Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Brent CPU?

Anbefalte innlegg

Hei, idag når jeg satt på den stasjonære pc'en min(Komplett-PC),

Så begynte det å lukte svidd og i det jeg bøyde meg ned for å lukte på den slo den seg av og vil ikke på igjen, er ikke ett eneste tegn til liv heller.

CPUen er en AMD Phenom II X4 855.

Er det noe måte jeg kan finne ut om det virkelig er CPUen eller om det er noe annet?

Grunnen til at jeg tror det er CPUen er at det er der brentlukta kommer fra, det er også ganske varmt i det området.

På forhånd takk for ALL hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet nettopp PSUen med bindersmetoden og hadde koblet til en vite, alt startet og virket perfekt, så da er det nok HK eller CPU dessverre :(

Finner heller ingen merker på HK, har enda ikke åpnet opp sånn at jeg ser CPUen, men varmen kom fra CPU området.

Hadde Speccy åpent rett før den sluttet å virke (5min) og da viste den 75 grader, noe som er unormalt høyt, var på tur å sjekke om viten og alt gikk idet den skrudde seg av.

1.00 376060 Silver Power SP-SS500 500W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin

1.00 481526 MSI GF615M-P33, Socket-AM3

mATX, GF6150SE+nForce430, DDR3, 1xPCIe(1.0)x16, VG

1.00 451982 AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

1.00 487806 Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Kit w/2X HyperX 2GB DDR3, CL7-7-7-20, 240pin

1.00 603100 EVGA GeForce GTX 460 768MB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP

Er det noe mere jeg kan feilsøke? Har dessverre ikke en data til som jeg kan teste de forskjellige komponentene.

Er vel en god grunn for å oppgradere til Intel i7 og nytt HK, hadde man bare hatt penger.

Brukte nettopp alt jeg hadde på kamerautstyr, ikke noe artig med kamera uten data for å se på bildene, hehe :)

Lenke til kommentar

CPUer i dag skal ha beskyttelse mot overoppheting, men 75C er uansett ikke varmt nok til at noe brenner seg. Det kan fortsatt være at noe har brent seg på hovedkortet, men ikke slik at det er altfor lett synlig. Det hadde jo vært det enkleste om du fikk testet de forskjellige komponentene, men om du ikke har mulighet der og da, så er det jo ikke så lett selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Det var ingen svimerker noen plass på baksiden heller, merkelig dette.

Skal ringe til en datarepratør i morgen å høre om han har muligheten til å teste CPU og HK for meg.

Monterte alt opp igjen for å teste, men den var fortsatt like død.

Regner vel også med at jeg åfr nytt på garantien hvis noe er ødelagt, er jo 5års garanti på alle komponentene i Komplett-PC.

Lenke til kommentar

Hei igjen, er nok hovedkortet som er gåent, var i hvertfall det han på pc verkstedet trodde.

Men jeg lurer på om jeg skal oppgradere til Intel i7 2700K og et nytt hovedkort.

Som hovedkort vurderer jeg Gigabyte G1 Sniper 2, men vil ram'en jeg har og alt det andre passe rett i? Har ikke fått sjekket det siden jeg ikke har PC.

Også har jeg ett spørsmål til, jeg har jo Windows 7 Pro installert på ene disken min.

Må jeg gjøre noe med det når jeg bytte hovedkort og CPU?

Jeg har platen som fulgte med for reinstallasjon.

Jeg trenger vel også en kjøler til Intel CPUen, noen som har tips?

Lenke til kommentar

Da var nye deler bestilt, ble en litt større oppgradering en planlagt, helt ny pc minus HDDer og GPU :)

Valget falt på dette:

-ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155

E-ATX, P67, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6

-Corsair H80 Hydro Series CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 2600

-Intel® Core i7-2700K Processor

bundle with QPAD CT PRO mouse pad

-Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Kit w/4x 4B, CL9-9-9-27, 1.5V, Vengeance Heatsprea

-Cooler Master HAF X Big Tower Sort

Vifter: 1x 230mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 200mm Si

-Corsair GS 600W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6

Så er det bare å vente til Intel i7 en kommer på lager rundt 31. januar, blir lenge uten PC, hehe

Lenke til kommentar

Her ville nok jeg endret en del. Men hva er vel 2423 kroner i dag...

Eller kanskje hadde jeg lagt en liten tusing på din liste og gått for S2011 i stedet. Hvis da spillytelse ikke har noen som helst betydning, selvfølgelig.

EDIT: Å vente i mer enn de 24 timene det hadde tatt komplett og Tollpost å frakte varene til meg hadde i alle tilfelle vært HELT uaktuelt.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...