Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Programmer slutter å fungere, ett etter ett

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nylig kjøpt meg ny maskin (bygget selv), og har for første gang tatt i bruk Windows 7 Home Premium (som jeg mistenker skaper problemene jeg har).

Problemet er som emnet sier at diverse program har sluttet å fungere.

Det første som stoppet var Starcraft 2. Her får jeg opp spørsmål om "tillat programmet å gjøre endringer blablabla". Deretter blir skjermen sort, som den ofte gjør når den starter et spill, men går rett tilbake til en ErrorReporter, som sier veldig mye, blant annet:

"ACCESS_VIOLATION (0xC0000005)

occurred at 0023:6E5D3D84. The memory at '0xFFFFFFFF' could not be read."

Deretter sluttet plutselig Opera å fungere. Har brukt Opera i årevis, og på denne pcen siden jeg kjøpte den i begynnelsen av november. Det kommer bare opp en feilmelding når jeg prøver å åpne programmet:

"Opera has failed to access or upgrade your profile" osv.

Det siste programmet som sluttet å fungere er Spotify. Feilmeldingen der gir veldig lite info:

"We're sorry that Spotify crashed", "Send crash report?"

Er det noen som har den fjerneste anelse om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er tilsynelatende random feil i flere applikasjoner - og dette skjer hver gang du starter dem (og ikke bare nye tilfeldige feil hver gang) så tipper jeg mest på at dette kan være datakorrupsjon på harddisken som skader filene dine og dermed forårsaker trøbbel. Jeg ville sjekket S.M.A.R.T status på disken din øyeblikkelig og gjerne også tatt backup av de aller viktigste personlige filene dine ihvertfall inntil problemkilden er funnet.

Virusinfeksjon kan være en mulig årsak - det finne virus som kan ødelegge programfiler, men slike direkte destruktive virtus er meget skjeldne. De fleste er er ute etter å stjele info eller bruke maskinen som en zombie for internettanngrep - ikke drive med tilfeldig hærverk, så betrakt dette som en mindre sansynlig mulighet.

En måte du kan teste disken (om S.M.A.R.T status ikke er mulig å sjekke eller ikke rapporterer åpenbare feil) er å bruke QuickSFV (gratis, google det) for å lage en CRC32 sjekkfil for en mappe med noen tilfeldige junk filer som du skal teste med. Etter du har laget CRC32 sjekkfilen så kopier mappen igjen og igjen til disken er fyllt opp (jo mer plass du sjekker jo bedre). Så kjører du sjekkfilene igjen etterpå kopiering og ser om noen av dem har blitt skadet (altså at de ikke får samme CRC32 checksum). QuickSFV gjør dette enkelt med et par klikk.

Dette er en ganske primitiv måte å sjekke på - men i mangel av bedre metoder eller som en "siste sjekk" er det greit å gjøre. Om du kan fylle en betydelig prosentanndel av disken med slik testdata så vil det normalt avdekke problemer som er alvorlige nok til å gi så mange symptomer som du opplever.

Håper dette gav noen idèer til å begynne å takle problemstillingen ihvertfall :)

EDIT: Feil i minne kan også være en mulig feilkilde som de ble nevt over. Ikke vanskelig å sjekke med memtest eller lignende verktøy i løpet av en time (slår som oftest ut i løpet av få minutter på alvorlige minnedefekter).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...