Gå til innhold

Ny ruter - Rekkevidde og signalstyrke (Wi-Fi)

Anbefalte innlegg

Jeg skal til å hjelpe svigerfamilien med å forbedre dekningen av wi-fi i huset.

De har per nå en gammel Netgear-ruter som det ikke er verdt å nevne navnet på og i den anledning tenkte jeg å enten benytte min gamle ruter eller kjøpe en ny en.

For lettere visualisere hvordan utfordringen er, tegnet jeg kjapt opp huset (fra én side), hvor beskrivelsen gjelder samme område av huset. Rød firkanten er hvor hovedinntaket til internett er per nå og hvor nåværende ruter også befinner seg. Lengde på huset 20m.

post-96570-0-00881000-1325621203_thumb.jpg

Det som er utfordringen er at det er lite kablet nett i huset, og min kjære svigerfar har lite lyst til dette. Med andre ord er 3 pc'er og et par spillkonsoller trådløse.

Det er ønskelig å ha en Wi-Fi dekning som omfatter hele huset, altså at ungdommen kan surfe, spille, bruke webcam etc. i alle delene av huset. Noe som igjen tilsier at det ikke trenger være mer enn 4-5mbit overføringshastighet.

Min gamle ruter D-Link 855 tenkte jeg å forsøke å benytte, da den er forholdsvis ny. Har også sett litt på Netgear sin "Rangemax"-serie, uten at jeg har noe særlig kjennskap til Netgear.

Har dere noen tips til hvordan jeg best mulig kan øke rekkevidden på D-Link 855'en (hørt man kan justere ned hastigheten på nettet og at rekkevidden da øker??). Har dere evt. forslag til rutere som har god rekkevidde? Skal gjerne ikke være altfor kostbart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

802.11b er den teknologien som rekker lengst, men den er jo også tregere enn 802.11g og n...

Det er mulig å kjøpe en større antenne om ruteren har avtagbar antenne, men spørs om det hjelper...

En repeater er kanskje det du trenger... Det er en trådløs sak som tar i mot signaler og sender dem videre. Kanskje kan du benytte den ruteren din til en repeater og la den gamle ruteren står der den er...

Hvis ikke koster ikke en repeater så mye, her er en:

Linker:

http://www.amentio.no/NETWORK-TL-ANT2409A-2e4GHZ-9DBI-OUTDOOR-DIRECTIONAL-PANEL-ANTENNA-RTL-TP-LINK/cat-p/c/p1998909.html

http://www.amentio.no/TP-LINKe-tradlos-accesspunkte-300Mbpse-802e11g-b-n-TP-LINK/cat-p/c/p3198487.html

Lenke til kommentar

Mange takk for svar :)

Hvis jeg skjønner det rett så trenger jeg vel kun aksesspunktet?

Har sett på repeatere etc tidligere, men har aldri satt det opp selv. Vil nettverket komme opp som én SSID eller vil ruter ha 1stk. SSID og aksesspunkt 1stk. SSID?

Har også sett på powerplug fra ruter og deretter sette opp en ruter i kjelleretasjen evt. men dette koster fort en del, samt at det da kommer opp 2stk. SSID'er som er lite ønskelig.

Lenke til kommentar

Slikt utstyr som jeg linket til har mange "modus", selv om de selges som aksesspunkt.

Om du setter den opp som aksesspunkt må du ha kabel mellom og det blir ulike ssid og passord osv.

Om du derimot setter det opp som repeater får du samme ssid/pwd og du bruker ikke kabel mellom dem.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt sikkert om det finnes løse antenner, men i ditt tilfelle ville jeg ha sett på muligheten til å bytte ut antennene på routeren til en/flere patchantenner, da vil du få mye bedre rekkevidde på internettet, men kun i en retning over en viss vinkel feks 80 grader rett inn i huset.

Noe ala denneeller denne..

Slike antenner brukes for å forlenge rekkevidde på rc fly, skulle også fungere for trådløse nettverk (og alt annet som sender på 2,4GHz).

Begynner å bli ganske kreativt kanskje, men om du er villig til å prøve vil jeg si det er stort potensiale! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg installerer kun Unifi dersom flere ap's skal samhandle. Disse oppfører seg som ett punkt installsjonsmessig. Det er "Enterprise grade" så de blir litt dyrere, men absolutt verdt det.

Det eneste "problemet" er at her på bjerget har folk knapt oppdaga Ubiquiti enda. Lite nettbutikker som har dem (kan fåes gjennom dustin).

Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill :)

Har dog aldri testet ut eksterne antenner, men er dere sikre på at de antennene vil sikre god dekning i hele huset?

Det som er viktig for meg er at dette er så og si Plug & Play, da svigers ikke er mer datakyndig enn den jevne mann i gata.

Så litt på power-plug m/wi-fi, men dette kostet nærmere skjorta (1200-1500,-). Så så jeg aksesspunkt med som stikkes rett i kontakten, evt. med skjøteledning for lettere plassering.

Mer spesifikt denne: Linksys RE1000 N-Range Extender

EDIT: Finnes det noen annen god løsning? Tenker f.eks. på Power-Plug med antenne direkte koblet i?

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

Slikt utstyr som jeg linket til har mange "modus", selv om de selges som aksesspunkt.

Om du setter den opp som aksesspunkt må du ha kabel mellom og det blir ulike ssid og passord osv.

Om du derimot setter det opp som repeater får du samme ssid/pwd og du bruker ikke kabel mellom dem.

Du sier at dersom man setter opp produktet du linket til som repeter så trenger en ikke kabel. Men er dette mulig dersom det er ønskelig?

Har nemlig samme utfordring som trådstarter, men til forskjell står modem og ruter på loftet og jeg har en kabel som går fra loft til kjeller (foreløbig ikke i bruk). Har derfor lyst til å sette opp en type repeter i enden av denne kabelen i kjelleren, men vil unngår ny ssid/pwd.

Lenke til kommentar

Bare kom på en liten ting her... Hvordan er muligheten for å bytte ut antennene på DIR-855en egentlig?

Noen som vet om det er noen spesifikke antenner som MÅ brukes, eller kan den på generell basis benytte de fleste som er ute på markedet? :)

Lenke til kommentar

Er det slik den ser ut?

31TDAyDs3gL._AA500_.jpg

I så fall ser det ut som om antennene er veldig enkle å bytte ut. Da er det bare å skru ut de gamle og skru innpå noen nye.

Du kan bruke alle antenner som er på markedet så lenge de er 2.4GHz antenner og har riktig kontakt. :)

Lenke til kommentar

Veel, det beste er å ha en antenne for 2,4GHz og en annen for 5GHz. Bruker routeren både 2,4Ghz og 5Ghz ? eller er det mulig å stille seg inn/ velge en frekvens på dette? Jeg trodde at routere kun brukte 2,4Ghz og da ville valget av antenne blitt enkelt.

5GHz vil ikke trenge gjennom veggene like godt som 2,4GHz og dermed vil du igjen få litt bedre rekkevidde på 2,4GHz.

Lenke til kommentar

Ruteren benytter b/g/n på 2.4ghz og 5ghz står på a/n. Slik D-Link har bygd ruteren har alle dens tre antenner både 2.4 og 5ghz innebygd. Nå vil jo svigers aldri flytte så store filer at han vil få bruk for "n".

Så det vil fungere fint med antenne som kun har 2.4ghz? Har dere evt. noen å anbefale?

Lenke til kommentar

Du sier at dersom man setter opp produktet du linket til som repeter så trenger en ikke kabel. Men er dette mulig dersom det er ønskelig?

Har nemlig samme utfordring som trådstarter, men til forskjell står modem og ruter på loftet og jeg har en kabel som går fra loft til kjeller (foreløbig ikke i bruk). Har derfor lyst til å sette opp en type repeter i enden av denne kabelen i kjelleren, men vil unngår ny ssid/pwd.

Har ikke testet akkurat det du beskriver, men tror du bare kan sette den opp som akksesspunkt, og deretter velge samme ssid og passord (og uten dhcp), og at pcen da selv vil bytte mellom de to nettverkene uten at du merker det. -Men som sagt, det har jeg ikke forsøkt.

Fra nettsiden: Wireless Modes AP/Multi-SSID/AP Client/Repeater/

Universal Repeater/Bridge+AP

Du kan kanskje laste ned noe dokumentasjon og se om du finner en modus som passer deg...

http://uk.tp-link.com/products/details/?model=TL-WA801ND#spec

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...