mbruun Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Heisann, Jeg kjører et dual kort med to Athlon MP 1600 cpu's.. Kjører to Zalman 6000 vifter på disse. Ble anbefalt de, siden de skulle være relativt støysvake. Uansett.. Er litt usikker på om denne kjølingen fungerer, og vil gjerne ha synspunkter på dette. CPU1 ligger på ca 45 grader ved idle kjøring med kabinettet åpent. Når jeg setter døren på, stiger temp. "raskt" til rundt 54 grader. CPU2 ligger på ca 43 grader ved idle kjøring med kabinettet åpent. Når jeg setter døren på, stiger også denne temp. "raskt" til ca 51/52 grader. Er dette normalt ? Hva er grensen for kritisk temperatur på disse cpu'ene, og hva skal egentlig være normalt for disse cpu'ene ? Bør jeg bytte vifter, og i det tilfellet, til hva ? Setter pris på all info! Mvh, -mbruun- [ Denne Melding var redigert av: mbruun på 2002-02-08 07:25 ] Lenke til kommentar
NorLord Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Hei du AMD sier: Kill temp er på 95 grader på xp,t-bird's Så rundt 50-55 er akseptabelt Men...jeg personlig ville nok kanskje ha byttet ut ut cpu kjølerne/viftene (liker å ha det kaldt ) Kjølepasta har du vel smurt på ?? Har du lufting i kassen,dvs vifter i kassa ?? Hjelper mye med en 80mm foran og ei 80mm bak Men hadde ikke bekymret meg for tempen...ikke kritisk eller.no :wink: /jan Lenke til kommentar
mbruun Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Jeg liker også å ha det kaldt. Har bestillt meg en 80x80 som jeg tenkte jeg skulle ha i front, foran to av Hdd'ene.. Kanskje en fordel å ha en bak også, ja ? Har klint på litt kjøle guffe mellom ribbene og cepeuene også.. :smile: Thanx for 'le reply' -mbruun- [ Denne Melding var redigert av: mbruun på 2002-02-08 09:44 ] Lenke til kommentar
thorhansen Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Temperaturene du får er ganske normale ved bruk av Zalman CNPS 6000-Cu, men det kan virke som om du burde sette inn et par kabinettvifter i kabinettet, ettersom temperaturen stiger såpass mye når du lukker døren. Lenke til kommentar
mbruun Skrevet 14. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2002 Helt genialt... Satte den ene vifta jeg hadde bak i kabinettet til å suge ut luft, istedet for å blåse inn, og temperaturen sank med 4-5 grader.. Venter nå på de to andre 80mm'ene :smile: Takk for tipsene :smile: -Morten- [ Denne Melding var redigert av: mbruun på 2002-02-14 15:13 ] Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Det er liten vits og ha kabinettvifter vis du skal ha et stille system. Lenke til kommentar
mbruun Skrevet 14. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2002 Det er jeg klar over, men så lenge tempen uten vifte® ligger tett oppunder 60 grader på cpu'ene, så vil jeg heller ha et system som bråker litt :smile: -Morten- Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Har du bare litt peil på å mekke så kan er det ikkeno problem med kabinettvifter selv om du vil ha det støysvakt. Bare kjøp en "av-på" bryter med tre kontaktpunkter, og lodd det opp slik at du kan switche mellom 7 og 12 volt (sett gjerne alle kabinettviftene på samme brytern, hvis du ikke er kjempeivrig med loddebolten :smile:). Da kan du sette på 12 volt når maskina jobber hardt, og 7 volt når du bare gjør vanlig kontorarbeid o.l. Idle temp på rundt 50-60 grader gjør ingenting så lenge du bare jobber i Word og sånt. Dessuten er vel MP lagd for å tåle enda høyere temp egentlig... Hva er maks temp på systemet forresten? Lenke til kommentar
mbruun Skrevet 14. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2002 Die temperatur på MP Cpu's er 95 grader.. Hadde vel egentlig følt meg bedre hvis idle lå på 40-45 grader, og ikke 51-53 som cpu'ene ligger på nå :smile: -Morten- Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Hmm... Idle tempen er egentlig ikke vesentlig i det hele tatt, det er max temp som er viktigst å tenke på. Men hvis det hjelper deg til å føle deg bedre kan du jo bare laste ned vcool eller et lignende prog. Det holder ihvertfall min fuggel (1,2@~1650) på 20 idle (med vannkjøling riktignok, men tempen gikk ned fra 32 til 20). Vet ikke om dette programmet er kompatibelt med dual cpu, men det er jo verdt et forsøk. Finnes jo flere program av samme typen, så du finner sikkert et som funker. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Har du en adresse man kan laste ned vcool fra? Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Quote: On 2002-02-14 16:38, mbruun skrev:Det er jeg klar over, men så lenge tempen uten vifte® ligger tett oppunder 60 grader på cpu'ene, så vil jeg heller ha et system som bråker litt :smile:-Morten- Jeg har en AMDXP1600+ med standard coolermaster (MAX 1,4 GHz) og jeg har en temp på 43 grader. Da har jeg ingen kabinettvifter. Den coolermastervifta bråker mye og flytter luft så jeg trur at du har montert feil eller så kan det vere at temperaturføleren på hovedkorte er veldig feil. flash biosen og se om du får bedre temperatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå