Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen elektro spørsmål

Anbefalte innlegg

Dette er ingen lekse, men heller noen spørsmål jeg lurer på. Fant ikke noe elektroforum så poster her.

1.Hva er forskjellen på resistivitet og konduktivitet?

2.Hvis jeg har på meg et vanlig par gummihansker (ikke lateks, men de litt tykkere med farger som brukes til oppvask), hvor stor spenning(/strøm?) kan jeg utsette meg for(ta på faseleder) uten at det kommer noen strøm/spenning gjennom hansken ? Skjønner at det ikke går å gi et nøyaktig svar på dette, men tenkte mer på et ca svar.

3.Hvorfor blir ikke leder strømførende før den kommer i kontakt med elektrisk komponent?

Hvis jeg tar på en leder, vil jeg kun få Volt i meg , eller regnes jeg som en "elektrisk komponent" ?

4.I stikkontaktene på f.eks. på en skole; hvordan klarer alle stikkontakter å gi ut 230V ?

I det rommet skolen sender ut spenning til resten av skolen er det lange kabler mellom dette

rommet og hver enkelt stikkontakt på skolen.

Ettersom kablene vil ha forskjellige lengder(basert på hvor stikkontakten befinner seg) vil det være et ulikt spenningstap for hver enkelt faseleder til stikkontakt. Så hvordan klarer de at alle stikkontaktne gir ut 230V?

5.Si jeg jeg har et elektrisk apparat som har 2ohm i resistans. 230V/2ohm=115A

Vil det si at komponenten ville fått tilført hele 115 Ampere? Kan elektriske apparater ha så lite som 2ohm i resistans?

6.Spørsmål 6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. resistivitet og konduktivitet er to sider av samme sak, men med motsatte verdier. de er en angivelse av hvor godt et materiale leder strøm.

2. dette vil være mulig å beregne hvis du vet akkurat materialsammensetningen og tykkelsen på hanskene. det som er helt sikkert er at du ikke under noen omstendighet bør bruke noe annet enn godkjente, CE- og Dobbelt trekantmerkede, uskadde hansker for bruk ved AUS

3.en leder vil være spenningssatt når man kobler den til spenning, men spenning er ikke det samme som strøm. Strøm går det først i det man kobler en belastning til spenningskilden.

4. du har helt rett, det vil være et spenningsfall, NEK 400 anbefaler et spenningsfall ikke over 4%, dette oppnår man ved å dimmensjonere kablingen riktig. På kurser med stikkontakter betyr dette i praksis at man dimmensjonerer for maksimal belastning i siste punkt.

5. ja, den komponenten ville prøve å trekke 115Ampere. Det er ikke så veldig ofte at enkeltkomponenter trekker så mye. Og i f.eks et hus ville et slikt måleresultat tyde på kortsluttning. Men for f.eks varmeelementer i industrien kan det være et normalt resultat.

6. her er jeg ikke sikker på om jeg forstår helt hva du mener. men i en seriekobling vil den påtrykte spenningen (12V) fordele seg over hele kretsen. altså hvis du måler på batteriet vil du måle 12V , hvis du måler over hver av motstandene finner du den delen av de 12V ligger over den motstanden. Som et tankeeksperiment kan du tenke deg et kortsluttet batteri (ingen god idè i praksis) hvis du hadde koblet inn en lyspære parallelt med den kortsluttende lederen ville den ikke lyse (i praksis kan det hende den ville ledet litt strøm, men det kommer helt an på lyspærens motstand og dimmensjonen på lederen som kortsluttet batteriet) hvis du så hadde økt motstanden i "kortsluttningslederen" ville lyspæren etterhvert lyst mer og mer etterhvert som du økte motstanden. helt til praktisk talt all strømmen gikk gjennom lyspæren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...