisation so they decided that they would have to exile most Slavs to Siberia. The Nazis believed that most Slavs were racially fit to be German but that it would be to hard to shift the loyalty that they felt to their own people and culture and turn them into fellow Nazis.[4]

Her er de relevante kildehenvisningene:

http://www.dac.neu.edu/holocaust/Hitlers_Plans.htm

http://www.scribd.com/doc/2628285/Der-Mythus-des-20-Jahrhunderts-Alfred-Rosenberg

 

...

 

Siden du startet tråden... (i alle fall indirekte)

 

Kan ikke du gå og gi oss et kort sammendrag om årsakene til første verdenskrig, Tyskland sin kultur fra 1400 til første verdenskrig og litt sånt -- siden du har satt deg godt nok inn i historien til å mene noe om den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jødene: Utrydde

Sigøynerene: Utrydde

Bevis, takk!

 

Slavere i øst-europa: Kaste ut, bort til Sibir, uten spesielle hensyn til internasjonale lover eller militærkodeks.
ALLE slavere?!?!?!? :O Selv ved å legge anti-tysk propaganda fra etterkrigstiden til grunn for sin kunnskap om saken, er det en latterlig absurd påstand. Tyskerne støttet flere slaviske folkeslag i Øst-Europa, både politisk og militært.

 

Er det ikke de som støtter Hitler og som burde ha best kjennskap til hvilke planer regimet hans hadde og hva de mente om folkeslagene i verden???
Jøss. Så jeg "støtter Hitler", nå? Fordi jeg støtter hans ønske om å forene det tyske folket og gjenerobre gammel, tysk jord? Reductio ad Hitlerum...

 

Dessuten har jeg mer en nok kunnskap til Hitler, NS-Tyskland og Nasjonalsosialismens verdensanskuelse. Ta deg ei bolle, jenta mi. ;)

 

Jeg leser ikke tysk flytende, og orker ikke bruke en time av fritiden min på å finne fram kildene som det er anklageren som har til ansvar å oppdrive.

 

Siden du startet tråden... (i alle fall indirekte)

 

Kan ikke du gå og gi oss et kort sammendrag om årsakene til første verdenskrig, Tyskland sin kultur fra 1400 til første verdenskrig og litt sånt -- siden du har satt deg godt nok inn i historien til å mene noe om den?

Jeg kan ikke så altfor mye om første verdenskrig og årsakene til dens utbrudd. Dét har heller ikke vært grunnlag for noen av argumentene jeg har fremlagt her i tråden.

 

Forresten, temmelig snedig (samt gjennomsiktig) av deg å forsøke å legge et slikt press om utredning på meg for å i det hele tatt kunne ha en stemme i saken. God, gammeldags herseteknikk, som vanlig. Jeg må gjerne velsigne deg med litt sårt trengt undervisning i tysk kultur og historie, om du kan forklare meg hvordan det er saklig i forhold til trådens emne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oversetter dette, siden det virker som du ikke kan andre språk enn norsk:

 

From the start, the war against Poland was intended as a fulfilment of the plan described by Adolf Hitler in his book Mein Kampf. The main axis of the plan was that all of Eastern Europe should become part of the greater Germany, the so-called German Lebensraum ("living space").[39][40] The German Army was sent, as stated by Adolf Hitler in his Armenian quote: "with orders to kill without mercy and reprieve all men, women and children of the Polish race".[41][42] This could be seen as an attempt to destroy the entire nation.[43] The Germans saw both Poles and Polish Jews as inferior to them.

 

Det står altså her at krigføringen mot Polen skulle oppfylle planen Hitler skrev om i sin bok, Mein Kampf. Hovedtanken var at hele Øst-Europa skulle bli en del av Stor-Tyskland, det såkalte tyske Lebensraum (livsrom). Den tyske hæren ble sendt "med ordre om å myrde uten nåde og ta til fange(?) alle menn, kvinner og barn av polsk herkomst". Dette kunne sees som et forsøk på å ødelegge hele nasjonen. Tyskerne så både polakkene og polske jøder som undermennesker i forhold til seg selv.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_crimes_in_Poland

 

"The Germans carried out massacres and executions from the very beginning." Tyskerne utførte massakrer og henrettelser helt fra begynnelsen av.

 

Det står detaljerte lister over massakrer i Polen, ei liste over kommunistenes massakre, ei annen liste over nazistenes massakre.

 

Raselæren viser seg også i at det var strengt forbudt å ha forhold til kvinnene i Øst-Europa, mens de tyske soldatene tvert imot ble oppmuntret til å være sammen med nederlandske kvinner. I Norge og Danmark var det også tillatt for tyskerne å være sammen med de innfødte kvinnene, noe som gjorde at det i disse landene ble født tusener av krigsbarn. I Frankrike var det i utgangspunktet forbudt for tyskerne å ha kontakt med lokale kvinner, men forbudet viste seg vanskelig å håndheve.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...