Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

PLS programmering

Anbefalte innlegg

Ja, ja, jeg startet vel opp med å programmere disse tingene på S7-400 den gang den var ny.

Selvfølgelig er det mulig å strukturere og bygge opp programmene på en annen måte på den slags utstyr.

Hvis man har en rimelig brukbar rutine på å bruke litt avansert utstyr så er det vel ikke noe i veien for å bruke den samme rutinen til å programmere litt enklere utstyr.

For eksempel så kan man vel utmerket godt strukturere et program på en enklere PLS, ikke på den samme måte, men dog ut i fra noen av de samme grunnprinsipper som man bruker på en litt mer avansert PLS. Man kan for eksempel ikke få til lokale variabler og/eller lokale rutiner/subrutiner, men man kan dog få til noen grad av strukturering også på en PLS i den enkle ende av skalaen.

Etter min mening så bør et trafikklys være en forholdsdvis enkel oppgave for den som har litt erfaring med PLS programmering enten det nå er det ene eller det andre merket.

Forslag: Den som mener å beherske dette brukbart poster et løsningsforslag på en styring av et lyskryss, gjerne ved hjelp av en avansert PLS. Så vil jeg se om det kan la seg gjøre å følge opp med et løsningforslag som er programmert for en enkel PLS modell til å gjøre det samme.

Alle kan jo ha en mening. Hva med også å lage et løsningsforslag ?

Hvis noen gidder eller føler seg kallet til oppgaven så kan man jo eventuelt poste en programutskrift på pdf format, slik at den blir lesbar for enhver.

Hvis man kan den analyseteknikken og programmeringsteknikken som behøves da mener jeg at et lyskryss bør være en forholdsvis grei treningsoppgave.

Det som ellers krever mest kunnskap ved en slik oppgaveløsning det er etter mitt syn ikke det å beherske PLS syntaksen men der i mot det å ha kunnskaper om hvordan man analyserer den "prosessen" som man skal automatisere, slik at man ut i fra dette kan utarbeide et programmeringsunderlag.

Avventer et løsningsforslag, og vil forsøke å komme med ett jeg også.

Man bør vel kanskje ikke løse VG1 klassen sin oppgave, men man må vel kunne lage en løsning som passer for VG2 eller VG3 ? (Det kan jo også opprettes en ny tråd.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med deg arne22.

Men ser egentlig ikke noe påeng i å lage et ladderprogrm til et lyskryss her.

Som du sier da løser man jo oppgaven til TS. Eller sikkert mer ødelegger for han.

Etter min mening så er et fungerende lyskryss kansje litt for vanskelig som første programforsøk. Hvis du skal lage det realistisk så blir det mye uansett.

Hensyn til feil etc. Slike ting vil dukke opp mens du tester.

Jeg ville startet med noe enklere.

Ellers så bør man som du antyder konsentrere seg om en funksjon, få den til å fungere og så bygge videre derfra.

Her er et funksjonsblokkprogram i en Alfa til et stk. lyskolonne der lysene sin sekvens styres av timere. Du ser her at det er en NOT funksjon på inngang 1 for å starte sekvensen.

Dette ble laget for en kolonne som sto på en stand på en messe for produsenten av lyskolonnene.

post-217476-0-46121400-1327048243_thumb.png

Lenke til kommentar

Nå begynner det å ligne på noe...

Nei, synes ikke dette ligner på en "funksjon" men der i mot en sekvensstyring for et helt lyskryss der man har forenklet logikken til et enklere nivå enn det som brukes i praktiske lyskryss. (Det er ikke lagt opp til at rødt og gult skal kunne lyse samtidig, eventuelle induktive sløyfer i veibanen eller fotjengeroverganger.)

Programmeringmetoden er jo elles "funksjonsblokk" og her kan man jo "oversette" fram og tilbake mellom funksjonsblokk og ladder som det måtte passe. Da jeg gikk på "fabrikkurs" på Siemens Step 7 og S7-300 og S7-400 så kan kan jeg faktisk huske at det var en programmal for sekvensstyring ved hjelp av ladder i denne kursboken. Denne malen kan imidlertid brukes på "alle mulige typer" PLS også mange av de minste.

Dersom det hadde vært slik at programblokken over bare var en lokal styring for et enkelt kryss som så kunne kobles sammen med andre kryss, sa vill det vært et funksjonelt grenssenitt for kommunikasjon med de andre lysene. Det ser jeg ikke noe til.

Da jeg så denne tråden så satte jeg først ned de fem minuttene det tok å lage et program for styring av lyskryss, slik at dette i utgangspunktet ligger klart. Jeg mangler imidlertid så langt en løsning for fotgjengeroverganger, men mener å ha en ide om hvordan det kan gjøres.

Forsøkte å Google litt og fant et kurshefte som beskriver noe av den samme metoden som jeg selv benytter ved typiske programmeringsoppgaver som minner om "lyskryss". Link

Det utfordrende og det kompliserte det er sånn sett ikke det å skrive eller å programmere PLS'en i forhold til aktuell syntaks for den enkelte PLS, men der i mot å analysere det veikrysset som skal automatiseres på den riktige måten. Synes det kursheftet som jeg har linkt opp beskriver noe av "det rette".

Sakl se om jeg får programmet over til å kjøre, og om det lar seg oversette til ladder.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Spørsmål:

Programblokken over er så vidt jeg kan se kun en enkel sekvensstyring styrt av timere og med tre utganger som kjører i sekvens.

Er B22 koblet opp mot B31 ? (Tegningen er uklar.)

Det ser ut som om det kjøres hele fem timere (??!) B20, B22, B25, B35 og B40.

Hva er parameterverdiene for disse timerene og og hvordan er responsen til timerne når inngangen går høy ? (Delayed on / deleayed off / pulse ??)

Uansett så har jo hele programmet kun en inngang og tre utganger, så det kan vel neppe dreie seg om så mye annet enn en av/på bryter og tre utganger som kjører sekvens.

(Eventuelt hvis ikke, hvordan fungerer det da ?)

Lenke til kommentar

Programmet over ser ikke ut til å være noe annet enn en tidsstyrt sekvensstyring for tre trafikklys (eller lamper) av enkleste type. Med mindre det blir postet en litt mer utdypende programspesifikasjon eller programutskrift som tilsier noe annet så får man vel gå ut i fra at det er det som det dreier seg om.

Poster et forslag til et nokså enkelt program i ladder som skal kunne gjøre det samme, dvs sette tre utganger i sekvens.

Et så enkelt program som dette kan man vel egentlig få til med en nærmest hvilken som helst PLS, enten det nå er en Zelio, eller en Siemens, eller egentlig hva som helst. (Den må ha timere som resetter seg selv, eller så må man programmere resetting av timerne.)

Tror programmet er nesten det samme som det som kjører på en av YouTube filmene over i tråden.

(Der tingene ser ut til å være programmert i DOS.) DOS og Windows det blir i den sammenheng akkurat det samme.

Vedlagt, et enkelt ladder program som jeg rent faktisk ikke har testkjørt. Tar gjerne i mot tilbakemeldinger, hvis det ikke virker.

Skal man programmere et virkelig trafikklys, da blir det nok litt mer komplisert enn dette.

(Og utfordringen ligger nok helt utenfor PLS'en og i det å analysere den prosessen som skal automatiseres på den riktige måten.)

Edit-1: Set at jeg har kalt utgangene Q1, Q1 og Q1. Det skal selvfølgelig være Q1, Q2 og Q3.

Edit-2: Fikk omsider testkjørt programmet og laget en programutskrift på pdf, og jo det fungerte.

trafikklys.pdf

trafikklys1.pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...