Gå til innhold

Overtidsarbeid, bedrift krever avspasering.

Anbefalte innlegg

Jobber som lærling hos et elektriker firma der vi installerer i en ny båt for tiden (anbudsjobb). Sjefen sa at vi måtte ta et par dager overtid. Da hinta han samtidig til at jeg også kom til å tjene penger (lønn som hjelpearbeider ved overtid).

Nå i senere tid viser det seg at timene på anbudet er brukt opp og vi fikk beskjed at vi ikke kunne få utbetalt de timene vi hadde jobbet overtid og måtte ta de ut som avspasering i stedet.

Jeg spurte hvordan det fungerte med avspasering og da fikk jeg beskjed om at det var time for time og ikke noe overtidstillegg. Stemmer dette?

Har de i det hele tatt lov til å komme i ettertid å si at vi må ta ut overtiden i avspasering, med tanke på at vi ble pålagt overtid? Samt at han faktisk hinta til at "jeg kommer også til å tjene penger" da han sa vi måtte jobbe overtid.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Arbeidsrettsadvokaten

3. Overtidsbetaling

- hva skal overtidstillegget være?

I overtidsbestemmelsens 11. ledd heter det om overtidsbetaling at

«For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.»

Dette er lovens minstekrav. I en del tariffavtaler er det gitt andre bestemmelser, blant annet om høyere satser for overtidsbetalingen. Hvis du er medlem av en fagorganisasjon bør du derfor sjekke hva som står i din tariffavtale om adgang til bruk av overtid, og satsene for overtidsbetalingen.

Merk at overtidstillegget skal betales selv om timene som det er arbeidet overtid for senere avspaseres. Hvis du har jobbet overtid kan du derfor både avspasere time for time, og samtidig få utbetalt overtidstillegget.

Så jeg skal ha overtidstillegget uansett om jeg tar ut som avspassering. Så er det store spørsmålet, kan de komme og påtvinge meg avspassering i etterkant av påtvunget overtid?

Lenke til kommentar

Om det har seg sånn at bedriften taper penger på om dere tar ut alle timene i lønn, så kan det være greit for alle om du tar det som avspasering ved en senere anledning. 50%Tillegget har du krav på uansett. Hos oss fungerer det slik at man har hjelpearbeiderlønn + 50% av dette som overtidsbetaling, så for deg vil dette si at du taper ganske mye penger, da det 50%tillegget + avsp, vil gå etter lærlinglønna di.

Lenke til kommentar

Tja. Overtidstillegget er 114,94kr for arbeider uten fagbrev, lønnssatsen for arbeider uten fagbrev (hjelpearbeider) er 154,38kr, mens lærlingelønna mi er på 78,12kr. Dette er lønnssatsene hos nelfo. Så jeg har ikke 50% av lærlingelønna.

Det å ta ut overtid som avspassering er heller ikke alltid like greit når det aldri "passer" for bedriften.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du skal fortrinnsvis ha lønn, avspasering skal avtales. Med avtale menes det at man avtaler før. Men siden du er lærling og sikkert vil bli ansatt når du er ferdig kan det være greit å gå med på det sjefen sier uten å lage så alt for mye rabalder. Men overtidstillegget er helt vanlig at man får i tillegg til avspasering time for time. Spør om det, går ikke det så må du nesten bare avgjøre selv.

Men husk på at du sørger for at slike ting er sjekket opp på forhånd. Det er ikke meningen at du skal slavedrives for at anbudene skal gå med overskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...