Gå til innhold

Hvilke eventyr i bibelen er de beste?

Anbefalte innlegg

Det at vi har sjel, behøver ikke bety at den har substans eller er målbar, det kan eksempelsvis bety at gud vet formelen for å gjenskape deg nøyaktig.

Se for deg et superavansert menneske, han kan måle hvert atom i kroppen din, så kan han bruke denne formelen for å sette deg sammen til den nøyaktige du er i dette sekundet.

Dvs, den som kan gjøre dette, har kraft over din "sjel".

Det ville jo vært et mareritt om et superavansert menneske kunne gjøre dette. Døden vil aldri bli din redning, han kan simpelt hen bare "sette deg sammen" igjen.

Technology at its best :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg tråkker i salaten her nå siden jeg faktisk liker Bibelen og ikke leser den kun for å klappe mitt hedenske selv på ryggen. Favorittboken er Paulus’ første brev til korinterne tett etterfulgt av Evangeliet etter Johannes. Mye god poesi i dem begge, og spesielt godt liker jeg følgende:

Om jeg taler med menneskers og englers tunger,

men ikke har kjærlighet,

da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.

Om jeg har profetisk gave,

kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap,

om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell,

men ikke har kjærlighet,

da er jeg intet.

Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige,

ja, om jeg gir meg selv til å brennes,

men ikke har kjærlighet,

da har jeg ingen ting vunnet.

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,

den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,

er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

Den gleder seg ikke over urett,

men har sin glede i sannheten.

Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

Kjærligheten tar aldri slutt.

Profetgavene skal bli borte,

tungene skal tie

og kunnskapen forgå.

For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis.

Men når det fullkomne kommer,

skal det som er stykkevis, ta slutt.

Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn.

Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige.

Nå ser vi i et speil, i en gåte,

da skal vi se ansikt til ansikt.

Nå forstår jeg stykkevis,

da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.

Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.

Men størst blant dem er kjærligheten.

- 1. Kor 13

Ikke får dette meg til å kaste meg på kne for hverken en skaper eller en frelser, men det gir meg en god følelse og et inntrykk av at jeg leser noe som betyr noe for meg og for mennesker som levde lenge før meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

elevathor, det du beskriver at du finner "ecstacy" i bibelen, er ikke ett nytt fenomen. Bibelen beskriver det veldig klart, at mennesker blir mer forelsket i bibelen og å lytte til andre, enn å faktisk be til Gud selv.

2. Timothy 4:3

For the time will come when they will not endure sound doctrine; but after their own lusts shall they heap to themselves teachers, having itching ears

Om du opplever det som romantisk (Trådstarter), så har du nettopp oppdaget en eldgammel synd som du nå går i. Du bør ikke se på bibelen som noe romantisk, du bør bruke den som et verktøy istedet.

Men om du er ateist så spiller det vel ingen rolle hva som sies. :hmm:

Lenke til kommentar

Klapp igjen. Hva jeg ber til og hvordan jeg eventuelt velger å gjøre dette har du lite til ingenting å si på innenfor min definisjon av tro og religion. Gratulerer forøvrig, som førstemann til mølla blant horden av Bibelske bedrevitere. Jeg antok først at laurbærbladene ville blitt snappet opp av en rappkjefta ateist som livnærer seg på å snakke nedsettende om Bibelen, men frelse vet å jobbe på overtid, gitt.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Klapp igjen. Hva jeg ber til og hvordan jeg eventuelt velger å gjøre dette har du lite til ingenting å si på innenfor min definisjon av tro og religion. Gratulerer forøvrig, som førstemann til mølla blant horden av Bibelske bedrevitere. Jeg antok først at laurbærbladene ville blitt snappet opp av en rappkjefta ateist som livnærer seg på å snakke nedsettende om Bibelen, men frelse vet å jobbe på overtid, gitt.

Jeg sier ikke hva du skal gjøre, men du sier meg hva jeg IKKE skal gjøre.

Lenke til kommentar

Synes det som gjør Bibelen spesiell som bok er at den i motsetning til mange av dens samtidsfortellinger beskriver de feil og tap heltene gjorde og opplevde - ikke bare de gode valg og seirer. Fortellingene om Josef viser også at tålmodighet og lojalitet er egenskaper som er verdifulle å ha når man har motgang.

Lenke til kommentar

elevathor, det du beskriver at du finner "ecstacy" i bibelen, er ikke ett nytt fenomen. Bibelen beskriver det veldig klart, at mennesker blir mer forelsket i bibelen og å lytte til andre, enn å faktisk be til Gud selv.

En liten disclaimer: Det går an å like skjønnlitteratur/poesi/lyrikk uten å ha et ecstasy-forhold til nevnte. Det er dette elevathor snakker om, ikke forkynnelse. Du blander dine psyke med hans, det er ganske nedsettende vil jeg påstå.

Virkelig, LonelyMan, om du vil presentere Gud for oss "dumme ateister", hvorfor gjør du det på denne idiotiske måten? Jeg vil påstå at Gud har valgt en usmart bestemmelse ved å snakke med deg, som du nå påstår.

Synes det som gjør Bibelen spesiell som bok er at den i motsetning til mange av dens samtidsfortellinger beskriver de feil og tap heltene gjorde og opplevde - ikke bare de gode valg og seirer. Fortellingene om Josef viser også at tålmodighet og lojalitet er egenskaper som er verdifulle å ha når man har motgang.

Så klart, det er mange utdrag fra bibelen som kan hjelpe i mange situasjoner. Mot, håp, kjærlighet, etc. Likevel har dette ingen verdens ting med kristendommens sannhet å gjøre. Er bibelen usann - hva sitter du da igjen med? Gode moraler? (Vel, nei, du gjør egentlig ikke det heller) - likevel kan du finne historier for å få selvtilliten på plass, andre steder.

http://www.youtube.com/watch?v=nQPmY4nIjVE

Endret av CypheroN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse stedene liker jeg også, fordi de ikke på noen måte passer med dagens moderne monoteisme/de fleste kristnes livssyn - og av den grunnen ofte ignoreres, eller bortforklares:

Vi slår opp i Det gamle testamentet hvor det er en liten fortelling om gudesønner som får barn med mennesker; 1 Mos 6,1-8. Dette skal ha skjedd før syndefloden og Noas ark (som selvsagt er rene mytologiske/allegoriske fortellinger og som burde tolkes som nettopp dette..)

Overskriften Bibelselskapet har laget er følgende: "Ondskapen øker på jorden"

Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

Jeg vil bare tilføye en liten kommentar her, og det er at før dette, så påstår bibelen at mennesker ble tett inntil 1000 år, men aldri 1000 år eller over... Skal man tro bibelen, så ble Metusjalahs levetid 969 år!!! =)

Men på grunn av at Gud hadde satt et forlokkende tre i hagen som hadde til hensikt å lokke de første menneskene - Adam og Eva - til synd ved å skape djevelen og inngå et veddemål med ham(?), og de falt for fristelsen og spiste av frukten på guds forlokkende "narretre" - så fant han det for godt å justere levetiden til alle mennesker i all fremtid, ned til 120 år(...)

Men for å ikke avspore helt her nå... Tilbake til "Ondskapen som økte på jorden";

4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne.

Hvem er så disse "navngjetne" ? Bibelen er ofte skrevet i koder, og det er mye gåter og slikt... Det bibelen uansett beskriver her er kjemper og disse kjempene var gudesønner, Gud har altså ikke bare én sønn, Jesus, men han har flere, og disse er store kjemper(...)

Det var forøvrig vanlig i mytologiene at gudene fikk barn med mennesker(...) Men dette passer uansett ikke med troen på usynlige åndeskapninger i "himmelen"... Disse kjempene av noen gudesønner fikk jo barn med menneskedøtterne.

5 Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden, for alt de ville og planla i sitt hjerte, var ondt, dagen lang.

Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden, men selv er han enda ondere og planla enda ondere ting i sitt hjerte, ondere enn at evigheten er lang;

6 Da angret Herren at han hadde laget mennesker på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte.

STOPP! En allvitende, og allmektig Gud som angrer!!! Dette passer så absolutt ikke med de kristnes gudebilde... Gud bestemmer alt, alt som skjer er guds vilje, og det som skjer er altid den allmektiges Guds vilje... Gud kan ikke angre, for han kan ikke gjøre feil. Gud er ufeilbarlig, og når han er ufeilbarlig kan han ikke gjøre feil han senere kan angre på...

Uansett, så ser man her en primitiv stammegud som er resultatet av menneskers fantasi. Her har vi en Gud med menneskelige følelser, slik som sorg, anger, og så videre... Og det er jo faktisk da en sorg og en anger på at han skapte mennesket i utgangspunktet.. Kunne han ikke latt være å skape dem da? Han visste jo dette på forhånd, da han var allvitende? Eller kanskje han ikke er så allvitende likevel, men bare like uvitende og dum som de som skrev disse historiene om ham???

Uansett, Gud blir besatt av disse følelsene, opplever tomhetsfølelse og anger, og lar sitt sinne gå ut over de frie menneskene som han skal ha skapt i sitt eget bilde som en avbildning av seg selv:

7 Og Herren sa: «Jeg vil utslette menneskene som jeg har skapt, fra jorden, alt fra mennesker til fe, kryp og fugler under himmelen. For jeg angrer at jeg har laget dem.» 8 Men Noah fant nåde for Herrens øyne.

Ja... Problemet er jo at dette aldri har skjedd..... Mennesker har aldri blitt utryddet.

Så er det jo litt rart at bare én mann av flere hundre tusen (?) mennesker var den eneste som var "rettferdig"? Alle andre var bare onde... Sier litt om hvor trangsynt og tåpelig denne guden faktisk er...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er dette du ser etter og syntes er "spessielt" så har jeg mange gode bokforslag... Det bøker som er mye bedre på nettopp dette enn bibelen... Selv om man kan selvsagt finne historier i bibelen også som kan bidra med det samme...

For eksempel Jo Nesbøs Panserhjerte...

Den boka viser personer med mot, tolvmodighet, og loialitet...

Lenke til kommentar

Hva som er best av eldre og nyere litteratur blir fort subjektivt, men poenget her var vel uansett å sette Bibelen i kontekst med sin samtid. Nå vet ikke jeg hvor lenge Poetikken av Aristoteles var gjeldende, men med tanke på at også Shakespeare hold seg noenlunde innenfor dens retningslinjer var nok ikke den tradisjonelle tragedien uvanlig også under Bibelens tilblivelse.

Lenke til kommentar

En liten disclaimer: Det går an å like skjønnlitteratur/poesi/lyrikk uten å ha et ecstasy-forhold til nevnte. Det er dette elevathor snakker om, ikke forkynnelse. Du blander dine psyke med hans, det er ganske nedsettende vil jeg påstå.

Virkelig, LonelyMan, om du vil presentere Gud for oss "dumme ateister", hvorfor gjør du det på denne idiotiske måten? Jeg vil påstå at Gud har valgt en usmart bestemmelse ved å snakke med deg, som du nå påstår.

Jeg forklarte veldig klart og tydelig nederst, at siden han er ateist så spiller det ingen rolle. Men du leser jo ikke innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Hvem har sagt at jeg er ateist?

Du svarte ikke på mitt forrige innlegg hvor du postulerte om at jeg sa hva du skulle gjøre.

Til ditt svar i det nye innlegget ditt her, så er svaret at jeg gjorde en rask konklusjon om det basert på dine to uttalelser tidligere:

"kun for å klappe mitt hedenske selv på ryggen."

"Ikke får dette meg til å kaste meg på kne for hverken en skaper eller en frelser"

Disse to uttalelsene dine gjør det realistisk å anta at du ikke tror på guder og dermed er en ateist.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Han sa han var hedning. Om du er så intelligent som du påstår, ville du vist hva det betyr, men jeg skal hjelpe deg litt jeg, kompis!

En person med en hedensk overbevisning vil si en religiøs person som ikke er kristen, jøde eller muslim. En hedning er således ikke en ateist (en som ikke tror på en guddommelig herre).

Kanskje Elevathor tror du på Gud som ikke enda er beskrevet? Eventuelt en overnaturlig kraft eller andre ting vi ikke kan forstå.

:)

Lenke til kommentar

Om du er så intelligent som du påstår

Jeg setter pris på at du setter spørsmålstegn ved min intelligens. Jeg har ikke nevnt noe om dette i denne tråden, kanskje du blander andre tråder hvor en diskuterer IQ tester, som forøvrig ikke har med kunnskap å gjøre.

, ville du vist hva det betyr, men jeg skal hjelpe deg litt jeg, kompis!

Jeg skal lytte til deg som har relativt forhøyet intelligens. :tease:

En person med en hedensk overbevisning vil si en religiøs person som ikke er kristen, jøde eller muslim. En hedning er således ikke en ateist (en som ikke tror på en guddommelig herre).

Kanskje Elevathor tror du på Gud som ikke enda er beskrevet? Eventuelt en overnaturlig kraft eller andre ting vi ikke kan forstå.

:)

Elevathor har tidligere gitt sterk uttrykk for vantro når det kommer til guder, og det var bare en kjapp vurdering jeg gjorde. En er nødt til det for å holde diskusjoner noenlunde flytende, men vedkommede er fri til å forklare sitt ståsted.

Lenke til kommentar

Som du også quotet fra Elevathor:

Trenger du vite mer enn dette? Vi vet ikke hvilken gren av kristendommen du er tilhenger av, men tar ingen sjanser på at du er f.eks mormoner (for å sette det på spissen) for å "holde diskusjonen flytende".

Og jeg har lest i flere religionstråder der du har påstått å være veldig intellektuell. Det er jeg overbevist over at det er flere her som har sett eller lagt merke til.

Det var ingenting jeg skrev som refererte til at jeg har høy intelligens. Jeg er en gutt på 19 - og er fullstendig klar over at jeg ikke er over gjennomsnittet intelligent. Jeg prøvde å komme med litt info for å "holde diskusjonen flytende". :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som du også quotet fra Elevathor:

Trenger du vite mer enn dette? Vi vet ikke hvilken gren av kristendommen du er tilhenger av, men tar ingen sjanser på at du er f.eks mormoner (for å sette det på spissen) for å "holde diskusjonen flytende".

Og jeg har lest i flere religionstråder der du har påstått å være veldig intellektuell. Det er jeg overbevist over at det er flere her som har sett eller lagt merke til.

Det var ingenting jeg skrev som refererte til at jeg har høy intelligens. Jeg er en gutt på 19 - og er fullstendig klar over at jeg ikke er over gjennomsnittet intelligent. Jeg prøvde å komme med litt info for å "holde diskusjonen flytende". :tease:

Det er greit, greit. :cry:

Husk at jeg er en veldig ydmyk person. :yes:

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...