Deleted__- Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) God dag. Jeg har noen spørsmål vedrørende min økonomiske situasjon, og hadde satt pris på om noen med innsikt kunne ta seg tid til å lede meg i rett retning før jeg eventuelt tar kontakt med skattekontoret og lånekassen. Min innsikt er altfor lav på dette tidspunktet til at jeg føler jeg ville fått så mye ut av en eventuell telefon til skattekontoret eller lånekassen. Jeg kommer sikkert til å nevne noe overflødig informasjon, da jeg ikke er hundre prosent sikker på hva som er relevant og ikke. Jeg eier en leilighet alene som jeg kjøpte i sommer for en totalpris på 2.6 Millioner. Drøye 750 000 av dette er knyttet opp i fellesgjeld. Jeg er akkuratt ferdig med en søknad om studier i utlandet, og lurer på hvilke konsekvenser dette har for meg i forhold til andre som ikke har investert i eiendom. Dersom jeg velger å studere i utlandet kommer jeg til å leie ut leiligheten, som har en markedsverdi (møblert) på rundt 23 000 kr pr mnd. 23 000 kr pr mnd i leieinntekter utgjør 276 000 kr i året. Av dette må jeg skatte 77 280 kr før eventuelle fradrag for slitasje, vedlikehold, møbler m.m. Over til sakens kjerne: Jeg er idag i full jobb og leier ut deler av leiligheten. Jeg jobber på provisjon og er derfor noe usikker på hvor mye jeg kommer til å tjene frem til studiestart September, men for enkelhets skyld kan vi si at jeg kommer til å tjene lånekassens inntektsgrense for støtte i sju måneder eller mindre på 360 000 kr. Leieinntekter kommer til å utgjøre i alle fall 140 000 kr. Totalt kommer jeg til å tjene rundt 500 000 frem til studiestart. Vil disse leieinntektene gjøre et uheldig utslag ved beregning av stipend og studiestøtte? Jeg ser på vedlagte link at Lånekassen ser bort fra leieinntekter for utleie av fast eiendom utenom næring, men hva (annet enn risiko) kan spille en rolle ved mitt utenlandsopphold? Jeg ønsker ingen ubehagelige overraskelser den dagen jeg eventuelt bestemmer meg, og her er en liten liste over hva jeg har tenkt på hittil. Er denne noenlunde grei å forholde seg til? Leieinntekter ved utenlandsopphold: 276 000 kr - Skatt 28% for utleie av fast eiendom: 77 280 kr + Fradrag for slitasje, møbler, vedlikehold: X kr Sluttsummen bør for å ikke gå med tap være lik eller bedre enn det jeg betaler i boliglån og fellesutgifter minus fradrag. Forutenom dette kan jeg dermed til neste år reise hjem, jobbe og tjene opptil 145 000 kr uten at det får konsekvenser for min studiestøtte. Tenker jeg rett her? Endret: Jeg kan nevne at jeg iløpet av studietiden nærmest garantert ikke vil bevege meg over formuegrensen til lånekassen, da stort sett hele leiligheten er knyttet opp i lån. Banken lånte meg 100% av kjøpesummen... Enda et spørsmål: Er det kun lånekassen som ser bort fra leieinntekter i inntektsberegning? Hvis husleieinntekter er min eneste inntekt i 2013, vil jeg ved et BSU-innskudd på 20 000 få fradrag for 4 000 kr i skatt på leieinntektene, eller vil et BSU-innskudd i så måte være bortkastet, fordi det muligens beregnes av arbeidsinntekt? Endret 3. januar 2012 av Insty Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg syns 23000 per mnd høres veldig urealistisk ut for en leilighet til 2,6 millioner. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Basert på normal huslånsrente på ca 4% og 20 års nedbetalingstid så vil leigeinntekter på ca 15 000 i månden være tilstrekkelig til å håndtere lånet på ei slik leiligheit. Du kan sjølvsagt kreve litt meir for å ha fortjeneste på utlånet samt litt ekstra til å dekke vedlikehold og ymse utgifter, men 23 000 høyrest mykje ut. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Du får gradvis mindre og mindre stipend dersom formuen din overstiger ca 280'000 kr. Hvor mye eier du av leiligheten? Dersom du har nedbetalt lånet slik at differansen mellom lån og det du eier overstiger formuegrensen, så vil må du ta det med i regningen. Men hvis allerede har leilighet og jobb, hva skal du egentlig med stipend? Det gir deg 18'000kr per semester. Det er under en månedslønn på et halvt år. Problemet for deg dersom du leier ut er at leietaker kan si opp med 3 måneders frist. Da kan det hende du må annonsere og skaffe nye leietakere. Må du isåfall reise hjem i studietiden? Kan fort bli ekstrautgifter i slike situasjoner. Endret 4. januar 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg syns 23000 per mnd høres veldig urealistisk ut for en leilighet til 2,6 millioner. Det er mye, men det er helt klart at markedsprisen ligger i det prissjiktet der. Av og til gjør man lure investeringer :-) Alt ansvar for leiekontrakter o.s.v tilfaller familie i perioden jeg er bortreist. Jeg har jo i praksis ikke leilighet og jobb mens jeg er i utlandet. Derfor trenger jeg stipend.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Skatt på leieinntekter er en nettoskatt, altså trekker du fra fradragsberettigede utgifter før skatten utmåles. BSU-sparing er et generelt skattefradrag i inntektsskatt og trygdeavgift. Det er altså ikke knyttet til arbeidsinntekt. Du bør i tillegg sørge for likviditeten din - det hjelper lite om du nominelt har leieinntekter på 15k i måneden hvis du ikke har råd til at leietaker ikke betaler en måned. Hjelper lite om du får tvangsinndrevet leia hvis banken allerede har sagt opp lånet. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Skatt på leieinntekter er en nettoskatt, altså trekker du fra fradragsberettigede utgifter før skatten utmåles. BSU-sparing er et generelt skattefradrag i inntektsskatt og trygdeavgift. Det er altså ikke knyttet til arbeidsinntekt. Du bør i tillegg sørge for likviditeten din - det hjelper lite om du nominelt har leieinntekter på 15k i måneden hvis du ikke har råd til at leietaker ikke betaler en måned. Hjelper lite om du får tvangsinndrevet leia hvis banken allerede har sagt opp lånet. Ok. Så mtp BSU-sparing ikke er knyttet til arbeidsinntekt vil det fortsatt være hensiktsmessig å spare på BSU så lenge jeg betaler skatt av leieinntektene, selv uten jobb de kommende år..? Det er jo helt fantastisk i så tilfelle. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Så lenge du har skattepliktig inntekt, ja. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 26 mill... Hva trenger du stipend til da? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 26 mill... Hva trenger du stipend til da? Trådstarter har ingen formue og trenger stipend. Manglende inntekt på grunn av studier. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 For å forklare veldig enkelt hvorfor jeg trenger stipend: Som alle andre studenter er det ikke ideelt å jobbe ved siden av studiene selv om mange velger å gjøre det. Det kan også vise seg å bli vanskelig å få økonomisk kompensasjon for noe i og med at jeg mest sannsynlig ikke får arbeidstillatelse i landet jeg skal studere i. Dette er noe jeg forøvrig ikke har undersøkt. Det vil også være feil av staten å peke ut hvem som fortjener stipend og hvem som kun får lån pga investeringer som fortsatt er i startfasen. Jeg har fortsatt lån på tilnærmet hele leiligheten, jeg har absolutt ingenting i formue og betaler tilnærmet hundreogfemti tusen kroner i skatt hvert år. Uansett mangler du et komma i regnestykket ditt. Leiligheten har en totalpris på to komma seks millioner kroner. En helt kurrant pris for en relativt stor leilighet i en norsk storby. Dersom jeg ikke får stipend er jo eneste alternativ at alt som normalt sett blir stipend, blir omgjort til lån. Mer lån er pr dags dato det siste jeg trenger, selv om jeg føler jeg har veldig god økonomisk handlefrihet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå