793 Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Hvilke frastjålne landområder?Tyskland før første verdenskrig; Hvor vellykket var den "gjenerobringen" og er man (for eksempel du) nå igang med å legitimere en tredje?Hvordan har det noe som helst med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Og her er grensene fra det hellige romerske imperiet fra 1400, som "eide" tyskland fram til 1871. 470 år > 47 år... Og plutselig tilhører halve europa hvem enn som kaller seg dette imperiets etterkommere. jeg mener nå at ingen kan innlemmes i imperier uten å ønsker å være en del av det, og ser på imperialisme som et onde. Endret 4. januar 2012 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Hvilke frastjålne landområder?Tyskland før første verdenskrig; Hvem startet den krigen? Kjenner du uttrykket den som er med på leken får smake steken? Hva med de områdene Tyskland har tatt fra lille Danmark? Lenker: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Schleswig-Holstein http://en.wikipedia.org/wiki/Schleswig-Holstein Hva med Austro-Hungarian empire på kartet ditt? EU har fått et autoritært medlem Fra nyttår får Ungarn en ny og svært omstridt grunnlov. - Det er som skjer i landet nå, er bekymringsfullt, sier ungarnkjenner. - Når ungarerne søndag våkner til det nye året, skyldes hodepinen noe langt farligere enn dårlig champagne kvelden før. Fra 1. januar er det tvilsomt om Ungarn lenger kan regnes som et demokrati av europeisk type. EU og Nato har fått et autoritært medlem, hevder i Omdal i innlegget med henvisning til en ny grunnlov som trer i kraft første nyttårsdag. Dette påpekte også professor og nobelprisvinner i økonomi Paul Krugman og professor Kim Lane Scheppele ved det amerikanske universitetet Princeton i et innlegg i New York Times 19. desember i år. Kilde: http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17931779 Bekymringsfull utvikling. Hvordan har det noe som helst med saken å gjøre? At det meste kan sees gjennom ulike historiske briller og at det ofte er best å ikke røre grenstener forfedrene har reist. Endret 4. januar 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Hvem startet den krigen? Det er vel få, om i det hele tatt noen, som er enige i at Tyskland burde blitt tildelt all skyld etter WWI. Friksjonene mellom de allierte og Trippelalliansen var sterke før landene gikk offisielt til krig. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Hvem startet den krigen? Det er vel få, om i det hele tatt noen, som er enige i at Tyskland burde blitt tildelt all skyld etter WWI. Friksjonene mellom de allierte og Trippelalliansen var sterke før landene gikk offisielt til krig. Men du vil ha omkamp? Melder du deg frivillig, eller må andre gjøre drittjobben for deg? Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Hvem startet den krigen? Det er vel få, om i det hele tatt noen, som er enige i at Tyskland burde blitt tildelt all skyld etter WWI. Friksjonene mellom de allierte og Trippelalliansen var sterke før landene gikk offisielt til krig. Men du vil ha omkamp? Melder du deg frivillig, eller må andre gjøre drittjobben for deg? Hva er det du prater om? Jeg svarer deg på din påstand om at Tyskland startet krigen, ettersom jeg mener det er en sannhet med modifikasjoner. At jeg mener det, betyr ikke at jeg vil starte en ny verdenskrig. Helt utrolig. 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Hvem startet den krigen? Det er vel få, om i det hele tatt noen, som er enige i at Tyskland burde blitt tildelt all skyld etter WWI. Friksjonene mellom de allierte og Trippelalliansen var sterke før landene gikk offisielt til krig. Men du vil ha omkamp? Melder du deg frivillig, eller må andre gjøre drittjobben for deg? Hva er det du prater om? Jeg svarer deg på din påstand om at Tyskland startet krigen, ettersom jeg mener det er en sannhet med modifikasjoner. At jeg mener det, betyr ikke at jeg vil starte en ny verdenskrig. Helt utrolig. Satt inn i et mønster er også minste felles multiplum av dine innlegg helt utrolig. Få deg et ordentlig nick i stedet for å misbruke nicket til en norsk kunstner som nok ville snudd seg i graven om han så måten hans bilde ble brukt på. Høyst aktuelt dikt: Du må ikke sove! Jeg våknet en natt av en underlig drøm, det var som en stemme talte til meg, fjern som en underjordisk strøm - og jeg reiste meg opp: Hva er det du vil meg? - Du må ikke sove! Du må ikke sove! Du må ikke tro, at du bare har drømt! Igår ble jeg dømt I natt har de reist skafottet i gården. De henter meg klokken fem imorgen! Hele kjelleren her er full. og alle kaserner har kjeller ved kjeller. Vi ligger og venter i stenkolde celler, vi ligger og råtner i mørke hull! Vi vet ikke, hva vi ligger og venter, og hvem der kan bli den neste, de henter. Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre? Kan dere absolutt ingenting gjøre? Ingen får se oss. Ingen får vite, hva der skal skje oss. Ennu mer: Ingen kan tro, hva her daglig skjer! Du mener, det kan ikke være sant, så onde kan ikke mennesker være. Der finnes da vel skikkelig folk iblant? Bror, du har ennu meget å lære! Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves. Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves! Verden har glemt oss! Vi er bedratt! Du må ikke sove mer i natt! Du må ikke gå til ditt kjøpmannsskap og tenke på hva der gir vinning og tap! Du må ikke skylde på aker og fe og at du har mer enn nok med det! Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv! Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der å glemme! Tilgi dem ikke; de vet hva de gjør! De puster på hatets og ondskapens glør! De liker å drepe, de frydes ved jammer, de ønsker å se vår verden i flammer! De ønsker å drukne oss alle i blod! Tror du det ikke? Du vet det jo! Du vet jo, at skolebarn er soldater, som stimer med sang over torv og gater, og oppglødd av mødrenes fromme svik, vil verge sitt land og vil gå i krig! Du kjenner det nedrige folkebedrag med heltemot og med tro og ære - du vet, at en helt, det vil barnet være. du vet, han vil vifte med sabel og flagg! Og så skal han ut i en skur av stål og henge igjen i en piggtrådvase og råtne for Hitlers ariske rase! Du vet, det er menneskets mening og mål! Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent. Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent. Jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred, på arbeid, på samhold, på kjærlighet! Men den som ikke vil dø i flokk får prøve alene, på bøddelens blokk! Jeg roper i mørket - å, kunne du høre! Der er en eneste ting å gjøre: Verg deg, mens du har frie hender! Frels dine barn! Europa brenner! Jeg skaket av frost. Jeg fikk på meg klær. Ute var glitrende stjernevær. Bare en ulmende stripe i øst varslet det samme som drømmens røst: Dagen bakenom jordens rand steg med et skjær av blod og brann, steg med en angst så åndeløs, at det var som om selve stjernene frøs! Jeg tenkte: Nu er det noget som hender. - Vår tid er forbi - Europa Brenner! Kilde: Arnulf Øverland Den røde fane, 1937 Se også: Ungarn 2012 en ny start eller en flopp? Da kan vi vel fastslå at Holocaust fant sted og gi denne tråden merkelappen [LØST] siden benekterne ikke klarer å rokke ved bevismengden. De ser i tillegg ut til å ha gitt opp å diskutere basert på virkeligheten for ca. 90 sider siden. Så kan vi ta historiediskusjonen i historieforumet? Sikkert for mye forlangt. Endret 4. januar 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Populært innlegg Lime Canes Skrevet 4. januar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 4. januar 2012 Først rakker du ned på nicket mitt, for siden å henvise til et Arnulf Øverland-dikt - alt dette som svar på at jeg sier at Tyskland ikke fortjener all skyld for WWI, og at de faktisk ikke var alene om å starte krigen i praksis. Jeg vet ikke om jeg skal le, gråte eller rett og slett bare gi opp. Kom tilbake når du vet hva som diskuteres. 11 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Tilgi dem ikke; de vet hva de gjør! De puster på hatets og ondskapens glør! Du forsvarer en som etter mitt syn puster på hatets og ondskapens glør. Ikke rart om man ser hva du har skrevet i andre tråder. Jeg vet ikke om jeg skal le, gråte eller rett og slett bare gi opp. Kom tilbake når du vet hva som diskuteres. Det fremgår av min siste post. Endret 4. januar 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Du forsvarer en som etter mitt syn puster på hatets og ondskapens glør. Ikke rart om man ser hva du har skrevet i andre tråder.Hvem er det egentlig jeg forsvarer her, kgun? Og hva er det du tenker på når du snakker om ting jeg har skrevet i andre tråder? Hvilken ondskapsfull person, og hvilke ondskapsfulle handlinger, er det jeg forsvarer? I tillegg lurer jeg på hvilken kunstner som har samme navn som meg. Endret 4. januar 2012 av Magnusjs 4 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Utbruddet av første verdenskrig er nok langt mer innviklet enn "Tyskland startet første verdenskrig". Hva Kgun prøver å poengtere kan jeg derimot virkelig ikke forstå. 1. verdenskrig ble startet pga. sterke personligheter, maktbalanse, allianser, militær mobilisering, sikkerhetsgarantier og noen ganske kjente katalysatorhendelser. Diplomatiet involvert er faktisk veldig interessant. Jeg husker ikke helt detaljene, men det var en svært interessant utveksling da Michaelis tok over for Bethman-Hollweg spurte ham han hvorfor man gikk til krig og svaret var noe alà "jeg har ingen anelse". Og Bethman-Hollweg støttet invasjonen av Belgia. Det lille poenget jeg prøvde å få fram, er at årsakene og motivasjonene som ledet opp til første verdenskrig er langt mer innviklet enn at tyskland gikk på offensiven (i sterk motsetning til 2. vk.). Og når det gjelder de "stjålne tyske landområder" til 793, minn meg igjen hvordan Tyskland ble til, det involverer militærmakt og Preussen hvis jeg ikke tar helt feil Endret 4. januar 2012 av Rampage 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Hva Kgun prøver å poengtere kan jeg derimot virkelig ikke forstå. Det er ikke særlig viktig heller, da temaet nå et tatt ut fra den sammenheng det opprinnelig ble nevnt i. Det er det viktigste og takk for det. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Dummeste diskusjonen jeg har sett på lenge. Her diskuterer man ww1 og hvilken rolle Tyskland hadde i å starte den, så bruker man hersketeknikk og dikt? :!: "History is written by the victors", og det var vel det som skjedde med Versaillestraktaten. 7 Lenke til kommentar
793 Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Og når det gjelder de "stjålne tyske landområder" til 793, minn meg igjen hvordan Tyskland ble til, det involverer militærmakt og Preussen hvis jeg ikke tar helt feil På samme måte som stort sett alle andre nasjoner som fortsatt finnes ved live den dag i dag. Betyr det at man ikke ha forståelse og medfølelse for tyskernes ønske om å gjenforene sitt folk og avskaffe den undertrykkelsen som ble utført ovenfor deres landsmenn som befant seg under polsk herredømme? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Dummeste diskusjonen jeg har sett på lenge. Her diskuterer man ww1 og hvilken rolle Tyskland hadde i å starte den, så bruker man hersketeknikk og dikt? :!: Dummeste diskusjonen jeg har sett på lenge. Ja siden den startet i denne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1310296&view=findpost&p=18793082 tråden hvoretter en moderator Diskusjonen om Tysklands landområder og hvem som var ansvarlig for første verdenskrig ble splittet ut i en ny tråd. Interessant debatt, men ved siden av emnet her. Kommentarer tas som vanlig på PM. tok den ut av sin malplasserte kontekst. ... så bruker man hersketeknikk og dikt? Ble diktet for hard kost for deg? Igår ble jeg dømtI natt har de reist skafottet i gården. De henter meg klokken fem imorgen! Hele kjelleren her er full. og alle kaserner har kjeller ved kjeller. Vi ligger og venter i stenkolde celler, vi ligger og råtner i mørke hull! Vi vet ikke, hva vi ligger og venter, og hvem der kan bli den neste, de henter. Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre? Kan dere absolutt ingenting gjøre? Ingen får se oss. Ingen får vite, hva der skal skje oss. Ennu mer: Ingen kan tro, hva her daglig skjer! Du mener, det kan ikke være sant, så onde kan ikke mennesker være. Der finnes da vel skikkelig folk iblant? Bror, du har ennu meget å lære! Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves. Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves! Verden har glemt oss! Vi er bedratt! Du må ikke sove mer i natt! Endret 7. januar 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Og når det gjelder de "stjålne tyske landområder" til 793, minn meg igjen hvordan Tyskland ble til, det involverer militærmakt og Preussen hvis jeg ikke tar helt feil På samme måte som stort sett alle andre nasjoner som fortsatt finnes ved live den dag i dag. Betyr det at man ikke ha forståelse og medfølelse for tyskernes ønske om å gjenforene sitt folk og avskaffe den undertrykkelsen som ble utført ovenfor deres landsmenn som befant seg under polsk herredømme? Du vil gjerne tilbake til tiden da Polen var utslettet fra kartet? All ære til engelsk og franskmennene som sa at et angrep på Polen var å betrakte som et angrep på dem. Stormannsgale Hitler ignorerte den advarselen og resultatet ble 30 millioner falne russere, 7 millioner falne tyskere, 6 millioner massakrerte jøder ... alt i alt over 50 millioner mennesker som falt i en krig isenesatt av en stormannsgal despot og et av de grusomste regimer verden noen gang har sett. Du vet jo, at skolebarn er soldater,som stimer med sang over torv og gater, og oppglødd av mødrenes fromme svik, vil verge sitt land og vil gå i krig! Du kjenner det nedrige folkebedrag med heltemot og med tro og ære - du vet, at en helt, det vil barnet være. du vet, han vil vifte med sabel og flagg! Og så skal han ut i en skur av stål og henge igjen i en piggtrådvase og råtne for Hitlers ariske rase! Du vet, det er menneskets mening og mål! Hvordan kan du forsvare noe slikt? Endret 7. januar 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) En nasjon defineres vel først og fremst utifra hva slags folk som bor innenfor et visst landområde, ikke hva slags streker som er tegnet på kartet. Om vi skal ha stater og landegrenser, bør disse grensene tegnes opp så de svarer best mulig til det reelle, demografiske mønster; da først og fremst med tanke på etnisk og kulturell tilhørighet, og denne identitet. Det er bare dette som kan tjene som en virkelig samlende kraft bak en Nasjon, d.v.s. ved at nasjonen har et naturlig, organisk tilsvar blant folket, og ikke kun er bygget på abstrakte begreper (f.eks. som at Norge først og fremst handler om "frihet", "åpenhet" og "demokrati" - flotte ord, men knappest et solid, organisk grunnlag som eksisterer på noe dypere nivå). Endret 7. januar 2012 av Wyrd 2 Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Først og fremst, en stat er ikke det samme som en nasjon. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Først og fremst, en stat er ikke det samme som en nasjon. Nei, det har du rett i. Personlig ser jeg det dog som mest ideelt om nasjon og stat er sammenvevd i et helhetlig bilde. Norge springer som kjent først og fremst ut fra de kulturelt og språklig beslektede nordiske stammene som bodde i mesteparten av det norske territorium, og hvis samling resulterte i et felles kongerike. En stund var faktisk uttrykket å være norsk eller nordmann synonymt med å være av det vi idag vil kalle norsk etnisitet - begrepet nordmann hadde således et dypere innhold enn statsborgerskap i seg selv. I en tid da Norge multikulturaliseres i et såpass høyt tempo som idag - og har en kurs mot den multinasjonale staten som USA er et godt eksempel på - vil ikke lenger vårt folks etniske opphav lett kunne identifiseres med selve statsrammen vi lever innenfor, og i en slik utvikling er det viktig at vi fortsetter å verge sterkt om vår identitet som eget folkeslag, og ikke kun som et historieløst individ med medlemskap i en abstrakt basert statsdannelse. Det kan se ut som om vi i fremtiden må finne nye måter å representere oss selv som folk, innenfor statsdannelsen, om vi vil unngå utviskelse av egenart og identitet. Endret 7. januar 2012 av Wyrd 3 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Betyr det at man ikke ha forståelse og medfølelse for tyskernes ønske om å gjenforene sitt folk Problemet er at de hadde ønske om mye mer enn å "gjenforene sitt folk". Tyskerne arbeidet for å utslette den slaviske befolkningen, så de selv kunne oppnå Lebensraum for sitt eget folkeslag. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå