Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røyker du?

BirgerCaC

189 stemmer

1. 1. Røyker du?

Anbefalte innlegg

Begynte å røyke pga. nysgjerrighet. Vanskelig å kritisere andre for å røyke, eller drikke for den slags skyld, når man selv aldri har prøvd. Fant fort ut at sigarer var kongen av alt tobakk, har enda ikke prøvd pipe.. det gleder jeg meg til.

Hvorfor røyker jeg ikke fast? Det er dyrt og liker ikke lukten av sigaretter på klær (dyrt å merkelig å røyke sigarer fast). Har i tillegg en yngre bror som jeg ikke ønsker skal begynne å røyke sigaretter.

Edit: Er 18.

Endret av Kjetil..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betaler for samfunnsgodene deres.

I tillegg er ikke røyking noe å ha dårlig samvittighet for.

Røyking koster det norske samfunnet ca. 10 milliarder i året.

I statsbudsjettet for 2010 var inntektene fra tobakksavgiften beregnet til 8 milliarder..

for meg ser det ut som om det er 2 milliarder i minus, som må betales av alle skattebetalerne..

Alltid legg ved kilder med slike statistiske argumenter..

Jeg undersøkte det samme en gang, jeg prøvde å finne dritt om røyking, og hvordan det belastet samfunnet. Det ente heller med at jeg fant data som viste det stikk motsatte. Staten tjener på røykere på grunn av de høye avgiftene, en røyker lever også gjennomsnittlig 10år kortere enn en ikke røyker. På grunn av deres tidlig død, vil staten spare penger på aldersrelaterte sykdommer, pensjon og omsorg. Tiltross for at røykere også blir syke og dør tidlig.

Lenke til kommentar

Kunne vært artig å vite hvor mye 20-pakka hadde kostet hvis staten skulle gått i null (som de burde). Jeg synes egentlig tobakksprisene i dag er ganske forkastelige. Greit nok at man skal ha folk til å slutte, men når vi vet at særlig røyking først og fremst er et lavklassefenomen, snakker vi om en ganske alvorlig innskrenking i privatøkonomien til folk som ikke akkurat driter penger fra før. Og det er tross alt et lovlig produkt det er snakk om.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

sant det, men står veldig mye dritt også.

at mange blir tidlig uføre blant annet. f.eks kols

det koster sjorta for starten..

har lagt til linker på det tidligere innlegget jeg hadde..

finns vel egentlig ikke så mye positivt i røyk, har finni EN ting.

om det blir trange tider økonomisk så kan man jo bare slutte så har man fort 1500-2500kr mer å rutte med i måpneden. så blir som en slags usunn buffer

edit: og en ting jeg ikke kan fordra, er når en står og røyker samtidig som personen syter over å ha dårlig råd. man kan da ikke ha dårlig råd når man velger å fyre opp penga..

er faktisk mer fornuftig å skylle penga i do, så sparer man ihvertfall helsa.

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

snakker vi om en ganske alvorlig innskrenking i privatøkonomien til folk som ikke akkurat driter penger fra før. Og det er tross alt et lovlig produkt det er snakk om.

finns mange lovlige produkter som er dyre, betyr jo ikke at man må kjøpe det for det.. man har jo faktisk et valg som man selv velger..

selv er jeg ikke-røyker og veldig imot det.

snus derimot(er ikke-snuser også), men det plager ikke meg at folk snuser, vet det er noen som er flinke til å ta hensyn ved røyking, og at røyk er lovlig ute i det fri.. men jeg blir rett og slett dårlig av det og plages veldig av røyklukt.

så om røyk hadde blitt forbudt, måtte gjerne snusen blitt nesten gratis for min del. det plager ingen, annet enn at det ser teit ut :tease:

positivt..? hmm, kommer ikke på noe annet enn det sosiale

betale for å være sosial? hørtes ikke veldig sosialt ut spør du meg.

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Smaken er jo god for de som har tilegnet seg den. Nikotinen gir et lite kick, og setter i gang fordøyelsen for de som måtte trenge det. Det å være avhengig av noe kan gi litt mening i hverdagen, og vi snakker jo faktisk om en liten belønning du ikke blir feit av. I tillegg går det selvsagt an å fordype seg i tobakk på samme måte som man gjerne gjør med alkoholvarer.

finns mange lovlige produkter som er dyre, betyr jo ikke at man må kjøpe det for det.. man har jo faktisk et valg som man selv velger..

Det der blir bare så alt for enkelt. Vil du si at folk velger å bli narkomane? Eller feite? Velger folk å droppe ut av skolen? Menneskesinnet er mer komplisert enn som så, og i stedet for å moralisere burde det holde å konstatere at folk faktisk røyker og forholde seg til det. Dessuten, hvis det nå er som du sier at de har tatt valget og bør få svi for det, kan man i det minste si at for de fleste var sigarettene en god del billigere da de begynte. Det er bare de siste tiårene at prisene har skutt i været. Selv siden jeg begynte å røyke har en 20-pakning nesten blitt dobbelt så dyr, og en pakke rullings tredobbelt.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Smaken er jo god for de som har tilegnet seg den. Nikotinen gir et lite kick, og setter i gang fordøyelsen for de som måtte trenge det. Det å være avhengig av noe kan gi litt mening i hverdagen, og vi snakker jo faktisk om en liten belønning du ikke blir feit av. I tillegg går det selvsagt an å fordype seg i tobakk på samme måte som man gjerne gjør med alkoholvarer.

vet ikke om jeg er helt enig i det med å ikke bli feit..

syns faktisk at det virker som at en stor andel av de som er overvektige også røyker.. så må jo være en liten sammenheng??

narkomane gjorde et valg en gang i tida,i mine øyne feil valg. svært få som faktisk får en sprøyte med f.eks heroin på byen uten å ville ha det,

og man velger jo faktisk om man vil droppe ut av skolen, går man på medisiner som gjør en fet skjønner jeg det, men man kan velge å holde seg slank, noen må trene for å holde seg slank, andre kan ligge på sofaen å holde seg slank. det meste i livet handler om valg, alt man gjør er jo et resultat av valg man foretar seg.

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Røyker og koser meg. Forpester omgivelsene med god samvittighet.

Jeg slår vildt rundt meg med samurai sverd, og forpester omgivelsene mine med god samvitighet, viss noen kommer innen for radiusen av sverdet og mister hode, er det bare passiv sverdfekting og det er ikke min skyld.

Wow. Det er faktisk flaut å lese dette. Du får det til å høres ut som om det faktisk er farlig å gå forbi noen som røyker. Latterlig.

Kan være det, asmatikere kan få anfall viss de får røyk direkte ned i halsen, det er skjeldent, men visse asmatikere er ektremt følsome og da kan faktisk det å gå forbi noen på gata som røyke være en risiko.

Selv er jeg ektremt følsom ovenfor røyk, og må bytte fortau om noen røyker på det fortauet jeg er på, ellers vill jeg hoste og hoste til jeg kaster opp, altså må jeg flytte meg pga. andres uvane. Derfor er det helt kurant for meg og gå rundt med et samurai sverd og slå rundt meg uten å tenke på andre mennesker, liker de det ikke kan de bytte fortau.

Lenke til kommentar

Jeg har røyka siden jeg var "liten gutt", men driver for tiden å "slutter". Tror nok ikke jeg kommer til å slutte 100% i nærmeste fremtid, men det koster så mye at jeg rett og slett vil spare de pengene. Og at dama ikke liker røyklukt/smak gjør jo sitt.

Lenke til kommentar

Reagerer du på samme måte på bileksos?

Nei, ikke med mindre den er ektremt konsentrert, som om noen starter en bil i en garasje som er lukket.

Sigar er mye værre enn sigaretter, men langt færre går rundt på gata med sigarer, noen ganger der jeg bor er det et kontor bygg og der er det en kar som røyker siggareller når han har pause, og står rett foran ingangen til rimi, så hver gang han står der og jeg skal inn på rimi, må jeg holde pusten og gå fortforbi.

Lenke til kommentar

Røyking er skadelig og det er kjent men folk kan drive sånn som de vill.

Hvis en person vil røyke så er det demmes valg og det er demmes sak om de får lungekreft. De har valgt det selv så da så...

Røykere skal ikke forskjellsbehandles og røykere skal ikke bli sett ned på!

Røykere er ikke akkurat ett forbilde sånt sett men vi alle har noe negativt ved oss. Røyking er ikke nødvendigvis negativt heler men røyking blir ofte sett på som negativt.

Røykere har tatt ett valg og det er helt greit at de røyker det er demmes sak bare det ikke går utover andre. Røykere må med andre ord vise hensyn fra andre som ikke røyker. Ellers så er det som sagt dem som har valgt det og det er demmes frie valg om de skal røyke eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

har lagt til linker på det tidligere innlegget jeg hadde.

Så, hos E24 står det bare at de tjente inn mindre enn forventet på avgifter i forbindelse med tobakk i 2010. På link nr 2. til slutta.no, så er begge "kildene" de henviser til borte. Tydeligvis. :)

Jeg røyker ikke nå. Ingen vanskelig sluttprosess, jeg hadde vel bare mindre lyst på det etterhvert. Jeg er ikke "flink" som har sluttet, for jeg tar meg gjerne en røyk om jeg får lyst på. Og ekstreme anti-røykere gir meg nesten lyst til å begynne igjen, bare på trass. :ermm:

Lenke til kommentar

Røyker og koser meg. Forpester omgivelsene med god samvittighet.

Jeg slår vildt rundt meg med samurai sverd, og forpester omgivelsene mine med god samvitighet, viss noen kommer innen for radiusen av sverdet og mister hode, er det bare passiv sverdfekting og det er ikke min skyld.

Wow. Det er faktisk flaut å lese dette. Du får det til å høres ut som om det faktisk er farlig å gå forbi noen som røyker. Latterlig.

Støtter den.Jeg forstår meg ikke på mennesker som lager et så enormt problem ut av at noen røyker utendørs.

Debattanten torpederte seg selv da han sammenliknet røyking med å gå berserk med samuraisverd(anm:det heter faktisk KATANA)

Ingen tar slike kommentarer seriøst.Det er mest sannsynlig skrevet kun for å provosere.Ingen er så dumme i huet..(?)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...