salah Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Den arabiske våren og 22. juli vekket interessen for politikk i meg. Etter å ha fulgt med på internasjonal politikk en stund nå, kan jeg ikke si noe annet enn hvor direkte forjævlig verden er. Og det virker som om ting bare går den gale veien: Iran mot Vesten, Kina mot Vesten, Nord-Korea mot verden verden, etc. Spesielt når jeg leste at Obama sa ja til ubegrenset fengsling, ble jeg oppriktig bekymret. Landet jeg ser på som en balanse til det onde og medbeskytter av ytringsfrihet, demokrati og rettssikkerhet har selv valgt å innføre ubegrenset straff ("fengsling") uten å gå gjennom domstolen. (min forgudelse av USA er sammenlignet med en del verre land) Spørsmålet er: Er det bare jeg som er negativ eller går virkelig verden til det verre? Hvordan tror du verden er om 50 år? Begrunn gjerne svaret deres. 1 Lenke til kommentar
Game0rz Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Hvordan verden er om 50 år? Skal den ikke gå under i 2012 da? 1 Lenke til kommentar
salah Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 Riktig det, men hypotetisk sett Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Det er med all tydelighet en del ting som går til det verre, men se det fra en positiv vinkel. Vi (som i all hovedsaklighet de som bor i Norge o.a lignende vestlige land) har ikke hatt bedre levestandard en noengang i historien, for bare noen tiår siden la vi bak oss en epoke med et enormt våpenkappløp der den minste feilprovokasjon kunne utslette det meste av livet på jorden. Det er en del utfordringer i fremtiden, men ingen vits i å gå og bekymre seg heller. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Spesielt når jeg leste at Obama sa ja til ubegrenset fengsling, ble jeg oppriktig bekymret. Landet jeg ser på som en balanse til det onde og medbeskytter av ytringsfrihet, demokrati og rettssikkerhet har selv valgt å innføre ubegrenset straff ("fengsling") uten å gå gjennom domstolen. (min forgudelse av USA er sammenlignet med en del verre land) Det er mye man kan være skeptisk i forhold til USA, men denne loven er ikke implementer enda – til tross for at Obama har skrevet under. Høyesteretten (domstolen) – som den fremste beskytter av USAs grunnlov – skal først tolke om denne loven strider med grunnleggende prinsipper i grunnloven, før den nye loven kan tre i kraft. USAs grunnlov er, på lik linje med mange andre demokratiske grunnlover og styresett, basert på maktfordelingsprinsippet. Det betyr i dette tilfellet at ingen andre innstanser har lov eller rett, etter grunnloven, å sette folk i forvaring eller i fengsel bortsett fra godkjent domstol. Et slikt mandat er ikke forbeholdt politiske aktører – verken den lovgivende eller utøvende makten. Dermed er jeg meget i tvil hvis høyesterett går med på å ratifisere dette forslaget. Hvis de likevel velger å gjør det, så kan ikke USAs styresett lenger defineres som demokratisk. Samtidig må det nevnes at Obama er i stor grad begrenset i forhold til slike beslutninger, og hans myndighet er ikke absolutt. Han er i stor grad avhengig av Senatet og Kongressen, spesielt ettersom demokratene tapte flertall i ett av disse kamrene. Tatt til etterretning at han har vært stor motstander av dette forslaget, så kan man stille seg spørsmål hvilken avtale Obama har inngått med folkerepresentanter i dette tilfellet, og hvordan de har klart å presse han til å skrive under. Eller om han spiller en taktisk spill der han gjør en avtale, og får noe igjen, samtidig som han er klar over at høyesteretten kommer til å avvise forslaget med bakgrunn i at det strider med selve konstitusjonen. Det er mye som skjer i Washington uten at vi vet det. Endret 5. januar 2012 av statsviter 3 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Trengs bare en idiot fra midtøsten som sprenger en atombombe på i feil region så er verden utslettet Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Der skal nok ikke så mye til føre de perfekte samfunnene våres raser sammen. En blanding av kollaps i global økonomi muligens kombinert med en klimakatastrofe hvor mat blir mangelvare, så blir det slossing på bare never og fremvekst av politistater & undertrykkelse 2 Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Skal ca ingenting til før verdensbefolkningen reduseres med milliarder (all den tid den ikke er bærekraftig hvis olje blir mangelvare). Goodbye to the 3000 mile caesar salad! Ganske idiotisk at vi skal frakte epler og pærer rundt halve jordkloden, året rundt. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Dermed er jeg meget i tvil hvis høyesterett går med på å ratifisere dette forslaget. Hvis de likevel velger å gjør det, så kan ikke USAs styresett lenger defineres som demokratisk. Kom over en link som påstår at det nå er en ny lovpakke på trappene, kalt "Enemy Expatriation Act", som vil gjøre at man kan ta statsborgerskapet fra borgere som har gått inn i fiendtligheter mot hjemlandet ( USA ). Linken antyder at slik vil man sno seg unna grunnloven, for man fengsler ikke statsborgere uten dom, i og med at man tar fra dem statsborgerskaper før man fengsler dem uten dom, og da er de ikke statsborgere lenger. Mer : http://www.addictinginfo.org/2012/01/06/new-bill-known-as-enemy-expatriation-act-would-allow-government-to-strip-citizenship-without-conviction/ Endret 8. januar 2012 av Kubin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå