Jon Arild Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Et normalobjektiv som Nikkor 35/1. 8G kan du ikke gå feil med. Anbefaler ellers å kikke på bilder du har tatt tidligere og se hvilke brennvidder de har vært tatt med, og så kan du se hvilken brennvidde du liker best og vil ha fastoptikk i. Anbefaler også sterkt å kikke på Raw - Raw-fotografering har mange fordeler, som å kunne justere hvitbalanse og eksponering i ettertid. Bilder rett ut fra kameraet er (og skal være) softe og blasse - så har du best mulig utgangspunkt til etterbehandlingen. Rediger bildet ferdig, så resizer du til korrekt størrelse, og så skarper du opp. Jeg har ikke sjekket nøye, men jeg tar nok mest bilder i normalområdet, altså "slik man ser det". Det er nok noe som henger igjen etter mine vel 30års fotografering med Nikon FE'en med 50mm 1.4. Jeg har tatt raw bilder i vel ett år nå. Jeg har ikke hatt noe bilderedigeringsprogram, så til nå har jeg lagret dem på dataen for å kunne "fremkalle" dem senere. Nylig lastet jeg ned en cordex-sak fra Nikon, slik at jeg kan se på bildene også. Nå har jeg altså seriøse planer om å anskaffe meg enten Elements, eller Lightroom (må sjekke de gratis nedlastingsversjonene før jeg bestemmer meg). Takk for godt tips om at oppskarpingen skjer til slutt! Jeg er redd det blir mye frustrasjon og mye som må læres før jeg klarer å bearbeide bildene slik jeg vil ha dem... Har tatt mye fine bilder med D70s - her er noen eks. tatt med Tamron 28-75mm f/2.8, Tamron 90mm f/2.8 Macro, Nikon 35mm f/1.8 og Nikon 24-70mm f/2.8. Har et strøkent D70s liggende innpakket med noe sånt som 1200exp på nakken - future vintage. Takk for titten, mange flotte bilder her! Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg er usikker på trådstarter vil få bedre bilder med å kjøpe en 35mm f/1.8 istedet for en X10. Det kommer an på hvor avansert han er som bruker. Grønn auto og JPEG motoren i nyere kamera er klart bedre enn det som var standard på den tiden da D70 ble lansert. Slik at hvis trådstarter ikke skyter i RAW, så er jeg usikker i hva gevinsten egentlig blir. En mulighet er jo å kjøpe nytt hus og en 35mm f/1.8; men da blir jo kostnadene deretter. Jeg tar mest bilder på Program, og prøver å skifte hvitballanse etter lysforholdene. Har i det siste prøvd å gå over til Av, slik at jeg styrer lukkeren selv, for å få styre dybdeskarpheten. Og det er kanskje derfor jeg føler at Sigmaobjektivet mitt ikke spiller på lag med det jeg ønsker å få til.. (Og jeg tar raw-bilder, men der er jeg virkelig helt i startgropa, i og med at jeg ikke er innehaver av et bilderedigeringsprogram..) Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Hvis du laster ned et program som heter Faststone Image Viewer kan du effektivt se dine NEFer gratis. Anbefaler Nikons egne Capture NX 2 til NEF --> Jpeg konvertering. Etterhvert har dette programmet tatt over for det aller meste av etterbehandling jeg trenger å gjøre. Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 "Så kan du se på bilden gratis". Kanskje et dumt spørsmål, men betyr det at det "cordexprogrammet" jeg lastet ned fra Nikon koster noe? (Husker ikke hva programmet het, men det var fra en Nikon nettside) Er Nikons bildebehandlingsprogram bedre for Nikonbrukere, enn Lightroom, eller Elements, etter din mening? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Nikons bildebehandlingprogram er glimrende for mange - prøv det! Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 "Så kan du se på bilden gratis". Kanskje et dumt spørsmål, men betyr det at det "cordexprogrammet" jeg lastet ned fra Nikon koster noe? (Husker ikke hva programmet het, men det var fra en Nikon nettside) Er Nikons bildebehandlingsprogram bedre for Nikonbrukere, enn Lightroom, eller Elements, etter din mening? Jeg mener det ja, helt klart! Men her finner du like mange meninger som brukere. Faststone er gratis - last ned og installer, veldig bra og effektiv viewer for NEF bildene. Codecen er vel for å få thumbnails i explorer? Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 "Så kan du se på bilden gratis". Kanskje et dumt spørsmål, men betyr det at det "cordexprogrammet" jeg lastet ned fra Nikon koster noe? (Husker ikke hva programmet het, men det var fra en Nikon nettside) Er Nikons bildebehandlingsprogram bedre for Nikonbrukere, enn Lightroom, eller Elements, etter din mening? Jeg sverger til NX2 og det er for meg et genialt program. Brukte Elements til raw konverteringen før, men jeg synes jeg har bedre kontroll med NX2. Det virket noe kryptisk i starten, men Jason P. Odell's "The Photographers's guide to Capture NX2" var veldig oppklarende. Bok som kjøpes på nettet i PDF format. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Er Nikons bildebehandlingsprogram bedre for Nikonbrukere, enn Lightroom, eller Elements, etter din mening? Hei, "Bedre" til hva? jeg tror LR har noen styrker i forhold til å holde orden på bildene, dvs arkiv funksjoner. For konvertering og videre behandling kan det jo hende at Nikon SW har noen fordeler i forhold til å lese properitær råfil informasjon som Adobe ikke klarer, og på den måten har et fortrinn? Ellers ville jeg holdt en kanpp på Adobe, spesiellt dersom det skal benyttes sammen med Photoshop. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå