Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir rød i ansiktet når jeg drikker alkohol

Anbefalte innlegg

Jeg kommer på vors, begynner å drikke og etter en to-tre halvlitere/drinker/glass med vin så eksploderer det i ansiktet med et rødmelignende utslett. Det klør ikke, svir ikke, ingenting. Det bare er der. Får også en følelse av at jeg er "varm i toppen". Det er bare i pannen, kinnene og rundt nesen jeg blir rød, ikke under/rundt øynene eller noe sånt. I værre tilfeller kan det spre seg nedover halsen, brystet og øverst på ryggen samt på høyre hånd/arm (lol).

Jeg har hatt dette i flere år, men før var det bare en sjelden gang. Før kunne jeg fint dra på en tre-dagers uten å merke noe, men nå kan jeg få det allerede første dagen. En to-dagers nå er helt utenkelig for den andre dagen vil det blusse opp bare jeg tenker på å sprette en kork.

Det som dog er veldig rart er at hvis jeg først kommer meg forbi vorspielet, eller får drukket såpass mye at jeg blir brisen/full kan jeg "hølje" innpå så mye jeg orker uten fare for at det kommer. Det kommer kun i perioden mellom edru og på vei til å bli brisen.

Noen som har opplevd/opplever det samme? Jeg har lest at det kanskje er Rosacea, men det er en tilstand som kan inntreffe ved flere forskjellige ting som sterk mat (noe jeg elsker og spiser mye av), soling (noe jeg gjør hele sommeren), varmeforskjeller, stress osv. Men jeg får det bare fra alkohol, ingenting annet.

Postet av anonym: fc9d1b4023b350b9fce0be475ecb780b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at du reagerer på alkohol.

No shit.. Men det er ikke flushing, det har jeg fått bekreftet fra lege. Flushing bringer veldig ofte med seg andre virkninger som kvalme, svimmelhet osv. Jeg får ingen av de reaksjonene som vanligvis er forbundet med flushing uten det røde. Flushing er også en sykdom som er ganske eksklusiv for asiater og er en arvelig genetisk sykdom. Ikke har vi asiater i familietreet heller :p En annen ting er at ved flushing så kan man sjelden drikke mer enn et par øl og så er man "ferdig". De fleste med flushing kan ikke drikke i det hele tatt, og de flusher hver eneste gang de drikker. Jeg får bare dette i tilfeller og som nevnt så kan jeg etter å ha først blitt full drikke så mye jeg orker. Hvis noen med flushing hadde prøvd å drikke så mye som jeg gjør enkelte ganger ville de vel bare ligget å ristet på bakken til slutt.

Lenke til kommentar

Har du kilder på dette? Har snakket med flere som sliter med at de blir "røde i toppen" når de drikker. Noen av de løser det ved å ta en pille før de begynner å drikke som motvirker effekten. Da slipper de rødheten, noe som forøvrig er det eneste symptomet de får.

Lenke til kommentar

Det synes så definitivt ikke jeg.. Når det bryter ut blir det skjoldete/flekkete rødt og kan ligne på en veldig mild form for psoriasis. Reaksjonene fra andre folk er utelukkende "å fy faen, hva skjer med deg!". Det varer stort sett i ca. 20-30 minutter hvis jeg setter ned glasset. Fortsetter jeg å drikke blir det bare værre og kan vare i opptil 60-90 min og blir så ille at jeg ikke tør å drikke mer uansett og kvelden blir ødelagt siden jeg blir ekstremt utilpass og sjenert av det.

Jeg har prøvd å ta allergipiller (zyrtec eller cetirizin) før jeg drikker, men ikke merket at det har gjort noen nevneverdig forskjell. Har lest at noen sverger til Ranitidin (syrenøytraliserende), men det har jeg ikke fått noen effekt fra uten om at jeg ikke blir kvalm dagen etter. Dog jeg har aldri prøvd noen kombinasjon.

Jeg har dog merket ved noen anledninger at ved å ikke snuse mens jeg tar de 3-4 første ølene gjør at jeg ikke så lett får utslettet, men dette er bare noe jeg la merke til ved en tilfeldighet nå i jula, så jeg skal prøve dette videre. Har snust like lenge som jeg har drukket, så det kan jo være en årsak i.o.m at blodårene trekker seg sammen. Kanskje kombinere det med allergipille + ranitidin så får vi se hvordan det går. Skal på middag og fylla til lørdag, skal prøve å drikke som en helt til maten uten snus og med piller så får vi se hvordan det går. Normalt vil det å drikke mye samtidig som matinntak garantere at jeg blir rød.

Lenke til kommentar

En annen ting er at rødmingen min ikke ligner på Asian flushing, jeg har en vennine som har det og det er ikke det samme. Har sett bilder, og jeg har sett hun i live og asian flush er mere en jevn rødfarge over hele ansiktet.

Fant et bilde på nettet som ligner på hvordan jeg kan bli seende ut på brystkassen dersom jeg får et skikkelig sterkt utslett:

flushing.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...