Gå til innhold

Spørsmål om mac...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå gjelder ikke dette deg i dette tilfellet, LMH1, men man kan ikke alltid sammenlikne kun på spesifikasjoner, slik som mange gjør. Du kan få en Macbook Pro til i overkant av 10 000, eller du kan få en plastmaskin fra Acer med de samme specsene til kanskje 5-6000. For de som kikker blindt på spesifikasjonslisten skjønner jeg jo at det ser ut som en dårlig deal, men hva får du egentlig igjen for de 4-5000 ekstra?

 

Jeg kjøpte meg en Macbook pro når jeg begynte på videregående i 2006, og den er fullt brukbar til hverdagslige ting enda. 6 år, folkens, det er med få unntak en plastmaskin holder så lenge med hverdagslig bruk; opp og ned av sekk sammen med diverse annet dilldall, klappe sammen skjermen utallige ganger osv. Bare konstruksjonen i Macbookene syntes jeg er verdt de ekstra pengene.

 

I tillegg får man OSX, som for mange ser litt skummelt ut i begynnelsen, da man tror man kan gjøre ting på nøyaktig samme måte som i Windows. (HVOR er høyreklikk, jeg trenger høyreklikk NÅ!!!)

Mac har også høyreklikk, på de nyere Macbookene med Magic trackpad kan man enten velge å gjøre det på samme måte som i Windows, at man klikker på høyre side av trackpadden, eller, som jeg foretrekker, man kan klikke med to fingre.

 

Mange klager også over at man er så "låst" i forholdt til Windows, og der må jeg ærlig si at jeg ikke forstår hva det egentlig er det er snakk om.

Som på Windows som på Mac kan man gå inn å endre på systemfiler, men i svært få tilfeller kommer det noe nyttig ut av å gjøre dette.

 

Også har man Mac App store, en samling med utallige forskjellige programmer, både for de som skal ha noe gjort, og for de med tid de vil slå i hjel. Programmene er testet og godkjent av Apple, så man kan være sikker på at du ikke får med deg noe ekstra som kan skade maskinen.

Dessuten har Mac App store gjort at kvaliteten på utviklingen har steget.

 

Det er også et annet poeng, at ofte er alt av småprogrammer osv man kan finne på nettet av en høyere kvalitet enn det jeg er vant med på Windows. Ikke i alle tilfeller, men de fleste. Det virker som om utviklerne gjør seg mer flid med arbeidet sitt siden det er/var et mindre marked, istedenfor å lage et program som såvidt funker, og så gi det ut så fort som mulig.

 

Det var noe av det jeg har å komme med...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Med Mac går det meste av pengene dine til et og samme selskap, mens med Linux og Windows kan du velge mellom et utall selskaper mht maskinvare.

 

Stoler du på Apple så velg Mac, det blir langt enklere enn å måtte velge på nytt hver gang du skal handle. Valgmuligheter er komplisert så lenge du ikke ønsker å inneha kunnskapen som behøves for å velge riktig.

Lenke til kommentar

Å Asus er vel heller ikke det rimeligste merke heller.?

 

Jeg forsvarer ikke pc på noen måte her, for jeg har virkelig lyst til å høre gode argumenter for Mac, men jeg har en Acer med 4GB. ram/750GB.HD/1440x900 skjerm/Core i7 med 9-cellers batteri som i PRAKSIS kan brukes til lette oppgaver i strømsparermodus i hele 11-timer!

 

Husker ikke hvilket skjermkort det er i denne, men det er ett dedikert skjemkort som er midt på treet og den kan fint spilles med. (selv om dette overhodet ikke er viktig for meg på en laptop)

 

Denne pc'en kostet med 6.990,- for ca. 6mnd. siden og fungerer ypperlig som en nr.2 pc.

 

Jeg har også en stasjonær pc til de tyngre oppgavene:

 

Intel Core i7 920 2.8ghz (64-bit)

12GB. Ram

560 Ti GTX 2GB. skjermkort

1TB HD

Cooler Master kabinett

1000W Mist strømforskyner

 

Og denne kostet meg 14.000,- for ca. ett år siden.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare også nevne windows 8, muligens vil forskjellen bli mindre, siden microsoft virker å ha tenkt på http://www.guardian.co.uk/technology/2011/dec/07/microsoft-windows-8-app-store.

 

Hvem trenger LED tastatur? Skaffer man god belysning, så vil nok "Glassy" eller speirefleks skjermer føles ubehaglige ut.

 

Uansett tar nok det noe batterilevetid, ikke så mye, men hadde vært mere spennende om man har mulighet da å få 8 forskjellig blinkende led belysning. Alinware M18x serien er nok overpriset ja.

 

Nå finnes det billige asus maskiner også, men da går det som regel på bekosting av plast kvaliteten, ofte plast som lett går i stykker hvis maskinen faller i bakken eller blir brukt litt tøft med.

 

Men styr unna Acer/dell de er som regel ikke noe særlig, med mindre man liker å bytte maskinen ofte.

 

Tror det ikke finnes godt argument, uten operativsystemet, noen fortrekker OSX lion og syns det er effektig å jobbe i stilig utsende enkelt å installere ting, noen foretrekker linux siden man har mulighet og velge alt selv, noen foretrekker windows for spilling og generielt bruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Windows kan lage så mange operativsystem de vil med så fine navn de bare vil - de kommer aldri til å bli like gode som Apple på brukervennlighet.

 

I august 2010 kjøpte jeg meg en Acer bærbar pc. Kostet ca. 5500 kroner. Funket suverent de første månedene, men så begynte den å fuske. Den ble så varm at den skrudde seg av, programmer sluttet å fungere osv osv osv. For de som er teknisk flinke hadde det sikkert ikke vært noe problem å få den mer stabil ved å reparere ting osv, men det er ikke jeg. I juni 2011 var den død.

 

I juli 2011 kjøpte jeg meg en 21.5" iMac med 500gb harddisk og 4gb minne for ca. 10 000 kroner.

I dag har den fortsatt 500gb harddisk fordi jeg ikke ser poenget med større da jeg har eksterne harddisker, og jeg har oppgradert minnet til 16gb.

 

Jeg, som er blottet for datakunnskap klarte å oppgradere minnet til 16gb. En femåring kunne klart det. Nettopp fordi det er lagt opp til at det skal gå an å bytte selv.

 

Jeg er pressefotograf, og det er viktig for meg at jeg har en stabil data som fungerer når jeg skrur den på og som ikke avslutter Photoshop når den selv vil. Med 4gb minne startet jeg Photoshop CS5 på ca. 9 sekunder. Med 16gb starter det på maks 4 sekunder.

 

Vil du ha en data med alle slags muligheter for oppgraderinger og i tillegg har ganske bra datakunnskap - kjøp deg en pc.

 

Vil du ha en data som rett og slett bare fungerer i det "uendelige" - kjøp deg en Mac. For min del var de ekstra pengene verdt den hjerteoperasjonen jeg måtte ha tatt om 30 år hvis jeg hadde fortsatt med pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med Mac går det meste av pengene dine til et og samme selskap, mens med Linux og Windows kan du velge mellom et utall selskaper mht maskinvare.

 

Stoler du på Apple så velg Mac, det blir langt enklere enn å måtte velge på nytt hver gang du skal handle. Valgmuligheter er komplisert så lenge du ikke ønsker å inneha kunnskapen som behøves for å velge riktig.

Har kompetansen som er nødvendig for å velge rett og har valgt Mac. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Stoler du på Apple så velg Mac, det blir langt enklere enn å måtte velge på nytt hver gang du skal handle. Valgmuligheter er komplisert så lenge du ikke ønsker å inneha kunnskapen som behøves for å velge riktig.

Har kompetansen som er nødvendig for å velge rett og har valgt Mac. :)

He, he. Jeg har ikke kommet så langt enda så jeg sitter med Xp, XPx64, 2*Win7, Win2003srv, Win2008stdSrv, Ubuntu (server & client), FreeBSD, Mint og en Mac. Kanskje jeg bare har en ubestemt personlighet.

 

Ingen av dem er "best", men alle har både sterke og svake sider. Hvert til sitt bruk altså.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Støtter Tiltman helt, det finnes ikke noe som er bra til all verdens, så man må bare velge det man selv liker og det man selv trives med.

 

Om man sliter å velge er det ikke helt dumt å ha flere pcer, i gjennomsnitt har nok de fleste av oss både stasjonær/bærbar noen har kanskje mere en det også, sånn sett kan det være lurt å ha muligheter.

Lenke til kommentar

Nå gjelder ikke dette deg i dette tilfellet, LMH1, men man kan ikke alltid sammenlikne kun på spesifikasjoner, slik som mange gjør. Du kan få en Macbook Pro til i overkant av 10 000, eller du kan få en plastmaskin fra Acer med de samme specsene til kanskje 5-6000. For de som kikker blindt på spesifikasjonslisten skjønner jeg jo at det ser ut som en dårlig deal, men hva får du egentlig igjen for de 4-5000 ekstra?

 

Jeg kjøpte meg en Macbook pro når jeg begynte på videregående i 2006, og den er fullt brukbar til hverdagslige ting enda. 6 år, folkens, det er med få unntak en plastmaskin holder så lenge med hverdagslig bruk; opp og ned av sekk sammen med diverse annet dilldall, klappe sammen skjermen utallige ganger osv. Bare konstruksjonen i Macbookene syntes jeg er verdt de ekstra pengene.

 

Også har man Mac App store, en samling med utallige forskjellige programmer, både for de som skal ha noe gjort, og for de med tid de vil slå i hjel. Programmene er testet og godkjent av Apple, så man kan være sikker på at du ikke får med deg noe ekstra som kan skade maskinen.

 

Det er også et annet poeng, at ofte er alt av småprogrammer osv man kan finne på nettet av en høyere kvalitet enn det jeg er vant med på Windows. Ikke i alle tilfeller, men de fleste. Det virker som om utviklerne gjør seg mer flid med arbeidet sitt siden det er/var et mindre marked, istedenfor å lage et program som såvidt funker, og så gi det ut så fort som mulig.

 

Det var noe av det jeg har å komme med...

 

1: Dårlig eksempel da Acer er søppelprodusenten av PCer. Det finnes mange mange gode produsenter som f.eks Asus som produserer gode og billig(ere enn Mac) PCer.

 

2: Virker som du tror alle PCer er "plastmaskiner", noe kun Acer er :3.

 

3: Sensur med andre ord.

 

4: Ja akkurat, utviklere til Mac har så god tid til å utvikle gode applikasjoner når de sitter på Starbucks med Macbook Proen sin :!: But srsly klart er det mer crap på Windows da markedshare er typ 80+%, betyr ikke at kvaliteten er noe bedre/værre enn på Mac, ellers er du kanskje dårlig til å finne programmer på Windows(googler "avi to mp4 converter" å trykker på første treff herp.

Lenke til kommentar

Det er vell ikke uten grunn at flere og flere prosent av verdens datamaskiner kommer fra apple :)

 

men 5% av de mac maskinene der ute er med OSX 10.6 og 10.7, resten er bare gammelt skrap (i forhold til masinvare...) (link)

 

det er jo faktisk enkelte målinger hvor de har tatt med iPad i målingene...

 

Edit: og for å si det sånn, etter nærmere granskning av tallene viser det seg at antall brukere samlet av OSX 10.6 og 10.7 er gått ned med hele 0.38% siden oktober...

Endret av olestokk
Lenke til kommentar
Dårlig eksempel da Acer er søppelprodusenten av PCer. Det finnes mange mange gode produsenter som f.eks Asus som produserer gode og billig(ere enn Mac) PCer.

Skulle ønske det var sant det du skrev der, men jeg har både Mac (i jobben) og Acer som pc nr.2 privat og av disse to er det nettopp Mac'en jeg har hatt mest problemer med.

 

At Mac'en ser bedre ut en Acer'en er jo ingen hemmelighet, men at jeg føler at Acer'en virker som "søppel" er så feil som det kan få blitt.

 

Både Acer'en og Mac'en har sterke og svake sider, men så langt kan jeg ikke helt se at å gi 10.000,- i tillegg for en Macbook Pro kontra Acer'en jeg har kan forsvares. Det jeg føler jeg får i tillegg er lekkert design. Ikke noe annet. Batterikapasiteten er også langt bedre på Acer'en.

 

Jeg tror det selges mer og mer Mac rett og slett fordi vi mennesker får mer og mer penger å rutte med. Vi kjøper det som ser flott ut og gir en god del mer for dette.

 

Jeg forstår godt at folk vil gi mer penger for en Mac for de er jo rett og slett råstilige, samt at dem er "inn". Jeg kommer sikkert til å gjøre det selv også, men det jeg er ute etter her er andres synspunkter rundt Mac kontra pc.

 

Jeg er ikke noe interissert i å starte en mac vs. pc krig. Jeg er tillhenger av begge deler, men er da altså ute etter fler argumenter.

Lenke til kommentar

Nå er det vel en grunn for pc byggere ikke ville kjøpt deler fra Acer og dell man kan være heldig der, spessielt hvis man kjøper litt dyrere modeller.

 

Men personlig styrer jeg unna, siden andre jeg kjenner har dårligere erfaringer.

Man kan være uheldig med asus/apple også.

 

Vil anbefale deg å lese f.eks på mac1.no hvordan reklamasjon og slike ting er, monipol er aldri noe god ting.

 

Så det må være opp til deg, om du vil kjøpe mac eller ikke, vi har våres meninger, du har dine, du får velge hva du syns er fornuftig.

 

Selv opplever jeg apple kun et oppskryt produkt, operativsystemet er greit, men selve mulighetene på mac sammenlignet med pris vil jeg fremdeles gått for hackintosh fordi jeg mener det er den beste løsningen som jeg selv blir mest fornøyd over. Riktignok bruker jeg langt lengere tid på ting men jeg syns jeg får gode resultater til slutt.

 

Så den gangen Apple hører på oss brukere og slutter med den enorme markedsføringen sin blir jeg fornøyd. Er nok derfor Apple må bruke Foxconn i kina for å kunne tjene penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er det vel en grunn for pc byggere ikke ville kjøpt deler fra Acer og dell man kan være heldig der, spessielt hvis man kjøper litt dyrere modeller.

 

Men personlig styrer jeg unna, siden andre jeg kjenner har dårligere erfaringer.

Man kan være uheldig med asus/apple også.

 

Vil anbefale deg å lese f.eks på mac1.no hvordan reklamasjon og slike ting er, monipol er aldri noe god ting.

 

Jeg synes du kun fokuserer med det negative når det gjelder Mac. Eplehuset og Humac er som regel kjempegreie å ha med å gjøre når det gjelder service, men det er ofte det negative som fokuseres på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så det må være opp til deg, om du vil kjøpe mac eller ikke, vi har våres meninger, du har dine, du får velge hva du syns er fornuftig.

Ja, jeg hadde ikke tenkt at andre skulle ta denne avgjørelsen...

 

Mitt valg (på grunnlag av det jeg har lest så lengt) med tanke på fornuft er helt klart PC. Men noen ganger er det greit å ikke være så fordømt fornuftig synes jeg :)

Lenke til kommentar

men 5% av de mac maskinene der ute er med OSX 10.6 og 10.7, resten er bare gammelt skrap (i forhold til masinvare...) (link)

Huh? Ifølge undersøkelsen står Mac OS 10.6-7 for 5% av de installerte maskinene, 60% av disse kjører Snow Leopard, 40% kjører Lion.

 

... men de aller fleste av nyhetsartiklene jeg har lest om dette blander totalt antall maskiner med nysalg, fortjeneste med salgsvolum og mye annen moro; du er ikke alene om å lese statistikk fort ...

Lenke til kommentar

men 5% av de mac maskinene der ute er med OSX 10.6 og 10.7, resten er bare gammelt skrap (i forhold til masinvare...) (link)

Huh? Ifølge undersøkelsen står Mac OS 10.6-7 for 5% av de installerte maskinene, 60% av disse kjører Snow Leopard, 40% kjører Lion.

 

... men de aller fleste av nyhetsartiklene jeg har lest om dette blander totalt antall maskiner med nysalg, fortjeneste med salgsvolum og mye annen moro; du er ikke alene om å lese statistikk fort ...

 

var det ikke det jeg skrev? kanskje bare formulert meg feil

 

mente ihvertfall at at 5,07% av datamaskinene i testen var mac

 

men at det finnes fler OSX som for eksempel 10.5, som ikke er i testen, men disse er jo gamle

Lenke til kommentar

 

1: Dårlig eksempel da Acer er søppelprodusenten av PCer. Det finnes mange mange gode produsenter som f.eks Asus som produserer gode og billig(ere enn Mac) PCer.

 

2: Virker som du tror alle PCer er "plastmaskiner", noe kun Acer er :3.

 

3: Sensur med andre ord.

 

4: Ja akkurat, utviklere til Mac har så god tid til å utvikle gode applikasjoner når de sitter på Starbucks med Macbook Proen sin :!: But srsly klart er det mer crap på Windows da markedshare er typ 80+%, betyr ikke at kvaliteten er noe bedre/værre enn på Mac, ellers er du kanskje dårlig til å finne programmer på Windows(googler "avi to mp4 converter" å trykker på første treff herp.

 

Greit at kanskje Acer er det værste av det værste, men kan da minnes noen andre plastmaskiner også. Thinkpad for eksempel, selv om plasten der er av bedre kvalitet enn Acer sine. Og jeg sa jo det i innlegget mitt at jeg vet at det finnes gode maskiner, som den alu-maskinen LMH1 nevnte i sitt innlegg.

 

Og selv om Apple skal godkjenne programmer som ligger i App store er det jo ikke på langt nær sensur. På iPhone er det annerledes, der er App store eneste måte å få installert noe på en telefon som ikke er Jailbreaket, men på Mac er ikke App store eneste mulige måte å laste ned et program. Så å si at det er sensur blir bare tullete, jeg vil heller kalle det kvalitetskontroll.

 

Og hva hindrer Windowsbrukere i å ta med maskinen sin på Starbucks mens de utvikler en applikasjon? Selvsagt finnes det mange gode applikasjoner til Windows også, men (dette er ikke reelle tall) la oss si at 50% av windowsapplikasjonene er ordentlige og forseggjorte, så er min erfaring at prosentandelen av kvalitetsapper til Mac er vesentlig høyere. Det gjelder også freeware. Og det har ingenting med mine evner til å lete, det har mer med at det legges ut så utrooooolig mye halvferdig drittprogrammvare, og majoriteten av dette er laget for windows. Selvfølgelig fordi det er mest brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Acer Aspire S5 ser jo veldig fin ut, den kan være god, hvis man sjekker tester før man handler nærmere sommerferien. Ser ut som den vil være først ut med thounderbolt, så det blir spennende å se hvordan det funger.

 

Men som regel er det neppe lurt å kjøpe noe som kom først på markedet.

Men jeg har nok muligens en liten tro byggkvaliteten kan være bedre en plast, men så er det jo hovedkortet og kjøleløsningen som mist er like viktig, og bør være stabilt nok under hard belasting også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...