Gå til innhold

3D tv eller prosjektor?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har litt lyst på ny tv og planla egentlig å kjøpe meg en 3D tv da disse ikke er så gal i pris. Vil selvsagt betale så lite som mulig, men blar heller opp litt ekstra hvis det er stor forskjell på tv'ene.

Så litt på disse:

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/3d-tv/lg-50pz250n/161176.5291/

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/3d-tv/lg-50pz550n/150029.5291/

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/3d-tv/samsung-ps51d550/161013.5291/

Tror nok jeg må ha 50", har 42" nå og begynner å bli litt lite. Må ha full HD og 3D. Skal brukes til både film, tvtitting, spilling (PS3) og litt data.

Men, så leser jeg litt på nettet og finner ut dette med HDMI v1.4, og at hjemmekinoen(forsterkeren) min da antakeligvis må byttes ut da denne neppe har v 1.4. Det er en kostnad jeg ikke er så interessert i, da jeg er meget fornøyd med dette allerede og at det ikke er så gammel. Finnes det en slags bypass når det gjelder dette? Bruker hjemmekinoen som hovedlydkilde, altså både tvtitting, spilling og film. Er ikke interessert i vanlig tvlyd. Hvis det blir tv ønsker jeg ikke å betale så mye mer enn 7000 (helst med 3D-brillene).

Pga dette begynte jeg å se på prosjektorer, og disse er jo også ganske rimelige.

Tenkte da på en av disse:

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/projektor_og_lerret/projektor-med-lerret/benq-w1060sps90/166114.4837/

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/projektor_og_lerret/projektor-med-lerret/optoma-hd20mps90vpm140hdmiswitch/166055.4837/ (Stilig med motorisert lerret da ;) )

Men hvordan er det med lerret da..kommer sikkert ikke til å se så mye på tv med lerret (eller kommer jeg til å gjøre det??), blir vel mest film og spilling. Og man kan vel ikke koble vanlig antenneinngang (kabeltv) inn i prosjektoren (er leieboer). Må vel da ha en form for mottaker eller noe slikt? Full HD trenger jeg her, men 3D blir for dyrt)

Makspris på 9000 når det kommer til lerret.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig skal jeg nå "kaste" ut min 2 år gamle 50" tommer fordi jeg synes den er for liten, og kjøpe en full HD 3d prosjektor med 106" lerret, dog dette ligger som sagt i høyere prisklasse en du ser på.

Når det kommer til prosjektor, krever det litt mer reseach av deg får å være sikker på at det er mulig rett og slett, her er det mange ting å ta hensyn til, jeg kan gi deg noen her:

1. Har du god lyskontroll i rommet/mange vinduer etc?

2. Prosjektorer kan kreve metervis av avstand til lerret, har du plass til det?

Lenke til kommentar

Personlig skal jeg nå "kaste" ut min 2 år gamle 50" tommer fordi jeg synes den er for liten, og kjøpe en full HD 3d prosjektor med 106" lerret, dog dette ligger som sagt i høyere prisklasse en du ser på.

Når det kommer til prosjektor, krever det litt mer reseach av deg får å være sikker på at det er mulig rett og slett, her er det mange ting å ta hensyn til, jeg kan gi deg noen her:

Ganske mange vinduer ja. Om sommeren blir det vel begrenset med lyskontroll. Må isåfall anskaffe persienner eller slikt. Avstand fra lerret til prosjektor vil i denne stua bli 3-3,5 meter.

Lenke til kommentar

Ganske mange vinduer ja. Om sommeren blir det vel begrenset med lyskontroll. Må isåfall anskaffe persienner eller slikt. Avstand fra lerret til prosjektor vil i denne stua bli 3-3,5 meter.

Den dyreste prosjektoren jeg foreslo viste fra 1,5 meter og lengre. På den andre sto det ingenting om det. Hvor viktig er lens shift? Ingen av disse har det, men får man justert dette nok med det medfølgende takfestet (justerbart)?

Lenke til kommentar

Men, så leser jeg litt på nettet og finner ut dette med HDMI v1.4, og at hjemmekinoen(forsterkeren) min da antakeligvis må byttes ut da denne neppe har v 1.4. Det er en kostnad jeg ikke er så interessert i, da jeg er meget fornøyd med dette allerede og at det ikke er så gammel. Finnes det en slags bypass når det gjelder dette?

Du kan bypasse dette ved å koble 3D-kilden (blu-ray etc) direkte til TVen for så å koble videre lyden til receiver.

Min personlige mening er at 3D er oppskrytt og noe du går fort lei av.

Jeg ville tenkt meg to ganger om før jeg kjøpte projector til stuen. Bildet har en tendens til å bli veldig blast i et opplyst rom. I tillegg får du mer bildekvalitet for pengene i et TV vs projector.

Her er et TV som er veldig bra. Jeg har det selv og det er blitt kåret til beste Plasma i 2011 av DinSide. Nytt kostet dette 15-16k, men kan nå kjøpes for 8k (arghh.... betalte 10,5k for 3-4 mnd siden)

Panasonic TX-P50G30Y

Denne TVen har like bra, om ikke bedre, bilde som sagnomsuste Samsung D8005-serien.

Lenke til kommentar

Den dyreste prosjektoren jeg foreslo viste fra 1,5 meter og lengre. På den andre sto det ingenting om det. Hvor viktig er lens shift? Ingen av disse har det, men får man justert dette nok med det medfølgende takfestet (justerbart)?

Ikke alle prosjektorer du kan bruke nei når det er kun snakk om 3-3,5 m. Lens shift er hovedsaklig viktig hvis du ikke kan plassere prosjektoren rett mot(90 grader) mot skjermen. Det høres ut som TV er best for deg innenfor budsjettet du har og iforhold til rommet, men PJ gir deg langt mer kinofølelse da det er større skjerm.

Men, så leser jeg litt på nettet og finner ut dette med HDMI v1.4, og at hjemmekinoen(forsterkeren) min da antakeligvis må byttes ut da denne neppe har v 1.4. Det er en kostnad jeg ikke er så interessert i, da jeg er meget fornøyd med dette allerede og at det ikke er så gammel. Finnes det en slags bypass når det gjelder dette?

Du kan bypasse dette ved å koble 3D-kilden (blu-ray etc) direkte til TVen for så å koble videre lyden til receiver.

Min personlige mening er at 3D er oppskrytt og noe du går fort lei av.

Jeg ville tenkt meg to ganger om før jeg kjøpte projector til stuen. Bildet har en tendens til å bli veldig blast i et opplyst rom. I tillegg får du mer bildekvalitet for pengene i et TV vs projector.

Her er et TV som er veldig bra. Jeg har det selv og det er blitt kåret til beste Plasma i 2011 av DinSide. Nytt kostet dette 15-16k, men kan nå kjøpes for 8k (arghh.... betalte 10,5k for 3-4 mnd siden)

Panasonic TX-P50G30Y

Denne TVen har like bra, om ikke bedre, bilde som sagnomsuste Samsung D8005-serien.

Som jeg sa langt over her skulle jeg kjøpe meg 3D prosjektor, det har jeg nå gjort og montert opp med et 106" lerret. Jeg så nettopp IMAX dokumentarfilm i 3D om fisker, og de fiskene svømte bokstavligtalt ut i rommet mitt. Jeg skulle bare teste litt, men ble så facinert at jeg omtrent ikke klarte å slå av.

Hvis du ser denne filmen, og forsatt mener 3D er oppskytt, kan du ta deg en bolle, for den opplevelsen var helt SYK.

MEN, jeg skjønner hva du mener iforhold til film, men det har ingenting med at 3D er oppskytt og dårlig å gjøre, men heller at filmene er ræva til å utnytte 3D effekter

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Har selv den filmen meget bra 3D på den, synd at de fleste av 3D filmen har mere dybde en 3D popouts av sjermen (anbefaler drive angry) og 3D konverterte filmer er sjelden bra vare men filmer som er filmet med 3D kamera er fantastiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...