Gå til innhold

Vet og bryr forbrukere seg om gråmarkedet av Hardware?

Anbefalte innlegg

Jeg har selv ikke visst om dette før nylig, og har ingen førstehånds kjennskap til det, men det er noe som kalles "gråmarked" på Pc-markedet.

Det består av kjempestore mengder av PC'er kjøpt inn av nettbutikker og andre leverandører fra feks HP, der de sier at bestillingen er til feks Oslo Kommune, Telenor eller andre store aktører (dette skjer gjerne internasjonalt med større konsern). Leverandøren får da kjempestore rabatter fra HP og de andre produsentene, og kan selge ut sitt produkt til betydelig lavere pris enn konkurrentene.

Slike partier blir gjerne solgt videre innen Europa og hederlige leverandører får oppringinger omtrent hver dag der de blir tilbudt produkter fra dette gråmarkedet. Noen greier ikke si nei, mens andre er med på leken.

Det finnes i allefall to kjempestore aktører i Norge på forbrukersalgssiden som ryktene sier er tungt inne i gråmarkedet og handler utstyr. Man kan ofte se det på produkter som er betydelig rimeligere enn noen annen butikk og som åpenbart går med tap. Feks er det ofte også opplyst om mindre garanti fra produsent eller feks ved at en OEM-maskin selges uten norsk tastatur.

Jeg opplevde nok mitt første møte med dette markedet i dag.

I forbindelse med den nye Pc'en jeg skal bygge hadde jeg bestemt med for en 27" skjerm til kr 4999,-. Plutselig var det en nettbutikk som nå har den til 3999,-.

Jeg ringte mine vanlige kontakter og spurte om de også kunne skaffe denne skjermen til samme pris, i så tilfelle ville jeg bruke dem.

De ringte til produsenten og spurte hvorden det kunne ha seg slik at denne kunne selges så billig? Produsenten sa at de som solgte til 3999,- måtte selge med store tap.

Kontakten min ringte så nettbutikken for å høre hvordan dette kunne forsvares, og nettbutikken sa at de hadde fått markedsstøtte fra produsenten. Dette bekreftet produsenten at var helt feil. De gir ikke slik støtte.

I dette tilfelle kan nok det hende at det ikke er noe ulovlig på gang, men problemet er så stort internasjonalt at det er vanskelig for produsentene og holde oversikten.

Jeg ønsker ikke å nevne navn på hverken nettbutikk eller andre som er involvert her, men problemet er massivt internasjonalt og mistenkes av produsentene å innbefatte flere av de største aktørene av PC-materiell i Norge.

Skulle gjerne hatt en uavhengig instans til å belyse dette problemet. Intervjue produsenter, leverandører og andre involverte i næringskjeden.

Uansett. Jeg kjøpte mitt produkt til 3999,- da jeg ikke kan si nei til å spare 1000,- i forhold til resten av butikkene. Rart dette med prinsippfastheten når det går ut over egen økonomi :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gråimport er vel ikke ulovlig selv om produsentene/importørene sikkert kunne ønske det. De forsøker å melke mest mulig penger ut av land med høy kjøpekraft som f.eks. Norge ved å selge produktene sine til en høyere pris her. Dette kan butikker omgå ved å importere selv fra andre land, og produsenten kan gjøre fint lite annet enn å i verste fall nekte deg garanti. Men du har jo uansett rettigheter fra butikken du har handlet hos i henhold til forbrukerkjøpsloven (hvis det gjelder et forbrukerkjøp). Så lenge butikken er solid så er det irrelevant for deg om du har garanti fra produsent eller ikke.

I så måte er vel de eneste tilfellene du bør tenke på gråimport når du handler fra mindre butikker som kanskje kan gå konkurs i løpet av 3-5 år. Da kan du risikere å stå igjen med lite rettigheter dersom det blir feil på produktet.

Uansett, jeg er ganske sikker på at jeg vet hvilken skjerm og hvilket tilbud du snakker om og jeg tror vel det gjerne er slik at større aktører tåler å kjøre slike tilbud, selge med tap og se på det som en markedsføringsutgift. Jeg er også usikker på om du sitter på fullgod informasjon med tanke på hvordan tilbudet eventuelt er konstruert. Dette er konkurransesensitiv informasjon for både produsent, importør og butikk. At de gir litt motstridende og tåkete svar rundt dette er ikke så veldig overraskende.

Avslutningsvis, gratulerer med ny skjerm! Du har benyttet deg av et godt tilbud og du trenger nok ikke å være spesielt bekymret for at du har støttet noen flere banditter enn om du hadde kjøpt skjermen noe annet sted.

Endret av _Xorcist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@_Xorcist,

Jeg skal ikke gå god for all informasjonen gitt meg fra andre, men feks i dette tilfellet så ble produsent passe forbannet over at nettbutikken opptrådte på denne måten.

Det finnes større partier på avveie fra denne produsenten, samt fra HP og Lenovo akkurat nå.

Det at andre lands aktører selger til norske aktører er jo helt greit, men mesteparten av gråimport er anskaffet på falske premisser eller stjålet et eller annet sted i distribusjonskjeden.

Det er jo klart at eventuelle avtaler produsenter, importører og leverandører gjør seg i mellom vil jo alltid være konfidensielle, og mange bruker jo rabatter som en del av markedsføringen sin, men det faktum at det importeres store kvantum med utstyr som er blitt anskaffet på en ulovlig måte kommer man ikke bort i fra. Eksakt hvem som selger det videre er det ikke så godt å si, og derfor får det også fortsette.

Min "kilde" på dette har solgt datautstyr en god del lenger enn denne nettbutikken jeg har handlet hos, og har kontakter på alle nivåer i stort sett alle ledd her til lands på import og distribusjon og kjenner markedet veldig godt. Det kan likevel være avtaler man ikke kjenner til og som rettferdiggjør denne typen rabatter.

Uansett, jeg gleder meg stort til den nye skjermen kommer :D

Lenke til kommentar

[..] Det består av kjempestore mengder av PC'er kjøpt inn av nettbutikker og andre leverandører fra feks HP, der de sier at bestillingen er til feks Oslo Kommune, Telenor eller andre store aktører (dette skjer gjerne internasjonalt med større konsern). Leverandøren får da kjempestore rabatter fra HP og de andre produsentene, og kan selge ut sitt produkt til betydelig lavere pris enn konkurrentene.

Slike partier blir gjerne solgt videre innen Europa og hederlige leverandører får oppringinger omtrent hver dag der de blir tilbudt produkter fra dette gråmarkedet. Noen greier ikke si nei, mens andre er med på leken.

Det fremstår mer som russisk rulett spør du meg. Eller for å si det sånn, hvor mange her ville investert sparepengene sine i slike jippo?

Det hadde jo faktisk vært mer betryggende (for de som har forskudds-finansiert) om man virkelig hadde disse storkundene man benytter som "unnskyldning" for rabatt, enn å kanskje brenne inne med tonnevis av data- og pc relaterte varer, når privat-kundene "svikter". For skulle ikke forundre meg om at det siste også kan skje, og dermed blir underskudds affære? :roll:

Lenke til kommentar

@_Xorcist,

Jeg skal ikke gå god for all informasjonen gitt meg fra andre, men feks i dette tilfellet så ble produsent passe forbannet over at nettbutikken opptrådte på denne måten.

Det finnes større partier på avveie fra denne produsenten, samt fra HP og Lenovo akkurat nå.

Det at andre lands aktører selger til norske aktører er jo helt greit, men mesteparten av gråimport er anskaffet på falske premisser eller stjålet et eller annet sted i distribusjonskjeden.

At en stor del av gråimporten er tyvgods tror jeg man skal være litt forsiktig med å påstå uten å kunne peke på noen konkrete saker hvor dette er avdekket i stor skala. Dette med forbehold om at jeg tolket innlegget ditt riktig så klart. Jeg skjønner forresten godt at en norsk importør blir forbanna over dette, all den tid han taper penger og heller ikke klarer å forhandle seg til noen bedre pris fra produsent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...