Petterboy95 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Hei noen tips til hvilket program som er lettest og bruke når jeg skal programmere en PLS til å styre et lyskryss.. hvordan bør jeg starte osv er ny med dette så trenger all hjelp jeg kan få : ) takk på forhånd Endret 9. januar 2012 av Petterboy95 Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Programmet du må bruke avhenger av hvilken PLS du skal programere. Programmet er jo logisk oppbygd. Du må bare begynne med betingelsene for et av lysene og bygge videre derfra. I moderne programmer lager du egne "programsnutter" (Program Organization Units POU). Du kan da kalle lyskollonnene 1 , 2 , 3 osv. eller andre navn. Når du starter å programere lager du en liste over inn og utganger og hvilke som er hva. Det kalles en Global Variabel liste. Den inneholder alle inn/ut og dataminner i PLSen. Du har også Lokal Variabel liste men de er under hver sin POU og den trenger du nok ikke å bry deg med ved det første. Den viser variabler som kun skal brukes i den bestemte POUen og PLSen tilordner minne til disse selv. Du gir bare navn. (kan variere fra program til program. Går ut i fra at det er en skikkelig PLS og ikke en releerstatter slik som LOGO eller Alfa. Bare så du vet så er lyskryss ikke så enkelt som det høres ut. Endret 4. januar 2012 av Glavalavala Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Mener det at det å programmere et lyskryss kan være forholdsvis enkelt. Mener også at i forbindelse med et såpass enkelt prosjekt så fungerer det like bra med en "releerstatter" (en enkel PLS) som med en mer utbygd PLS. I forbindelse med et såpass lite prosjekt så er det snakk om såpass få variabler og et så lite program at det ikke er behov for en PLS som kan skille mellom globale eller lokale variabler, eller å organisere "programblokker" (POU). Enten man bruker en avansert PLS, for eksempel Siemens S-7, eller en noe enlere PLS så kan programmeringen for en såpass enkel oppgave være stort sett den samme, uavhengig av PLS type og/eller fabrikat. Man kan for eksempel breuke "ladder" som er en del av en felles internasjonal standard for PLS programmering. Det man behøver av programmeringsfunksjoner det er vel bare "og", "eller", "invertering" og "timer". Dette fungerer forholdsvis likt i forhold til standarden og uavhengig av merke. Selv så bruker jeg mye Schneider Zelio til "enkle ting" på grunn av at denne PLS typen har et gratis programmeringsverktøy, med en gratis simulator, slik at man kan testkjøre programmene ved simulering, dvs selv om man ikke har noen PLS. "Likheten" i forhold til "programmeringsstandarden" er også grei, når man jobber på et enkelt nivå og i ladder. Min anbefaling er å laste ned programvaren til Zelio og så utvikle det hele som en simulert modell. Når løsningen fungerer så kan man "reprogrammere" eller "skrive av" i forhold til en hvilken som helst annen PLS. (Som også støtter standarden et stykke på vei.) Som sagt, det første og viktigste å lære seg er og, eller og inverteringsfunksjonen pluss også timere. Man kan også med fordel forsøke å finne ut hva en "sekvensstryring" er. Nedlasting av programvare Link Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Lyskryss kan jo være så mangt, gutter. 4 veier, 4 fotgjengeroverganger og noen høyre/venstre-piler kan jo gjøre dette til en riktig innviklet affære. Litt enklere blir det om man starter med en enkel fotgjengerovergang, eller et innkjøringskryss uten fotgjengerfelt eller liknende. Forøvrig var Glavalavala sitt innlegg veldig flott og informerende Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Har programert lyskryss og de kan være relativt komplekse. Enkelte varierer programmet ut i fra tid på døgnet hvilken dag eller i fra målestasjoner som registrerer antall biler på vei mot krysset. Enkelte har også utryknigsoverstyring. Problemet med en releerstatter og programvaren til disse er at de er laget for enkle ting. Skal du ha en del foriglinger timere o.l. så blir det veldig tidkrevende og uoversiktlig. Begrensningene i de fleste av disse vil gjøre at en PLS er mer anvennelig og enklere for den som skal lage det. Sjekket ut ZelioSoft som du linket til, og den er nok ikke den værste. Som en enkel inngangsport til å lære litt basik programering er den jo grei. Men den er ikke særlig fleksibel og har lite minne = få steps = små programmer. Et annet minus ved å bruke en slik for å lære er at de skiller seg fra det jeg kaller PLS med b.l.a. oppsett av minner og lignenede. En PLS bruker f.eks. heksadesimaler for nummerering av minner og inn/utganger. Ved første øyekast kan det virke slik med ZelioSoft også , men det er feil den fortsetter navngivning etter F helt til V. En PLS har 0(null) som første minne ZelioSoft begynner på 1. Bruker du en skikkelig PLS så unngår du å lære deg feil tenkemåte. Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Takk for all hjelp , skal begynne med prosjektet på mandag : ) går VG1 og har ikke drevet så mye med programmering av PLS men regner med at jeg klarer det Skal ha en hovedvei og en sidevei og 4 fotgjenger-overganger hva er det lurt å begynne med , er det lurt å begynne med en timer som skifter mellom hovedveien og sideveien ? også sette inn at når fotgjengere skal over og har trykt på knappen så skifter det til rødt på hovedvei og sidevei. hvordan får jeg til at alle fotgjengerfeltene blir grønne samtidig som det er I trondheim ivertfal og begge lyskryssene blir røde ! finnes det noen video der de forklarer hvordan jeg bruker Zelio Soft 2 ? Endret 5. januar 2012 av Petterboy95 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 hvordan får jeg til at alle fotgjengerfeltene blir grønne samtidig som det er I trondheim ivertfal og begge lyskryssene blir røde ! Ta med deg penn og papir og sett deg ved Olav Tryggvasonsgate ved rema1000/burgerking og noter deg hvordan krysset fungerer (du kan sikkert drite i kollektiv-delen av lysreguleringen) 1 Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Mener det at det å programmere et lyskryss kan være forholdsvis enkelt. Mener også at i forbindelse med et såpass enkelt prosjekt så fungerer det like bra med en "releerstatter" (en enkel PLS) som med en mer utbygd PLS. I forbindelse med et såpass lite prosjekt så er det snakk om såpass få variabler og et så lite program at det ikke er behov for en PLS som kan skille mellom globale eller lokale variabler, eller å organisere "programblokker" (POU). Enten man bruker en avansert PLS, for eksempel Siemens S-7, eller en noe enlere PLS så kan programmeringen for en såpass enkel oppgave være stort sett den samme, uavhengig av PLS type og/eller fabrikat. Man kan for eksempel breuke "ladder" som er en del av en felles internasjonal standard for PLS programmering. Det man behøver av programmeringsfunksjoner det er vel bare "og", "eller", "invertering" og "timer". Dette fungerer forholdsvis likt i forhold til standarden og uavhengig av merke. Selv så bruker jeg mye Schneider Zelio til "enkle ting" på grunn av at denne PLS typen har et gratis programmeringsverktøy, med en gratis simulator, slik at man kan testkjøre programmene ved simulering, dvs selv om man ikke har noen PLS. "Likheten" i forhold til "programmeringsstandarden" er også grei, når man jobber på et enkelt nivå og i ladder. Min anbefaling er å laste ned programvaren til Zelio og så utvikle det hele som en simulert modell. Når løsningen fungerer så kan man "reprogrammere" eller "skrive av" i forhold til en hvilken som helst annen PLS. (Som også støtter standarden et stykke på vei.) Som sagt, det første og viktigste å lære seg er og, eller og inverteringsfunksjonen pluss også timere. Man kan også med fordel forsøke å finne ut hva en "sekvensstryring" er. Nedlasting av programvare Link tror du det funker og oveføre fra zelio til denne pls'en ? : ) http://search.babylon.com/imageres.php?iu=http://i69.photobucket.com/albums/i48/residentevil1984/Siemens_Logo.jpg&ir=http://www.butterfunk.com/image-62/siemens.htm&ig=http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTDhtG02usFcQ1bCQjdYsINEAxTMjeNlJcH9daDLs1toB8zH65mN_GYgjZmWA&h=763&w=800&q=pls%20siemens&babsrc=SP_ss Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 tror du det funker og oveføre fra zelio til denne pls'en ? : ) http://search.babylon.com/imageres.php?iu=http://i69.photobucket.com/albums/i48/residentevil1984/Siemens_Logo.jpg&ir=http://www.butterfunk.com/image-62/siemens.htm&ig=http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTDhtG02usFcQ1bCQjdYsINEAxTMjeNlJcH9daDLs1toB8zH65mN_GYgjZmWA&h=763&w=800&q=pls%20siemens&babsrc=SP_ss Nei det går ikke. ikke samme software. Siemens Logo Demo software : http://www.automation.siemens.com/mcms/programmable-logic-controller/en/logic-module-logo/demo-software/Pages/Default.aspx Hvilken PLS skal du egentlig programere? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Joda, det fungerer sansynligvis helt fint, dvs man må selvfølgelig taste syntaksen to ganger, men det utgjør bare en liten del av den totale arbeidsmangden. Man kan godt programmere og teste ut programmet ved hjelp av Zelio sin simulator. Det som tar tid og som krever litt innsats er å få programmets logiske struktur til å fungere. Når programmet fungerer, så bør det være en forholdsvis liten arbeidsoppgave (10 minutter ?) og skrive av det hele i Siemens sin programeditor. Et lyskryss kan programmeres som en "sevensiell styring" der sekvensene styres av timere og eventuelt "prosessbrytere" (For eksempel brytere i fortgjengeroverganger og induktive sløyfer i asfalten som "senser" biler på vent. Hvis man lærer seg selve programmeringsteknikken med å programmere sekvensielle styringer, så er det ikke særlig mer vanskelig å programmere 100 utganger og 100 sekvenser, enn kun noen få. Det gjelder kun å lære seg en god programmeringmetodikk for programmering av sekvensstyringer. Hvirken type PLS man bruker til å lære seg denne programmeringsmetodikken er etter mitt syn av underordnet betydning. Man kan godt bruke for eksmepel en Zelio eller en Zelio simulator til å lære seg disse "grunnleggende dansetrinn" i PLS programmering. Når man kan disse, så spiller det ikke så stor rolle hva slags PLS man benytter dette på. Man kan nesten sammenligne med bruken av kalkulator. Kan man matematikken godt så er man forholdvis like godt hjulpet av en kalkulator fra Casio som fra Texas Instruments. Jeg har ellers ikke brukt Siemens Logo, men jeg går ut fra at den er ganske lik med Zelio fra Schneider, slik at de programmeringmåtene som fungerer på Zelio også vil fungere på Siemens Logo. Det som ellers begrenser en PLS med fire utganger, det er jo de fire utgangene. Ved å koble sammen "lyspærer" som kjører likt, så tror jeg at 4 utganger skulle holde til et enkelt veikryss uten fotgjengerovergang. Det viktige vil være å dele inn i riktige sekvenser, og så definere hva som skal "trigge" den enkelte sekvens enten det er "timere" eller "prosessbrytere". (Man kan for eksempel legge inn en induktiv sløfe i den ene fartsretningen, og så la lyset stå på grønt i den ene trafikkretningen fram til at det kommer en bil fram til sensoren i den sperrede trafikkretningen. Så kan sekvensene eventuelt kjøre. Det viktige og det som tar tid er å lære seg denne programmeringsteknikken. Dette kan man godt gjøre ved hjelp av en simulator, for eksempel Zelio sin. Når man kan den så er det gjort i løpet av noen minutter å "skrive" et slikt program for stort sett en hvilekn som helst PLS. Jeg tror ikke Siemens Logo har en slik simulator. Av Siemens utstyr så har jeg for det meste bare brukt og programmert S7-400 serien og her må man i alle fall kjøpe "simulator" som en ekstra programmodul. Det som ikke går er å laste et program som er utarbeidet ved hjelp av Zelio sin programeditor direket over på Siemens Logo. Her må man nok skrive programmet på nytt, men dette er en ganske liten del av "jobben". Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Petterboy95 -> Ble vist litt for "generell" og fikk ikke helt med meg det siste innlegget ditt. Det viktige et å tenke gjennom hvilke "sekvenser" det er i denne "prosessen", "hva er det som skal skje når, og på hvilket tidspunkt, og hva det er som skal "trigge" denne sekvensen. Det enkleste vil jo være om det hele er styrt kun av timere. Da blir det egentlig bare et spørsmål om å definere hvilke lys som skal være på når eller på hvilket tidspunkt. Du kunne jo for eksempel poste en skisse av det lyskrysset som skal styres. (Som viser hvilke lys som skal stå hvor, og hvordan det hele skal fungere.) Endret 6. januar 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Andreas212 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Petterboy95 -> Ble vist litt for "generell" og fikk ikke helt med meg det siste innlegget ditt. Det viktige et å tenke gjennom hvilke "sekvenser" det er i denne "prosessen", "hva er det som skal skje når, og på hvilket tidspunkt, og hva det er som skal "trigge" denne sekvensen. Det enkleste vil jo være om det hele er styrt kun av timere. Da blir det egentlig bare et spørsmål om å definere hvilke lys som skal være på når eller på hvilket tidspunkt. Du kunne jo for eksempel poste en skisse av det lyskrysset som skal styres. (Som viser hvilke lys som skal stå hvor, og hvordan det hele skal fungere.) forstår hva du mener : ) poster en skisse av lyskrysset på mandagen , så jeg kan få tips og hjelp : D takk for all hjelp så langt god helg btw : (Man kan for eksempel legge inn en induktiv sløfe i den ene fartsretningen, og så la lyset stå på grønt i den ene trafikkretningen fram til at det kommer en bil fram til sensoren i den sperrede trafikkretningen. Så kan sekvensene eventuelt kjøre. trafikklysene vi skal programmere henger på en vegg og er tegnet opp veien på veggen , så skal programmere lysene og knappene.. Hilsen Petterboy95 Endret 6. januar 2012 av Andreas212 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Takk for all hjelp , skal begynne med prosjektet på mandag : ) går VG1 og har ikke drevet så mye med programmering av PLS men regner med at jeg klarer det Hvis du går VG1 så stiller skolen med PLS og software til den, så det er ikke vits å bry deg om Zelio eller Logo! osv. før du vet hva skolen bruker. Du vil også få innføring fra læreren din, så ikke ta bekymringen på forhånd. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) PLS programmering følger som hovedprinsipp av en felles internasjonal standard som er felles for de fleste største leverandørene. Det å lære å programmere PLS i forhold til standarden det kan på mange måter sammenlignes med å lære et fag, som for eksempel matematikk. Hvilket fabrikkmerke av kalkulator man bruker når man lærer seg matematikk har forholdsvis lite å si. På tilsvarende måte så har det forholdsvis lite å si hvilken PLS man bruker for å lære seg PLS programmering. Jeg vil tro at det skulle gå bra å gjennomføre samtlige eksempler og oppgaver fra de norske skolebøkene for VG1, VG2 og VG3 for elektriker og automasjonsfaget ved hjelp av for eksempel Zelio PLS. (Noen eksempler på noe annet ?) (Noen programmeringseksempler må kanskje omarbeides litt for at det skal passe for Zelio.) Det finnes også et Amerikansk "pensum" på ca 860 sider (tror jeg) som er tilgjengelig på nett, og som har vært brukt som "PLS grunnkurs" på et amerikansk universitet. Her er en link til dette kursmaterialet. Det amerikanske kompendiet er egentlig laget stort sett for det amerikanske PLS merket Allen Bradley bra Rockwell Automation. På grunn av de likheter som følger av standarden så kan vel mange av de eksempler og oppgaver som følger av det amerikanske kompendiet også løses og gjennomføres også ved hjelp av en Zelio PLS simulator. Det viktigste er jo å lære seg "programmeringsprinsipper". Det som er viktigst i forbindele med litt avansert PLS programmering, det er jo ikke selve "pls syntaksen" men kanskje heller den analyseteknikk man bruker for å definere oppgaveløsningen. Dette vil jo kunne fungere likt på tvers av PLS merkene. Det amerikanske pensumet beskriver for eksempel flere arbeids og løsningteknikker for å løse typisk "trafikklysproblematikk". Det er vanligvis ingen ulempe å lære seg litt ekstra og litt ut over det som er minimum. Ellers så er det jo slik at enkle PLS'er som Zelio og Logo bare oppfyller deler av programmeringsstandarden. Man kan allikevel få til ganske mye også ved hjelp av slike enkle PLS'er. Det som er bra med Zelio simulatoren (og det amerikanske pensumet) det er jo at man kan komme i gang med læringen og programmeringen uten at det koster en krone. Endret 10. januar 2012 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Petterboy95-> Hvordan går det med PLS styringen av lyskrysset. Har dere kommet fram til noe som fungerer ? Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Måtte fikse opp koblingene i skapet, så nå har vi koblet opp alt på nytt å programmert så selve lyskrysset fungerer og knapper for å starte og stoppe alt. mangler fotgjenger lys og knapper.. tips til hvordan vi bør sette inn Det? Litt rot med plsen og programmet funket ikke ellers går alt bra takk for all hjelp Endret 18. januar 2012 av Petterboy95 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Tja si det .. Det finnes tydeligvis ganske mange forskjellige måter å programmere et trafikklys på. Jeg har forsøkt å søke litt på nettet, både på utenlandske og norske nettsteder. Selv så synes jeg at det i utgangspunktet nærmest er en selvfølge å programmere et trafikklys som en "sekvensstyring" der man bruker en nokså standardisert måte å få "saker og ting" til å skje i riktig rekkefølge etter hverandre. Mange av de løsningene som jeg har funnet på nettet inneholder egentlig andre metoder. Det viktigste er vel egentlig å planlegge og analysere oppgaven "riktig" og så ut i fra det utarbeide et program som gjør det som planen tilsier. Det som er praktisk med en "sekvensstyring" det er at man ut i fra det samme programoppsettet nærmest kan løse "hundrevis" av automatiseringsoppgaver. Ved sekvensstyring og sekvensprogrammering så definerer man først og fremst hva som skal skje i hvilken sekvens og hva som "trigger" den enkelte sekvens. (Vanligvis enten en "timer" eller en "prosessbryter".) Hva er det slags PLS dere bruker ? Hva slags programmering, dreier det seg om "ladder" ? Synes det sånn helt generelt blir feil å legge forslag på ferdige svar, men at det saktens kan gå an å diskutere problemstillinger som etter hvert kan lede fram til et svar, eller som ellers kan støtte læringsprosessen uten å "forstyrre". Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Her er en Youtube film som viser en timerstyrt sekvensstyring for trafikklys i sin aller enkleste form. Her viser man bare ett enkelt lys, men det vil i praksis være slik at man kan koble lysene sammen i grupper. ØstVest - Rød vil for eksempel kunne forutsettes å være på samtidig med NordSyd Grønn. De gule lysene kan forutsettes å være på samtidig. NordSyd - Rød kan forutsettes å være på samtidig med ØstVest Grønn. Ved å dele inn lysene i tre grupper som er på samtidig så kan det fungere, på enkleste måte, men man kan ikke klare å få til samtidig Grønn-Gul. (For å få til dette så må man så vidt jeg husker lage 5 lysgrupper som styres av 5 stk PLS utganger.) Hvis man skal legge inn for eksempel "induktiv sløyfe" eller fotgjengeroverganger, så vil dette komplisere litt, men man må vel/bør vel begynne med noe enkelt som man først får til å fungere, og så oppgradere og arbeide videre der i fra. Her har vi en litt mer kompleks løsning, der det kan se ut som om man har delt inn lysene i 6 forskjellige grupper. Det ser eller ut som om man har løst det hele som en sekvensstyring. Endret 18. januar 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Petterboy95 Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 Tja si det .. Det finnes tydeligvis ganske mange forskjellige måter å programmere et trafikklys på. Jeg har forsøkt å søke litt på nettet, både på utenlandske og norske nettsteder. Selv så synes jeg at det i utgangspunktet nærmest er en selvfølge å programmere et trafikklys som en "sekvensstyring" der man bruker en nokså standardisert måte å få "saker og ting" til å skje i riktig rekkefølge etter hverandre. Mange av de løsningene som jeg har funnet på nettet inneholder egentlig andre metoder. Det viktigste er vel egentlig å planlegge og analysere oppgaven "riktig" og så ut i fra det utarbeide et program som gjør det som planen tilsier. Det som er praktisk med en "sekvensstyring" det er at man ut i fra det samme programoppsettet nærmest kan løse "hundrevis" av automatiseringsoppgaver. Ved sekvensstyring og sekvensprogrammering så definerer man først og fremst hva som skal skje i hvilken sekvens og hva som "trigger" den enkelte sekvens. (Vanligvis enten en "timer" eller en "prosessbryter".) Hva er det slags PLS dere bruker ? Hva slags programmering, dreier det seg om "ladder" ? Synes det sånn helt generelt blir feil å legge forslag på ferdige svar, men at det saktens kan gå an å diskutere problemstillinger som etter hvert kan lede fram til et svar, eller som ellers kan støtte læringsprosessen uten å "forstyrre". Dreier seg om ladder , siemens pls huske ikke akkurat type , men får det sikkert te i mårra : D takk for all hjelp Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) @ arne22. Fin at du engasjerer deg , men greit å vite hva man snakker om ikke bare se på youtube og google også. Filmen du linket til viser et oppsett på en Siemens 200. Det er en liten PLS som egentlig ikke er en fullverdig Siemens , men et billig og bra alternativ i micro pls klassen. Mye bedre en f.eks. Zelio og Logo. 200 serien bruker et eget program som heter STEP 7-Micro/WIN. Den programeres som de større PLSene med samme symboler og minnenavn. Så den er et langt bedre alternativ en Zelio. Rimelig er den også. På den første videoen så er det en Mitsubichi FX1S som programeres med et foreldet program som heter Meddoc og er et DOS basert programeringsverktøy som ikke brukes lengre hvis det ikke trengs til gamle programmer. Her er det kun timere og countere som er brukt i ladder. På den andre med siemensen så er det også programert helt vanlig i ladder. For å klarlegge betegnelsene litt så lister jeg opp de vanlige programeringsmåtene : - Instruksjonsliste - Ladder - Logiske symboler. Disse kan brukes i en siste som kalles strukturert programering der du lager sekvenser/programbiter som du igjen bestemmer hvordan og når skal utføres. Strukturert programering ble laget for å tvinge/hjelpe programereren i å ta hensyn til syklusen i PLSen. Noe av trikset ved å kunne utnytte og programere en PLS riktig er å forstå hvordan den virker. Mange som lager "syklusfeil" og sliter med lange logaritmer p.g.a. at de ikke helt vet hvordan en PLS fungerer. I bunn og grunn så er nesten (kansje alle) PLS programmer sekvensstyrt. En sekvens oppstår jo p.g.a. et kriterie oppfylles og så utføres noe. Om det så bare er en bryter og en lampe så er det en sekvens at bryteren først går på og så slås lampen på. Enkel logikk og kort logaritme. Det som er lurt å tenke på når man lager et program det er å tenke slik : PLSen leser programmet slik vi leser en setning. Den går ikke tilbake i programmet , men leser nedover og begynner på toppen igjen. Et signal som blir brukt i en betingelse oppe i et program, men som settes høyt lenger nede i programmet vil da ikke bli lest som høyt før neste syklus. Dette er viktig å tenke på ved f.eks. resetting av signaler i en "holdekrets" når man bruker "høy flanke", "lav flanke" eller "one shot" signaler. Disse signalene ligger normalt høye kun en syklus og må da settes over funksjonen de brukes i. Vet ikke om du fattet det men det er viktig å få med seg og vil lette læringen. I all enkelhet så kan du tenke relestyring i all programering. Så å si alt er serie og parralellkoblinger med start/stoppkretser. Endret 20. januar 2012 av Glavalavala Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå