Gå til innhold

Nvidias neste generasjon kommer i Q1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis den passerer 2x ytelsen ift. forrige generasjon modell for modell og tilsvarende priser så skal jeg være fornøyd. Spesielt når de kommer i versjoner med dobbel minnemengde, eller om den nye arkitekturen tillater en kombinert utnyttelse av grafikkminne og systemminne. Spesielt mtp. 3D-rendring.

 

2x ytelse :dribble: Den tror jeg vi kan se langt etter. Moro med nye genersasjoner grafikkort, men det får være måte på :)

Lenke til kommentar

Det virker som både AMD og Nvidia har mål om å forbedre ytelsen i compute og effektiviteten i første omgang med disse nye modellene, og ikke så stort fokus på spillytelse som mange kunne ønsket seg. Det at et av dagens skjermkort er mer enn nok for 1920x1080 i dag for de fleste spill hjelper heller ikke så voldsomt, da er det nok viktigere å legge fokus på ytelse ved høyere oppløsninger og tyngre grafikklast.

Dette er da strengt tatt fornuftig for bedriftene, siden det kan utvide markedene etter hvert som flere og flere programmer (dvs. ikke bare spill) utnytter GPU. Og det er selvsagt svært viktig innenfor profesjonelle markeder.

 

Men den økte fleksibiliteten i pipeline er også svært viktig for å bringe spillutviklingen videre. Jeg er spent på hvor mange av mine forventninger Kepler oppfyller, så det skal bli moro å leke med. På sikt bør grafikkmotorer kjøre på GPU med minimal interaksjon fra CPU, selv dagens GPUer har en enorm regnekraft som er vanskelig å utnytte optimalt.

 

Hvis den passerer 2x ytelsen ift. forrige generasjon modell for modell og tilsvarende priser så skal jeg være fornøyd. Spesielt når de kommer i versjoner med dobbel minnemengde, eller om den nye arkitekturen tillater en kombinert utnyttelse av grafikkminne og systemminne. Spesielt mtp. 3D-rendring.

 

2x ytelse :dribble: Den tror jeg vi kan se langt etter. Moro med nye genersasjoner grafikkort, men det får være måte på :)

Dobling av ytelse mellom to arkitekturer er da ikke unormalt.
Lenke til kommentar

Det vi vet om Kepler:

* Kepler skal komme "tidlig 2012", og det har blitt "bekreftet" at Kepler er i rute.

* nVidia har lovet at Kepler skal ha cirka 3 ganger DP-ytelse/watt i forhold til Fermi (første revisjon).

* Kepler er en stor arkitekturmessig forandring, som også er hovedgrunnen til ytelseforbedringene (dvs. ikke bare krymping).

- Jepp, Kepler er i rute.

- Stemmer, men merk dere at DP (Dual prescition) ikke korelerer direkte med ytelse i spill. DP er primært viktig for enkelte GPGPU workloads.

- Spørs hvordan du definierer stor, Fermi var nok en større endring sammenlignet med GT200 enn hva endringen fra Fermi -> Kepler. Den neste STORE endringer blir Kepler -> Maxwell i 2014.

 

Det spekuleres høylytt i diverse forum om nVidia vil forlate hotclocks og doble bredden på ALU fra vec16 til vec32 (i dag kjøres vec32 over to sykler), som vil gi bedre termiske egenskaper, tillate høyere klokkehastigheter (gpu clock) og dermed bedre responstid, dette på bekostning av større ALUer.

Hotclock på x2 core frekvens er definitivt en utfordring. Så høy klokkefrekvens gir mer lekkasje mellom transistorer, og det gjør også at Nvidia må ha større avstand mellom transistorene en hva for eksempel AMD har på disse brikkene.

 

Med fleksibel pipeline og tilgang til systemminne fra GPU er noe av det mest spennende med Kepler.

Front-end på GPU'en ble fullstendig re-designet med Fermi, dette kommer til å bli bygd videre på med Kepler. Mulig jeg misforstår deg nå, men har allerede tilgang til systemminnet fra GPU på Fermi

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på gjennomsnittlig i spill(grovt sett). GTX 580 er da klart bedre enn HD 6970 i alle oppløsninger, hva er det du mener?

 

Jeg sitter ikke på NDA-belagte dokumenter fra nVidia, så jeg kan ikke si noe sikkert.

 

Jeg mente selvsagt 7970 :)

GTX 580 yter da bedre enn det der, i følge Techpowerup yter den 90% i 1920x1200 og 84% i 2560x1600.
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på gjennomsnittlig i spill(grovt sett). GTX 580 er da klart bedre enn HD 6970 i alle oppløsninger, hva er det du mener?

 

Jeg sitter ikke på NDA-belagte dokumenter fra nVidia, så jeg kan ikke si noe sikkert.

 

Jeg mente selvsagt 7970 :)

GTX 580 yter da bedre enn det der, i følge Techpowerup yter den 90% i 1920x1200 og 84% i 2560x1600.

 

I enkelte spill stemmer nok det.

Lenke til kommentar

 

GTX 580 yter da bedre enn det der, i følge Techpowerup yter den 90% i 1920x1200 og 84% i 2560x1600.

Ifølge HardwareCanucks yter den 79% i 1920x1200 og 76% i 2560x1600 i snitt. De fleste testene viser vel at 7970 er mellom 15% og 25% raskere enn GTX580 i snitt. Likevel er det noe skuffende, men det blir spennende å se hva det blir å hente i driver optimaliseringer.

Jeg tror dog uansett at Nvidia vil klare å slå 7970, spørsmålet er vel heller med hvor mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rent konkret er den 3x lovnaden det siktes til denne:

 

NVidia_GPU_Roadmap.png

 

Her er Tesla utgangspunktet med 1,0x.

Fermi er ca 1,5x Tesla

Kepler er ca 5x Tesla og dermed ca 3,3x Fermi

Maxwell er ca 15x Tesla og dermed ca 3x Kepler og 10x Fermi

 

Jeg fant ikke noen tall for DP GFLOPS/watt for Tesla og Fermi i farta, så jeg sender utfordringen videre til dere.

Lenke til kommentar

Rent konkret er den 3x lovnaden det siktes til denne:NVidia_GPU_Roadmap.pngHer er Tesla utgangspunktet med 1,0x.Fermi er ca 1,5x TeslaKepler er ca 5x Tesla og dermed ca 3,3x FermiMaxwell er ca 15x Tesla og dermed ca 3x Kepler og 10x FermiJeg fant ikke noen tall for DP GFLOPS/watt for Tesla og Fermi i farta, så jeg sender utfordringen videre til dere.

 

Skulle akkurat til å linke til denne jeg også. Ble vel publisert rett før Fermi kom hvis jeg ikke husker feil. Hardware skrev dette: http://www.hardware.no/artikler/nvidia_presenterer_sine_fremtidige_brikker/78504

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å linke til denne jeg også. Ble vel publisert rett før Fermi kom hvis jeg ikke husker feil. Hardware skrev dette: http://www.hardware.no/artikler/nvidia_presenterer_sine_fremtidige_brikker/78504

Årene har siden blitt litt endret:

Kepler = 2012

Maxwell = 2014

 

Dette "veikaret" ble vist frem på GTC i 2009.

 

Hva betyr det at det er problemer hos TSMC?

Etter hvert som prosessene krympes blir det mer komplisert. Det hjelper heller ikke at brikkene blir mer og mer kompliserte. På 40nm var det over 3 milliarder transistorer. På 28nm kommer vi til å se over 5 milliarder.

Lenke til kommentar

Tenkte du da i spill, eller generelt?GTX580 yter ca 65% i snitt av 6970 i oppløsning over 1900x1200. Skal det nye toppkortet yte det dobbelte av 580 i spill, blir jeg imponert.

Mitt fokus er ytelse innen 3D rendring, altså rendring av scener i f.eks. 3D Studio på GPU isteden for CPU. Derfor er det også interessant med en vesentlig økning i tilgjengelig grafikkminne, selv om det i realiteten er en kombinasjon av grafikkminne og systemminne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...