Runinho Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 To av lederne i EDL er så vidt jeg vet forøvrig jødisk og indisk. Lenke til kommentar
K8080 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Ungarn har hatt problemer med høyre-ekstremistiske strømninger helt siden Stor-Ungarn ble splittet opp etter første verdenskrig og millioner av ungarere ble minoriteter i nabolandene. Først når man skjønner hvordan ungarerne er fordelt i forhold til sine grenser kan man begynne å forstå hvorfor det er så lett for deres politikere å spille på nasjonalismen og fremmedfrykten, og hvorfor de får så mye gehør: Jeg kan jo i farten også nevne noen andre kjente land som har hatt eller fortsatt har oppsplittede befolkninger i sine naboland og der dette har blitt brukt i det interne politiske spillet i landet, i diplomatiet med omverdenen og/eller i verste fall gjennom krigføring mot sine naboland: Tyskland før andre verdenskrig. Områder med tysktalende befolkning markert med blågrønn: Serbia før (og etter) krigene på Balkan. Områder der majoriteten av befolkningen snakker serbisk markert med gult: Russland etter Sovjetunionens fall. Land der russisk er et av de offisielle språkene markert med lyseblå. Land der over 500,000 har russisk som morsmål eller de utgjør en en merkbar andel av befolkningen markert med grønt. Land der over 8,000 har russisk som morsmål markert med burgunderrød: 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 EU ber i dag Ungarn om å endre den omstridte grunnloven, da den kan true sentralbankens uavhengighet. Lenke til kommentar
793 Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) kgun: Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men jeg antar vi likevel kan være enig om at et uavhengig organ som styrer pengepolitikken ikke akkurat er det mest demokratiske.Det er altså mer demokratisk, i dine øyne, at et lands sentralbank er styrt av folk som ikke er demokratisk valgt? Snodig. Jeg antar du foretrekker noe i samme gata som Federal Reserve i USA? På hvilken måte gagner det folket å ha en økonomi basert på et uavhengig pengemonopol? Endret 12. januar 2012 av 793 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 kgun: Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men jeg antar vi likevel kan være enig om at et uavhengig organ som styrer pengepolitikken ikke akkurat er det mest demokratiske.Det er altså mer demokratisk, i dine øyne, at et lands sentralbank er styrt av folk som ikke er demokratisk valgt? Snodig. Jeg antar du foretrekker noe i samme gata som Federal Reserve i USA? På hvilken måte gagner det folket å ha en økonomi basert på et uavhengig pengemonopol? Nei, jeg tror du misforstår meg. Jeg sier det er mer demokratisk at sentralbanken er under politisk kontroll enn at den er uavhengig. Federal Reserve er en katastrofe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) kgun: Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men jeg antar vi likevel kan være enig om at et uavhengig organ som styrer pengepolitikken ikke akkurat er det mest demokratiske.Det er altså mer demokratisk, i dine øyne, at et lands sentralbank er styrt av folk som ikke er demokratisk valgt? Snodig. Jeg antar du foretrekker noe i samme gata som Federal Reserve i USA? På hvilken måte gagner det folket å ha en økonomi basert på et uavhengig pengemonopol? Nei, jeg tror du misforstår meg. Jeg sier det er mer demokratisk at sentralbanken er under politisk kontroll enn at den er uavhengig. Federal Reserve er en katastrofe. Trø varsom om dere ikke har mer å fare med enn påstander. En uavhengig sentralbank er viktig i et demokrati og regjeringen har instruksjonrett over sentralbanken i Norge. Noen ungarere hevder at det ungarnske demokratiet avgikk ved døden nyttårsaften 2012. Det er ikke bare sentralbankens uavhengighet som er truet, men pressens og næringslivet. Grunnloven er endret og det høyre ekstreme partiet Jobbik fikk 20 prosent av stemmene. Medlemmer av dette partiet har hyllet Anders Behring Breivik i følge Stats sekretær Raymond Johansen: http://www.regjeringen.no/en/archive/Stoltenbergs-2nd-Government/Ministry-of-Foreign-Affairs/personer-og-enheter/politisk-ledelse/2006/State-Secretary-Raymond-Johansen.html?id=1667 Søk ungarn høyreekstremistisk parti og lignende for ytterligere informasjon og dere får en del skremmende treff. Man skal ikke rope ulv i tide og utide, men løfte øyenbrynene når land fra det tyske forbund nok en gang beveger seg i retning av facisme og diktatur: På vei mot fascismen Kan bli den første fascistiske staten i 2000-tallets Europa Endret 12. januar 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 kgun: Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men jeg antar vi likevel kan være enig om at et uavhengig organ som styrer pengepolitikken ikke akkurat er det mest demokratiske.Det er altså mer demokratisk, i dine øyne, at et lands sentralbank er styrt av folk som ikke er demokratisk valgt? Snodig. Jeg antar du foretrekker noe i samme gata som Federal Reserve i USA? På hvilken måte gagner det folket å ha en økonomi basert på et uavhengig pengemonopol? Nei, jeg tror du misforstår meg. Jeg sier det er mer demokratisk at sentralbanken er under politisk kontroll enn at den er uavhengig. Federal Reserve er en katastrofe. Trø varsom om dere ikke har mer å fare med enn påstander. En uavhengig sentralbank er viktig i et demokrati og regjeringen har instruksjonrett over sentralbanken i Norge. Noen ungarere hevder at det ungarnske demokratiet avgikk ved døden nyttårsaften 2012. Det er ikke bare sentralbankens uavhengighet som er truet, men pressens og næringslivet. Grunnloven er endret og det høyre ekstreme partiet Jobbik fikk 20 prosent av stemmene. Medlemmer av dette partiet har hyllet Anders Behring Breivik i følge Stats sekretær Raymond Johansen: http://www.regjeringen.no/en/archive/Stoltenbergs-2nd-Government/Ministry-of-Foreign-Affairs/personer-og-enheter/politisk-ledelse/2006/State-Secretary-Raymond-Johansen.html?id=1667 Søk ungarn høyreekstremistisk parti og lignende for ytterligere informasjon og dere får en del skremmende treff. Man skal ikke rope ulv i tide og utide, men løfte øyenbrynene når land fra det tyske forbund nok en gang beveger seg i retning av facisme og diktatur: På vei mot fascismen Kan bli den første fascistiske staten i 2000-tallets Europa Hvordan kan et høyreekstremt parti vere mot demokrati? Det er venstresiden som ønsker mer kontroll Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Hvordan kan et høyreekstremt parti vere mot demokrati? Det er venstresiden som ønsker mer kontroll Diktaturer finner man lengst ute på fløyene. Kommunistiske diktaturer ute til venstre og facistiske og nasjonal sosialistiske lengst ute til Høyre. Hvorfor tror du de andre medlemslandene er redde for det som skjer i Ungarn og at EU antagelig ikke vil godta at Ungarn endrer grunnloven på den måten de har gjort. Ungarns bevegelse mot fascistisk diktatur, jfr. lenkene i min siste post ovenfor bryter antagelig med EU traktaten. Ungarn kan komme til å måtte velge mellom EU medlemskap og å endre grunnloven i overensstemmelse med demokratiske prinsipper. Vennligst les mer før du kommer med ytterligere spørsmål, kommentarer eller påstander. Endret 13. januar 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
793 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Grunnloven er endret og det høyre ekstreme partiet Jobbik fikk 20 prosent av stemmene. Medlemmer av dette partiet har hyllet Anders Behring Breivik i følge Stats sekretær Raymond Johansen: http://www.regjeringen.no/en/archive/Stoltenbergs-2nd-Government/Ministry-of-Foreign-Affairs/personer-og-enheter/politisk-ledelse/2006/State-Secretary-Raymond-Johansen.html?id=1667 Fint bilde av han Raymond, men neppe noen kilde til den påstanden du farer med. Hungary’s Jobbik Distances Itself from Norwegian Tragedy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Fint bilde av han Raymond, men neppe noen kilde til den påstanden du farer med. Uttal deg ikke om hva jeg har opplevd. Jeg var faktisk på et møte med Raymond i går klokken 19.00 Mener du han står å lyver foran en forsamling på 80 stykker? Medlemmer av dette partiet har hyllet Anders Behring Breivik i følge Stats sekretær Raymond Johansen Medlemmer er ikke det samme som at det er partiets ofisielle standpunkt. Det er vel på linje med å hevde at medlemmer av Sverige demokratene har vært observet sammen med nynazister. Noen av dem har også blitt sett i nazi uniformer. Endret 13. januar 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
793 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Uttal deg ikke om hva jeg har opplevd. Jeg var faktisk på et møte med Raymond i går klokken 19.00 Mener du han står å lyver foran en forsamling på 80 stykker? I god, gammel sosialistisk tradisjon, tror jeg han utvilsomt er i stand til det, ja. Uansett, jeg gir blaffen i hva godeste Raymond har sagt til deg og kameratene dine. Det jeg er ute etter, er bevis på at medlemmer av Jobbik har uttrykket sin støtte til Anders Bering Breiviks terrorhandlinger. Endret 13. januar 2012 av 793 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Det er et påstand mer sannsynlig enn mange av de påstander som formuleres på dette forumet. Andre kan ha en annen oppfatning enn deg. Denne tråden er også for dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Siste nytt: EU vil underssøke om Ungarns grunnlovsforslag strider mot EU traktaten. Ungarns grunnlovsforslag kan således ende i retten. Grunnlovsforslaget kan unngå en behandling i retten om Ungarn endrer kurs. I motsatt fall resikerer Ungarn å bli ekskludert som EU medlem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Saken diskuteres på URIX på Nrk 2 kl 22.10 i kveld. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Jeg bryr meg ikke om hva Churchill sa. Ungarn er ikke et demokrati. Demokrati er svært misbrukt begrep, demokrati var et politisk system der "aktive borgere" i en stat tok avgjørelsene (Athen etc), i dette systemet ble det oppfattet som udemokratisk når man i krisesituasjoner måtte oppnevne borgere som kommandanter for væpnede styrker. Det morsomme er at dagens forståsegpåere insisterer på at det norske "demokratiet" (oppfyller ikke kriteriene, parlamentarisme er ikke demokrati) som oppstod etter 1814 ikke var demokratisk sammenlignet med dagens parlamentariske system (eller enda verre hevder at Athen var udemokratisk), til tross for at "demokratiet" anno 1814 egentlig er mer demokratisk enn dagens "demokrati". Jeg tviler forøvrig på at et eneste egentlig demokrati eksister idag. Har postet videosnutten under 100 ganger nå men siden John Dunn er flink til å utgreie problemstillingen poster jeg den igjen. Når det kommer til grunnloven virker det som ungarske nasjonalister er for og som ikke-intervensjonist synes jeg uansett ungarere skal få herske i eget hus (går ut fra at ungarske nasjonalister støtter grunnloven fordi den er fordelaktig for ungarere). 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Når det kommer til grunnloven virker det som ungarske nasjonalister er for og som ikke-intervensjonist synes jeg uansett ungarere skal få herske i eget hus (går ut fra at ungarske nasjonalister støtter grunnloven fordi den er fordelaktig for ungarere). Da må de nok melde seg ut av EU. Ungarn er som Hellas på konkursens rand og har slitt lenge, men fokus har vært på Island, Irland, Portugal, Spania, Italia og Hellas. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå