Gå til innhold

Er det mulig å redde en hacket webside?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en webside som har blitt hacket og webhotellet er lukket av leverandøren. Fikk først en mail av webhotelleverandøren om at siden inneholdt potensielt farlig kode, og fikk beskjed om å rette dette før sidene ble åpnet igjen. Men da jeg logget inn for å se på koden, fant jeg bare et stort dødningehode og beskjeden: “Hacked by Security Bus”, “Sorry admin your site has been hacked”. Jeg har lite peil på webdesign og sikkerhet, og lurer på om det (erfaringsvis) er mulig å redde sidene, eller om vi må gå i gang med å lage nye sider.

Noen smarte mennesker der ute som har kunnskaper rundt dette og kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slett innholdet på webhotellet og last opp backupen/den lokale kopien. Det er kun den siden på webhotellet som er hacket, ikke det du har liggende lokalt.

Alternativt kan du gå igjennom alle sidene og sjekke om de har blitt endret, og deretter fjerne endringene.

Det som normalt skjer er at standard startside på et webhotell blir byttet ut og så blir det enten lastet opp et par ekstra filer(som blir brukt fra et annet sted) eller så blir en kode(typisk javascript) lagt til i de eksisterende filene. Det er disse filene og denne koden du må fjerne.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for kjapt og utfyllende svar! Jeg ble langt klokere, men har fortsatt noen spørsmål:

Hvis jeg forstår deg rett så er det ofte kun endret/lagt til kode, og ikke fjernet noe? For jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal få tak i den lokale kopien (han som sitter på den er syk så jeg vil ikke bry han), så jeg hadde håpet på å kunne gjenopprette sidene med utgangspunkt i koden som alt ligger på hotellet.

Vil en ekstern webdesigner kunne gjenopprette siden og forstå hvilken kode som ikke skal være der? Jeg har en autogenerert liste over "damaged files" liggende på hotellet nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...