Konto brukes ikke Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Har CD sin nye linje på 70/10 som fungerer på uttak i stua (hovedinntak) Manglet uttak med F kobling i kjeller, så kjøpte på Clas Ohlson ett 36-4449 Signalet i kjeller på dekoder er godt - 63-67%. Stua har et par prosent bedre. Jeg regner med jeg har kjøpt feil kontakt, for modem som virker utmerket på stua, får bare blinkende DL lampe i kjeller. F kontakt er vel ikke bare F kontakt, så noen som kan forklare meg hva jeg må ha og hvordan man ser forskjellen? Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Sat kontakt. På de får du ut ca 0.9-2.2Ghz på F-uttaket. Du skal ha en multimediakontakt som gir ut ca 20 til 862Mhz(1000). Det er best å få noen som kan jobbe med ktv til å utføre arbeidet(siden det er krav om KIA for å jobbe med ktv). Det er mer å tenke på enn med antenneanlegg for dtt og satelitt for en enkelt person. Utrolig viktig å bruke komp. konnektorer for å unngå lekkasjer. Dette er ikke noe har mulighet til å måle selv som "mannen i gaten". PT kjører kontroller jevnlig på flere punkter og da må netteier få sin driftspartner til å sjekke hva som lager problemene. Til slutt kan du ende opp med en ganske massiv regning. Jeg vil ikke anbefale det. Og det er ikke ment som propaganda selv om det kanskje kan se sånn ut. Den kontakten du har kjøpt har mest sansynlig 1dB tap. Det er for lite i forhold til PT sine krav. Du skal min ha 42dB isolasjonsdemping og du skal treffe mellom 60 og 77dBµV(analogt, digitalt kjører gjerne 6 eller 10dB lavere). Følger du de to er du stort sett innenfor alle andre krav med mindre du har lang kabel. En mm-kontakt splitter signalet(inni kontakten, dvs uten gjennomgangen) i to. Du får hele båndet ut på F-uttaket. Resten av signalet går via et diplexfilter til IEC-utgangene. Dvs at du sperrer for støy i returbåndet som potensielt kan lage masse problemer for deg og alle andre kunder i nærheten på IEC-utgangene. Så kommer evt. gjennomgangsdemping(avgreneren/fordeleren før selve kontakten) i tillegg for å bestemme hvor mye demping kontakten har. Styrke målt i prosent er så og si helt poengløst. Det er kun kvaliteten på signalet som er interessant så lenge du følger kravene til CDK. For da er mengden signal innenfor kravene. Det eneste prosenten kan fortelle deg er om det har skjedd en forandring siden sist du sjekket den. Noen forenklede forklaringer: KIA: En må ha denne autorisasjonen for å jobbe med kabeltv. Isolasjonsdemping: Demping mellom deg og en annen kunde. Avgrener: Splitter med forskjellig demping på utgangene. Fordeler: Splitter med lik demping på utgangene. IEC og F: Forskjellige måter å terminere signalet ut/inn fra/til kontakten. M og F kommer i tillegg for han- og hunplugg. Diplexfilter: Deler(kan også brukes for å samle ulike deler) frekvensbåndet. F.eks. for å skille mellom radio og tv til rett uttak. PT: www.npt.no Kvalitet: Måles stort sett i CNR, MER eller BER 2 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Har lenge lurt på hvordan den multimediakontakten fungerer på kabelanlegg. Ser du har greie på dette. En standard kontakt har TV og radio uttak. Jeg antar at det sitter et enkelt filter her. Er det i såfall på begge uttakene, hhv høy og lavpass? Da er vel multimediakontaken uten filter. Jeg har en slik standard kontakt på Get kabel. Har nettopp installert nettverk / telefoni modem. Da må jeg bruke en 'splitter' (MCP-03), som plugger inn i begge uttakene og har 3 utganger for hhv TV, radio, og modem. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 CD ga meg beskjed om at det er riktig jeg har kjøpt, men tror mer på Goodtimes enn 1 linje support hos CD. Fikk ikke beskjed om å ikke koble selv, bare at de da ikke kunne gi garanti for signalene hvis jeg gjorde det selv. Tror jeg spør i butikk der de kan dette og får riktig Mhz denne gangen og gjør et nytt forsøk før jeg ev tilkaller ekspertisen Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) 36-4449 Radio/TV/Sat Det er det jeg baserer meg på. Hvis du skrur lokket av KTV-uttaket og ser hva den heter så kan jeg si hva slags kontakt du bør sikte deg inn etter. Mest sansynlig heter den MM50508, APM082 eller APM102. Hvis du vil kan jeg forklare deg nøyaktiv hvordan du skal avmantle kablene for å få det best mulig. Da må jeg bruke en 'splitter' (MCP-03), som plugger inn i begge uttakene og har 3 utganger for hhv TV, radio, og modem. Etter et kort googlesøk ser(om bildene jeg fant stemmer) jeg at denne halvkompliserte splitteren gjør akkurat det jeg forklarte over at en multimediakontakt gjør. Alt signal(hele frekvensbåndet) på FF(F type hun) og radio/tv på respektive IEC-utganger. Den brukes nok av GET fordi det er billigere å bygge nett med vanlige antennekontakter og at man kan bake inn prisen av splitteren i bredbåndsproduktet. Blårussen elsker sånt som det . Pluss at det åpner for at man kan ha gjør det selv-pakker omtrent hvor som helst i nettet som er bygget ut til 862Mhz. Så lenge det er nok signal i kontakten. Forskjellen på et diplex-, høypass- og lavpassfilter er at lavpassfilter stenger vekk alt over en gitt frekvens. Pluss minus 230Mhz er normalt(for å stenge vekk evt. kanaler som kunden ikke skal ha tilgang til). Et høypassfilter stenger alt under en gitt frekvens. Her er rundt 80Mhz normalt(for å stenge vekk potensiell støy i returbåndet, men beholde FM-båndet). Diplexfilteret tar signaler fra to forskjellige steder og kombinerer det til et eller tar et signal og deler det ved en gitt frekvens(f.eks. 65Mhz) til to forskjellige. Edit: Tror svarte litt vanskelig på spørsmålet ditt Hårek. Hehe. Grunnen for at de kan sende signalet gjennom sånne kontakter(vanlige og sat) med så lite demping er fordi de ikke splitter signalene, men bruker sånne diplexfiltre til å dele opp frekvensbåndet til rett utgang. Håper det var klarere. Det er ikke noe problem å hive inn lavpass og høypass for bedre kontroll på signalene og fjerne harmoniske forstyrrelser fra andre frekvenser. Men det har sine konsekvenser å ikke ha nok demping. Send meg en PM om du lurer på noe annet spesifikt som ikke ikke nødvendigvis har med tråden å gjøre. Jeg svarer etter beste evne. Endret 4. januar 2012 av Goodtimes 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Ja, Goodtimes, du hadde rett. Koblet til nytt uttak med multimedia utgang og da får jeg så og si samme signaler til modem som fra hoveduttak. SNR gikk ned litt under 1 ser det ut som, så ligger på 40. Speedtest.net gir full fart. Det som dog var merkelig er at signalene til dekoder plutselig gikk fra 'godt signal' på over 60% til 'Middels signal' på ca 47-50%. Koblet flere ganger og samme resultat hver gang, så tror dette er et resultat av multimedia utgang? Tror nok uansett jeg får en kyndig person til å se over og fikse best mulig om ikke lenge. Signaler fra hoveduttak: Signaler i kjeller. (uttak jeg koblet på nå) Test på speed fra kjelleruttak. Endret 4. januar 2012 av kandasa Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Jeg går ut ifra at du brukte en dobbeltskjermet eller trippelskjerlet kabel. Dvs ytterkappe, kordeler, folie, dielektrikum og så senter. Eller ytterkappe, folie, kordeler, folie, dielektrikum og så senter. Når kabelen er riktig avmantlet skal senter stikke opp 6mm fra dielektrikumet. Folien som er limt til dielektrikumet skal henge igjen og kordelene skal være brettet tilbake. Hvis det er en folie til(trippelskjermet har en folie til mot ytterkappe) her skal den fjernes. Fra ytterkappe til toppen av dielektrumet skal det også være 6mm. Hvilken dekoder har du? Jeg spør fordi jeg lurer på hvilken type antennesnor som er i bruk til dekoderen. Det er oftest de(eller dårlig terminering i tilkoblingene til kontakten(se rett over)) som går i stykker. Med to kabler i veggboksen kan det bli litt trangt. Jeg håper du tok en runde "serviceslakk" på kabelen for nestemann sin del. Hvis du har 40dB støymargin nedstrøms har du mer enn nok kvalitet inn til modemet. Litt synd, men jeg har lagt merke til at man får bare opp oppstrøms støymargin på CMTSen. Så lenge du har 40dB støymargin til modemet burde du ha mer enn nok for at digitaltv skal virke. Det er derfor jeg mistenker termineringen eller antennesnoren. Allermest mot antennesnoren da det er de som er mest i bevegelse. Edit: Også er jeg litt misunnelig på 70Mbpsen Endret 4. januar 2012 av Goodtimes Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Har den eldre HDPVR 102 CT dekoderen. Kabelen har ikke jeg lagt, den var der fra før, jeg har bare skiftet uttak. (kabel er tredd i skjultanlegg i betongen mellom etasjene - men ca 30cm er lagt langs list) Tanken var jo å forlenge 10m slik at modem blir i bu i kjeller, men har ikke koblet på denne i første omgang, så uttak har bare tilkoblet inngang. Utgang satte jeg på den 'motstanden' eller hva det kalles, som var med uttaket. Kabelen som går inn er ganske 'stiv', men den hadde ikke folie.(så stiv at det var problemer med å bøye noe særlig, så litt vanskelig å få ting på plass) Kun hvit plast (ytterkappe?) - netting (kordeler?) - plasthylse (dielektrikum?) - senter. Jeg kappet av alt og fjernet slik at det ble 'rent og pent' (for det var litt dårlig gjort fra før) og da så jeg at det ikke var folie der heller. (sjekka søppel for å være sikker på at jeg ikke har oversett) Rart den er så stiv når den muligens ikke er skjermet, for folien er vel skjermingen? Da er det kanskje ikke så rart at det ikke er helt bra signalet til dekoder, men syns det er litt rart at signalet var så bra før multimedia uttak ble satt inn - er det frekvensen(e) til modem som forstyrrer signalene til dekoder pga det kanskje? Så må vel skifte kabel fra stue til kjeller sikkert. Endret 4. januar 2012 av kandasa Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Kun hvit plast (ytterkappe?) - netting (kordeler?) - plasthylse (dielektrikum?) - senter. Stemmer. Jeg vil anbefale deg å unngå å skjøte kabelen da du mest sansynlig ikke har utstyr til å få gjort det skikkelig. Gå heller med en hel trippelskjermet kabel. Hvis du har fjernet folien som skal være innerst mot senteren kan det være grunnen til at kvaliteten har blitt dårlig. Den er der ikke for pynt. Du kan se på det som at den blir "jord". Du trenger f.eks. en sluttet krets for å kunne slå på PCen eller TVen. Modem og dekoder bruker ikke samme frekvensene, så med mindre noe veldig feil har skjedd skal de ikke forstyrre hverandre. Grovt sett: 0-65Mhz retur, 88-108 FM og resten opp til 862Mhz benyttes til nedstrøms internett og tv-bilder i analog og digital form. Det er grunner for at ting er plassert i frekvensbåndet som de er. Kanalene er omtrent like bred hele veien. Det er ikke nødvendigvis kjipere kvalitet på en kanal i returbåndet enn en i UHF-båndet, men jo høyere opp du kommer i frekvensbåndet vil demping øke per meter i forhold til en lavere frekvens. Databladet for kabelen har all den informasjonen Grunnen for at koakskabler(med få skjemer) er så stive er fordi avstanden mellom skjerm og senter er en av variablene for å få kabelen til å "yte" 75ohm. Du skal rett og slett ikke skvise kabelen. Hvis man lager forskjellige avstander(fra skjerm til senter) får man refleksjoner på kabelen. Motstanden som du nevner er også viktig å bruke. Den fjerner og refleksjoner. Du brukte vel endemotstand inni kontakten og? Det er viktig. Men den skal ikke være like stiv som en PR. Om du vet hvordan de er. Forresten gjelder avstandene mellom skjerm og senter om man spikrer kabel påvegs og. Man bruker forskjellige avstander mellom festerne for å ikke få mange mikrorefleksjoner på samme bølgelengde. Du kan, om du går langt nok og er nøyaktig nok, fjerne kanaler når du kommer frem ved å bruke stiftemaskin som er normalt på andre telekabler. Koakskabler bør festes med TC eller lignende. Skal ta et bilde eller to av en skikkelig avmantlet kabel til deg. Stort sett bruker man spesialverktøy for å avmantle kabler, men jeg kan gjøre det med kniv for å vise hvordan det bør se ut for din del. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg har ikke fjernet folie - det fins ikke folie på den kabelen som sagt. Jeg tror det er forrige eier som har lagt den kabelen, så skal skifte den når oppussing av kjeller blir gjort. Motstanden var den endemotstanden i selve kontakt. (for jeg har som sagt ikke gått videre fra den) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå