espkul Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Hei, noe rart har skjedd med clutchen på Primeraen min Måtte rygge opp en laaaang bakke i dag, da det var skøytebane. Slura ikke på kløtsjen, men når jeg kom opp lukta det litt svidd. Tenkte ikke noe over det helt til jeg kom utpå veien. Ved 3000 omdr bare slura det, og gikk ikke fortere (ingen lukt). Prøvde å la bilen stå i en times tid, og problemet var noe mindre, men fortsatt har jeg alt for høyt turtall i 3. og 4. enn før. Hva kan dette være? Skulle tru at normal rygging ikke skulle slite den ut eller glasere den? Clutchen har forøvrig kun gått 20 k. I tillegg har jeg en rar skranglelyd fra girkassa eller kløtsjen i fri ved lave turtall. Toucher jeg såvidt på pedalen forsvinner det. Hva kan dette være (utløserlageret er bytta for 20 k siden)? Håper noen kan hjelpe meg her! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Dette er ikke akkurat noe jeg er veldig god på, men det høres ut som en utslitt clutch. Hvis det ikke er lenge siden du byttet den er det endel biler som har en selvstrammende clutchwire, kanskje den kan ha strammet seg litt for mye? Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Kan jo være at clutchen ikke har blitt riktig montert/sentrert/justert i kombinasjon med at utløserlageret er defekt. Bare til informasjon. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Man får vell strengt tatt ikke på girkassen om clutchen ikke er skikkelig sentrert. Info til deg som sjåfør: Dersom du ruser bilen mye med clutchen inne, går lagerbanen på utløserlageret med det turtallet du har på motoren. Dette vil føre til varmgang, som igjen kan føre til ulyd fra lager. Lenke til kommentar
espkul Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Takk for svar. Har ikke gjort det, er bare av og til den skranglelyden er der. Begriper fortsatt ikke hvorfor kløtsjen skulle ha blitt glasert med rygging... Er nesten ikke merkbart lenger, men er noe lugging ved bremsing på gira, og ved høyt turtall er det fortsatt Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Man får vell strengt tatt ikke på girkassen om clutchen ikke er skikkelig sentrert. Info til deg som sjåfør: Dersom du ruser bilen mye med clutchen inne, går lagerbanen på utløserlageret med det turtallet du har på motoren. Dette vil føre til varmgang, som igjen kan føre til ulyd fra lager. Virker som enkelte biler har litt "slingringsmonn" på det med sentrering. Takk for svar. Har ikke gjort det, er bare av og til den skranglelyden er der. Begriper fortsatt ikke hvorfor kløtsjen skulle ha blitt glasert med rygging... Er nesten ikke merkbart lenger, men er noe lugging ved bremsing på gira, og ved høyt turtall er det fortsatt Clutchen er mest sannsynlig utslitt, men det er jo rart at du skal ha klart å slite den ut i løpet av så kort tid med mindre du ikke kan behandle clutchen pent. Endret 4. januar 2012 av da90el Lenke til kommentar
espkul Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Man får vell strengt tatt ikke på girkassen om clutchen ikke er skikkelig sentrert. Info til deg som sjåfør: Dersom du ruser bilen mye med clutchen inne, går lagerbanen på utløserlageret med det turtallet du har på motoren. Dette vil føre til varmgang, som igjen kan føre til ulyd fra lager. Virker som enkelte biler har litt "slingringsmonn" på det med sentrering. Takk for svar. Har ikke gjort det, er bare av og til den skranglelyden er der. Begriper fortsatt ikke hvorfor kløtsjen skulle ha blitt glasert med rygging... Er nesten ikke merkbart lenger, men er noe lugging ved bremsing på gira, og ved høyt turtall er det fortsatt Clutchen er mest sannsynlig utslitt, men det er jo rart at du skal ha klart å slite den ut i løpet av så kort tid med mindre du ikke kan behandle clutchen pent. Hadde jeg slitt den ut hadde jeg vel merket at den gradvis tar lenger og lenger ute (før jeg bytta tok pedalen heeelt ute, og da hadde den gått 150k), men den er akkurat som før på dette området. Og jeg behandler den pent Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Skal ganske mye til for å "glasere" clutchen vil jeg påstå. Og Primera har ikke hatt noen svakheter med girkasse og clutch som jeg har fått med meg. Når du sier du behandler den pent må det ha vært en defekt clutch som har blitt montert, og det er det eneste som gir mening for meg. Burde nesten fått et verksted eller en erfaren mekaniker til å se på det. Lenke til kommentar
espkul Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Hmm, ja burde nok det Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Kom til å tenke på at ikke alle bytter trykkplate når de bytter clutch, så kan være at trykkplata er moden for bytte og dermed ikke kan gi det trykket mot lamellen som skal være og som da har ført til større slitasje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå