Gå til innhold

Nvidias neste generasjon kommer i Q1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjølv om AMD kommer med betre ytelse/watt og ytelse/$ så har det forsatt ikkje tatt grafikk markedet seriøst, hvor ofte kommer de med driver updates?

Nvidia kommer ofte med hotfix, ol får att man skal unngå problemer.

Alle eg kjenner som har AMD/ATI kort anbefaler meg å kjøpe Nvidia pga dette, sjølv om man får kort til ein fornuftig pris.

 

Så blir spennende å se om dette lever opp til forventningene, sitter enda med ein gtx 285, så burde nok vurdere en oppgradering.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Sjølv om AMD kommer med betre ytelse/watt og ytelse/$ så har det forsatt ikkje tatt grafikk markedet seriøst, hvor ofte kommer de med driver updates?

Nvidia kommer ofte med hotfix, ol får att man skal unngå problemer.

Alle eg kjenner som har AMD/ATI kort anbefaler meg å kjøpe Nvidia pga dette, sjølv om man får kort til ein fornuftig pris.

Driveroppdateringer:

AMD lanserer driveroppdateringer hver måned, noen ganger lanserer de også hotfixer for nye spill slik at CFX-støtte skal komme på plass og grafikkfeil fikses.

Nvidia lanserte fem WHQL-sertifiserte drivere i fjor. Siste lansering (285.62) kom ut 24. oktober og denne har problemer med følgende ting:


  •  
  • dx10-kort og BF3
  • Skyrim-ytelse
  • SLI med nyere spill som Trine 2, NFS The run, Anno 2070, Skyrim.
  • SLI på X79 går ikke.

 

Unnskyld, men jeg kjøper ikke argumentet ditt om at Nvidias drivere er "overlegne" AMDs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom med utalelser fra de eg kjenner som selv har AMD kort, begger har 5970, kan vere att det kortet har får dårlige driver, hva vet eg. De sa begge att driverene kom sjeldent.

Uansett får ein lastet ned driver som fikser problemene i Skyrim og trine2.

Men kva mener andre om AMD sine grafikk drivere da?

Lenke til kommentar

Kom med utalelser fra de eg kjenner som selv har AMD kort, begger har 5970, kan vere att det kortet har får dårlige driver, hva vet eg. De sa begge att driverene kom sjeldent.

Uansett får ein lastet ned driver som fikser problemene i Skyrim og trine2.

Men kva mener andre om AMD sine grafikk drivere da?

Nå ser du på kort med intern CFX, å sammenligne driverstabilitet mellom CFX/SLI-oppsett og enkeltkort blir nesten som å sammenligne stabilitet mellom flytende nitroglyserin og vann.

 

Så bør det også nevnes at driverne til HD 5970 ikke var særlig stabile ved lansering også.

Lenke til kommentar
Sjølv om AMD kommer med betre ytelse/watt og ytelse/$ så har det forsatt ikkje tatt grafikk markedet seriøst, hvor ofte kommer de med driver updates?Nvidia kommer ofte med hotfix, ol får att man skal unngå problemer.Alle eg kjenner som har AMD/ATI kort anbefaler meg å kjøpe Nvidia pga dette, sjølv om man får kort til ein fornuftig pris.
Driveroppdateringer:AMD lanserer driveroppdateringer hver måned, noen ganger lanserer de også hotfixer for nye spill slik at CFX-støtte skal komme på plass og grafikkfeil fikses.Nvidia lanserte fem WHQL-sertifiserte drivere i fjor. Siste lansering (285.62) kom ut 24. oktober og denne har problemer med følgende ting:
  • dx10-kort og BF3
  • Skyrim-ytelse
  • SLI med nyere spill som Trine 2, NFS The run, Anno 2070, Skyrim.
  • SLI på X79 går ikke.

Unnskyld, men jeg kjøper ikke argumentet ditt om at Nvidias drivere er "overlegne" AMDs.

 

Nvidia har lagt ut 285.79 BETA, 290.36 BETA og 290.53 BETA hhv den 10.11.11, 28.11.11 og 21.12.11. Hvorfor det ikke har kommet ut en WHQL vet jeg ikke, men muligens er det Microsoft som somler. Oppdaterer alltid til BETA drivere og har aldri hatt problem med de. De som ønsker bedre ytelse i Skyrim bør nok benytte BETA driver.

Lenke til kommentar

Driveroppdateringer:

AMD lanserer driveroppdateringer hver måned, noen ganger lanserer de også hotfixer for nye spill slik at CFX-støtte skal komme på plass og grafikkfeil fikses.

Nvidia lanserte fem WHQL-sertifiserte drivere i fjor. Siste lansering (285.62) kom ut 24. oktober

AMD sine alt for tette oppdateringer har også sine svakheter. Tiden det tar for at en WHQL sertifisering er lang, Derfor hender det ofte et ting som er fikset i en "hotfix" ikke kommer med i neste WHQL driver.

 

Nvidia sin driverstrategi er minimum fire WHQL-drivere i året, og beta (whql-kandidater) ved behov, husker ikke hvor mange som var i 2011, men var vel ett eller annet mellom 10 og 12...

 

Nvidia har lagt ut 285.79 BETA, 290.36 BETA og 290.53 BETA hhv den 10.11.11, 28.11.11 og 21.12.11. Hvorfor det ikke har kommet ut en WHQL vet jeg ikke, men muligens er det Microsoft som somler. Oppdaterer alltid til BETA drivere og har aldri hatt problem med de. De som ønsker bedre ytelse i Skyrim bør nok benytte BETA driver.

Alle drivere som Nvidia gir ut public er det som også kan betegnes som en "WHQL kandidat". Driverene er testet like grundig som en WHQL-driver internt.

 

At en driver er "WHQL-sertifisert" betyr ikke at den er fri for feil, og spør du meg så er den ikke verdt stort.

 

 

Personlig har jeg ingen klar favoritt når det gjelder drivere i Windows, begge har sine styrker og svakheter.

Lenke til kommentar

GTX 580 yter da bedre enn det der, i følge Techpowerup yter den 90% i 1920x1200 og 84% i 2560x1600.

Ifølge HardwareCanucks yter den 79% i 1920x1200 og 76% i 2560x1600 i snitt. De fleste testene viser vel at 7970 er mellom 15% og 25% raskere enn GTX580 i snitt. Likevel er det noe skuffende, men det blir spennende å se hva det blir å hente i driver optimaliseringer.

Jeg tror dog uansett at Nvidia vil klare å slå 7970, spørsmålet er vel heller med hvor mye.

Det er avhengig av bredden i spillutvalget, men GTX 580 er defintivt ikke så dårlig som påstått over her.
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1325797866' post='18799238']

AMD sine alt for tette oppdateringer har også sine svakheter. Tiden det tar for at en WHQL sertifisering er lang, Derfor hender det ofte et ting som er fikset i en "hotfix" ikke kommer med i neste WHQL driver.

Selvfølgelig, men det er likevel raskere enn hva Nvidia presterer. Det at de først med 12.1 har integrert støtte for spillprofiler er for eksempel en klar svakhet for de som ikke kjenner til RadeonPro (som igjen får Nvidias spillprofiler til å se ut som et leketøy i forhold). En annen ting er Catalyst Application Profiles, men dette fikses igjen utmerket med RadeonPro. Nvidia har dessverre ikke et slikt program meg bekjent, og da blir min oppfatning av multiGPU bøyd i voldsomt retning av AMD.

Raptor' timestamp='1325797866' post='18799238']

Alle drivere som Nvidia gir ut public er det som også kan betegnes som en "WHQL kandidat". Driverene er testet like grundig som en WHQL-driver internt.

Nei, på ingen måte. Om du søker litt rundt her på forumet finner du ut at det har vært flere tilfeller der Nvidia-brukere har måttet gå tilbake til eldgamle (280.xx) drivere før problemene ble løst. Dette ser jeg også på andre nettfora. BETA-drivere tilbys ingen støtte eller garanti for funksjonalitet og er merket BETA av en grunn.

 

 

Sist jeg brukte Nvidia-kort (8 måneder siden), fikk jeg kun stabilitets- og grafikkproblemer med BETA-drivere, WHQL-driverne var helt stabile, men ga ofte dårlig støtte eller ingen oppstart av nyere spill. På ingen måte godt nok i mine øyne, da 275.33 kom ut og ga BSOD (selv etter full formatering av OS) ga jeg totalt opp og kjøpte et 6950 som jeg ikke har hatt et eneste problem med.

 

Raptor' timestamp='1325797866' post='18799238']

At en driver er "WHQL-sertifisert" betyr ikke at den er fri for feil, og spør du meg så er den ikke verdt stort.

Da har vi ikke de samme opplevelsene, min opplevelse av BETA-drivere er: BSOD, kræsj i spill som tidligere fungerte, ytelsesproblemer med spill, og gjerne litt grafiske artifakter bare for å toppe kaka.

Raptor' timestamp='1325797866' post='18799238']

Personlig har jeg ingen klar favoritt når det gjelder drivere i Windows, begge har sine styrker og svakheter.

Jeg har helt klart en favoritt, men innser selvfølgelig at denne er delvis farget av dårlige opplevelser med SLI og tydeligvis en lang periode der driverne trengte en viss modningstid (selv om GTX 460 ble lansert en god stund etter GTX 480). Da jeg kjøpte 6950 var driverne modne fra dag 1, så vi får se om jeg endrer mening når jeg får prøvd et 7970 i noen måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...