Hårek Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Skulle bytte fra Telenor ADSL til Get. Koblet opp Get modem, og sjekket forbindelse med en laptop. Så koblet jeg om routeren, og begynte å bruke den stasjonære. Først så det ut til å fungere, kunne åpne flere nettsider. Men avisene manglet tydeligvis en del bilder. Så var det enkelte nettsider som ikke fungere, deriblant get.no. Og etter en stund var det ingen som fungerte. Kunne pinge DNS server til Get. Kunne også pinge IP til vg.no, men ikke www.vg.no. Browser kunne ikke koble seg opp mot IP til VG. Mens dette pågikk kunne jeg sjekke med laptop at nettet likevel fungerer, på lokal IP. Tok så en reboot av stasjonær PC, og dermed fungerer alt! Jeg hadde ikke forventet at lokalnettet mitt skulle påvirkes av at WAN siden på router forandres. Jeg trodde router skulle gjøre dette helt transparent. Noen som har noen ide om hva dette skyldes? Jeg er ingen ekspert på nettverk. Litt detaljer: Har kablet nettverk, ikke noe trådløst. Har to PC'er stående på, begge mistet internett. Laptopen er vanligvis ikke i bruk, ble tatt inn kun for å sjekke. Lokalnettet fungerte hele tiden OK. Router ble fysisk flyttet, og dermed slått av og på. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 DNS lokalt på maskinen(e)? Jeg er ikke sikker, men du har et veldig sært problem Du kan jo prøve å flushe cache på maskinen eller no Mvh Faller Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Prøv 8.8.8.8 som dns? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Mitt GET modem er sånn at det "låser" seg til første ting som er koblet på etter at man restarter det. Dvs, hvis jeg kobler til en PC, og deretter en annen, så funker det ikke, da må modemet restartes. Mulig dette er noe som skjedde hos deg, og tuklet til ting? Så lenge det står en router etter modemet (ved oppstart), som PC'er osv igjen er koblet til, så skal ting funke bra. Endret 3. januar 2012 av klilleng Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 Prøvde nå å bytte tilbake til ADSL. Fikk akkurat samme problemet igjen, noe fungerer, annet fungerer ikke. Tok så en ipconfig /renew, og dermed fungerer alt igjen. Så det er tydeligvis en cache en eller annen plass. Tror det må være noe med DNS. Pussig nok ga denne kommandoen en feilmelding på begge PCene: "No operation can be performed on Local Area Connection while it has its media disconnected. An error occurred while renewing interface Local Area Connection : The name specified in the network control block (NCB) is in use on a remote adapter. The NCB is the data. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå