Gå til innhold

[Løst] Internett problem, kun web browser virke men ingenting annet. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei

Ser ut som jeg har fått et rart problem her nå, komme meg ikke på nett med spill eller andre aplikasjoner som trenger internet tilgang.

Kun Firefox komme jeg på nett med men ingenting annet.

Har prøvd:

Deavtivere og aktivere nettverkskort

Prøve og få ny ip

Avinstalert zonealarm firewall

Skrudd av firewall i windows

Prøvd og laget en ny connection til internett og valgt home network og ikke public.

Skrud av og på pc, restartet windows etc.

Og når jeg prøve og gå på feks diskusjon så komme det advarsel opp om noe untrusted greier og jeg må legge det til noe certeficate greier.

Noen som har peiling på hva som hindre meg og komme på nett ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som du har litt peil og har prøvd å utelukke en del viktige faktorer allerede. Det er bra.

Om du har utelukket software firewall problematikk allerede - så er det neste jeg ville undersøkt være om din ISP kan å sperret linjen din delvis pga. mistekelig trafikk (normalt virustrafikk og spam). Slik kan oppstå ved at du har fått en infeksjon du ikke er obs på.

Dette passer veldig godt med problemforklaringen din ettersom en slik stenging typisk sett stenger alt utenom port 80 (og 8080) - og de portene er det som typisk sett brukes for web-trafikk. Dette er ment som et midlertidig kompromiss for brukeren. Du skal normalt notta melding fra ISP når dette skjer - men pga. inkomplett kontaktinfo sendes dette ofte bare til mailen som du fikk automatisk fra din ISP - som mange ikke faktisk bruker og sjekker for meldinger.

Så sjekk det med ISP og hør om de har noen slik sperre aktivt for deg (husk å beskrive grundig at du snakker om en spam/virus/abuse delvis sperre slik at de ikke misforstår det og tror du snakker om at linjen er nede).

En annen lur ting å sjekke er om samme fenomen skjer på andre maskiner som er koblet på samme nettforbindelse - om du har mulighet for det. Det vil jo da bekrefte/avkrefte om feilen er noe på den spesifikke maskinen (da sansynligvis noe software relatert) eller på selve linjen (i så fall sansynligvis ISP sperre som nevnt).

Lykke til, og rapporter gjerne tilbake :)

-Stigma

EDIT: En slik delvis ISP sperre som jeg snakker om innebærer forøvrig som regel bare at du virusscanner og rapporterer ren maskin til din ISP så de kan gjenåpne for deg. Det finnes også noen tekniske muligheter for at du kan ha blitt tildelt en IP fra en annen som hadde en infeksjon slik at du har overtatt statusen som delvis sperret. Det er ikke så ofte slikt skjer - men det er mulig - så om du scanner med et par forskjellige virusscannere og ikke får noen treff så KAN det altså noen ganger være falsk alarm bare så du er obs på det :)

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei

Jeg testet annen pc på det trådløse nettet og det ser ut som feilen er på kun min pc.

Når jeg åpner firefox og sjekker vg.no osv så kommer det opp noe certeficate greier at den ikke vil gå på siden for den kan ver farlig osv, så må jeg legge siden til.

dette er en av feilmeldingene:

bilde av feilmelding

Endret av NorTrek
Lenke til kommentar

Hei

Jeg testet annen pc på det trådløse nettet og det ser ut som feilen er på kun min pc.

Når jeg åpner firefox og sjekker vg.no osv så kommer det opp noe certeficate greier at den ikke vil gå på siden for den kan ver farlig osv, så må jeg legge siden til.

dette er en av feilmeldingene:

bilde av feilmelding

Kjekt at du fikk testet med annen PC. Da kan vi med en gang utelukke problem på selve linjen din. Det med all sansylighet snakk om noe software-basert.

Jeg kan ike se at problemet nettleseren din skal kunne påvirke alle de andre applikasjonene dine - så jeg ville ikke begynnt med å feilsøke der - men i forhold til den feilmeldingen spesifikt så ser det mest ut som om systemklokken din er satt feil? Er du fremdeles på år 2002 på klokken din? Dette vil i så fall få sertifikater på masse websider til å freake ut - dette løser du i så fall enkelt nok ved å rette klokken din.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

OMG, der va feilen.

Datoen sto på 2002 av en merkelig grunn.

Rettet den og nå virker alt bra igjen, tusen takk :)

Nå va jeg klar for er reinstall av windows her.

Rart ikke windows iaf prøver og sjekke om klokke/dato er riktig.

Lenke til kommentar

OMG, der va feilen.

Datoen sto på 2002 av en merkelig grunn.

Rettet den og nå virker alt bra igjen, tusen takk :)

Nå va jeg klar for er reinstall av windows her.

Rart ikke windows iaf prøver og sjekke om klokke/dato er riktig.

Jeg tror autojustering av klokken kun fungerer dersom den er på riktig år. Når du er off-date på mange år så vet jeg av erfaring av at den ikke oppdaterer seg riktig (gjorde ihvertfall det på eldre OS versjoner, ikke sikker om det gjelder win7/Vista).

Men viktigere - hva skjedde med "spill og andre applikasjoner" som ikke fungerte for deg? De fleste andre applikasjoner osm bruker nett vil ikke være spesiellt avhengig av dato/klokke. Noen er nok det, men neppe de fleste. Forsvannt disse feilene nå også?

-Stigma

Lenke til kommentar

Det rare va at bare noen få ting virket på internet, feks: Windows gadgets,web browser noen få andre apps.

Men ikke msn, ikek windows update og ikke online spillet.

Men etter en rettet dato så forsvandt alt av feilmeldinger og alt virker helt bra igjen.

Va roten til alt ondt den datoen der!

Lenke til kommentar
Det rare va at bare noen få ting virket på internet, feks: Windows gadgets,web browser noen få andre apps.

Men ikke msn, ikek windows update og ikke online spillet.

Det er fordi noen ting er kryptert, og noen ting ikke er.

Går du på en side som begynner med "http:" (ikke kryptert) så vil det fungere fint, men med en gang du prøver å gå innpå en "https:"-side eller annet som bruker SSL-kryptering, så freaker ting ut. MSN bruker SSL, som sikkert gjorde at et sertifikat har feilet i bakgrunnen.

Der har du forklaringen :)

Bra å se at du fikk løst det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...