Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som tørr å snakke om legalisering av Cannabis?

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha brukt de siste fire månedene til å sette meg inn i debatten, så har en ting blitt helt klart for meg. Cannabis må legaliseres. Det er allmenn kjent at cannabis er mindre farlig enn alkohol. Det er også kjent at forbudet ikke virker og at forbudet tillater et stort kriminelt marked hvor vold og drap(sjeldent, men det skjer) er midler som brukes. Ikke minst blir alt for mange unge mennesker straffet og kastet i fengsel. Politiet skader samfunnet med å straffe en stor gruppe i det norske samfunnet, og for hva? for et stoff som aldri har drept noen? et stoff som er mindre farlig enn et glass rødvin?

Spørsmålet er egentlig ganske enkelt. Vi har ca 200 000 brukere i dette landet. Hvorfor er det nesten ingen som tørr å ta opp kampen for en legalisering? Arild Knutsen gjør en glimrende jobb, men vi trenger flere for å vise politikerene at vi er en stor gruppe som må tas på alvor.

Hva skal til for å få flere til å bry seg og heve en stemme?

Endret av nicogonz
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk flest er alt for redde:

-Stemplet som dophue

-Sosial uthiving for å gjøre en kamp for noe

-Og Politikerne har et etterslep på 20-30 år kontra dagens situasjon, samt at de er livredde å stå for noe for da kan de miste stemmer

Jeg vil si at punkt 3 er det viktigste punktet, og det er også et symptom på måten vi velger vår regjering på.

• Liker 4
Lenke til kommentar

"Fordi det er mindre farlig enn ditt og datt" er det dummeste argumentet jeg hører, det rettferdiggjør ingenting. Grunnen til at f.eks røyk og alkohol er tillatt er fordi det "alltid" har vært tillatt. Skulle man tatt den diskusjonen i dag er det ikke sikkert hverken røyk eller alkohol ville blitt tillatt i det hele tatt.

Dere må også slutte å synes så synd på dere selv og tro at samfunnet "straffer" dere spesielt mer enn andre. Bare fordi noen idioter ikke klarer å holde fartsgrensa i nabolaget her så skal alle straffes med at det blir innført fartshumper. Jeg liker det ikke, men sånn er det bare.

Du er også passe naiv hvis du tror at legalisering gjør det mindre attraktivt med svartebørsvirksomhet. Er vel ingen som smugler alkohol eller tobakk, eller brenner hjemme, siden alkohol og tobakk er lovlig? Prisene kommer til å bli dumpet og den illegale virksomheten fortsetter som før, kanskje på enda tøffere vilkår enn tidligere.

Dog søtt at noen gidder å kjempe for legalisering. Lykke til :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Fordi det er mindre farlig enn ditt og datt" er det dummeste argumentet jeg hører, det rettferdiggjør ingenting. Grunnen til at f.eks røyk og alkohol er tillatt er fordi det "alltid" har vært tillatt. Skulle man tatt den diskusjonen i dag er det ikke sikkert hverken røyk eller alkohol ville blitt tillatt i det hele tatt.

Dere må også slutte å synes så synd på dere selv og tro at samfunnet "straffer" dere spesielt mer enn andre. Bare fordi noen idioter ikke klarer å holde fartsgrensa i nabolaget her så skal alle straffes med at det blir innført fartshumper. Jeg liker det ikke, men sånn er det bare.

Du er også passe naiv hvis du tror at legalisering gjør det mindre attraktivt med svartebørsvirksomhet. Er vel ingen som smugler alkohol eller tobakk, eller brenner hjemme, siden alkohol og tobakk er lovlig? Prisene kommer til å bli dumpet og den illegale virksomheten fortsetter som før, kanskje på enda tøffere vilkår enn tidligere.

Bare sitte ned å gjøre ingenting kommer man hvertfall ingen vei med, hadde alle gjort det hadde vi fortsatt satt homofile i fengsler og all mulig annen idioti.

Vi kan hvertfall prøve å rette opp et par ting, kan vi ikke?

Lenke til kommentar
Grunnen til at f.eks røyk og alkohol er tillatt er fordi det "alltid" har vært tillatt. Skulle man tatt den diskusjonen i dag er det ikke sikkert hverken røyk eller alkohol ville blitt tillatt i det hele tatt.

Alkohol har vært kriminelt for noen tiår tilbake. Sjekk hvordan det gikk før du kommer med ting du ikke vet noe om.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er også kjent at forbudet ikke virker og at forbudet tillater et stort kriminelt marked hvor vold og drap(sjeldent, men det skjer) er midler som brukes.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10042767

''Avisen Milenio anslår tallet til å være 12.284, mens avisen La Jomada skriver at 11.890 ble drept i narkorelaterte voldshandlinger i 2011. Det tilsvarer rundt 33 drap per dag.''

Sjeldent, sa du?

Lenke til kommentar

Vi setter ting opp mot hverandre for å ha noe å gå ut i fra, men vi kan også se på faktaene som stoffet. INGEN HAR DØD FRA EN OVERDOSE AV CANNABIS. Det er ikke giftig nok. Burde ikke vi som frie mennesker i et fri land få lov til å bruke et stoff som er bevist relativt ufarlig? Er det virkelig riktig å straffe folk for et slikt stoff?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hei

Etter å ha brukt de siste fire månedene til å sette meg inn i debatten, så har en ting blitt helt klart for meg. Cannabis må legaliseres. Det er allmenn kjent at cannabis er mindre farlig enn alkohol. Det er også kjent at forbudet ikke virker og at forbudet tillater et stort kriminelt marked hvor vold og drap(sjeldent, men det skjer) er midler som brukes. Ikke minst blir alt for mange unge mennesker straffet og kastet i fengsel. Politiet skader samfunnet med å straffe en stor gruppe i det norske samfunnet, og for hva? for et stoff som aldri har drept noen? et stoff som er mindre farlig enn et glass rødvin?

Spørsmålet er egentlig ganske enkelt. Vi har ca 200 000 brukere i dette landet. Hvorfor er det nesten ingen som tørr å ta opp kampen for en legalisering? Arild Knutsen gjør en glimrende jobb, men vi trenger flere for å vise politikerene at vi er en stor gruppe som må tas på alvor.

Men for å bruke cannabis så blander du det med tobakk, og tobakk er kreftfremkallende. Derfor er det ikke noe vits å tillate cannabis, nå som tobakken er på vei til å forsvinne.

Lenke til kommentar

Hei

Men for å bruke cannabis så blander du det med tobakk, og tobakk er kreftfremkallende. Derfor er det ikke noe vits å tillate cannabis, nå som tobakken er på vei til å forsvinne.

Then you're doing it wrong.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hei

Then you're doing it wrong.

Marihuana kan man kanskje røyke uten tobakk (vet ikke), men hasj må jo blandes med noe. Lukter nystekte kanelboller.

Tenkte du på å lage kaker og pannekaker med cannabis? Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal innføre et nytt rusmiddel når vi har alkohol. Det er dessuten mange som får psykiske problemer av cannabis, det kan være en utløsende faktor for mennesker som er disponert for dette.

Lenke til kommentar

Cannabis har blitt lovlig konsumert i langt flere år enn alkohol har.

"Idiotene" som ikke holder fartsgrensa i nabolaget ditt risikerer sitt og andres liv. Røyker jeg meg fjern og tar turen utenfor døra risikerer jeg å tømme sjokoladehylla på rema.

Hva får deg til å tro at den illegale virksomheten kommer til å fortsette når prisene blir dumpet? Den ekstremt høye prisen er ene og alene hva som gjør det attraktivt å drive svartemarkedet.

Søtt at noen enda velger å være så naive og trangsynte i dagens samfunn, lykke til.

Forøvrig kan denne diskusjonen taes i en annen tråd.

OT; Grunnen til at det er så få som vil gå fram er enkelt og greit pga stigmatiseringen av dagens brukere, takket være en lite opplyst befolkning. Går du offentlig fram som bruker i dagens samfunn risikerer du å ødelegge store deler av livet ditt.

Politikere vil heller ikke støtte en legalisering fordi det er ikke populært nok blant folket og risikerer å skade partiet de tilhører.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Synes Rus&Samfunn har en god artikkel på dette spørsmålet;

Ingen av oss er rusfrie

Rus er sanseforandring, og ordet er positiv ladet for å beskrive opplevelser som berusende.

Av: Jon Olsen, studen og medlem av FHN - 13.12.2011

Samfunnets problemer med bruk av rus er velkjent, og selv om ”rus” er et begrep de fleste er bekjent med, finnes det mange ulike oppfatninger av hva ordet betyr. Den norske utgaven av Wikipedia benytter seg av mange betegnelser for å forklare begrepet, og en enkel definisjon forblir en utfordring. Både politiet og helseapparatet håndterer problematikk knyttet til rus i det daglige.

Rus er et fenomen som strekker seg over en rekke følelser og funksjoner i kroppene våre, opplevelsene er subjektive og søkes på ulike måter med en stor variasjon av utfall. Nyansene er mange. I den norske debatten rundt rusproblematikk finnes det forenklede begreper som ikke bidrar til forståelse av disse nyansene. Det meste sentrale av disse er «rusfrihet».

Dette begrepet dukker opp i enhver debatt som omhandler brukere av tung narkotika. Mange av disse drømmer om et liv fri fra heroinens grep, som jo er forståelig. I diskusjonen om hvorvidt tunge misbrukere bør kunne få heroin på resept fra legen ble begrepet benyttet som motvekt, i det en slik behandlingsform ville ødelegge for «rusfriheten» - som ble kalt selve målet ved behandling.

Min forståelse av dette begrepet er at det i hovedsak lover langt mer enn det kan holde. «Rusfrihet» benyttes i dagligtalen for å beskrive en tilstand fri fra rusmidler. Narkotiske stoffer hovedsaklig, men alkohol blir ofte regnet med blant avholdsbevegelsen og enkelte behandlingsinstitusjoner. Men er det mulig å bli helt rusfri, og hvis ikke – hvor rusfri er det mulig å bli? I befolkningen finnes det mange ulike utgangspunkt for å svare på dette spørsmålet.

En vanlig oppfatning er å definere rus som noe eksternt – som puttes inn i kroppen, og som det er mulig å slutte med. Det vises ofte til disiplinære problemer blant brukere. En slik definisjon har lite som skiller rus fra rusmiddel, og passer i mine øyne dårlig hvis man vil forstå rus som fenomen. Er det slik rus oppfattes i det offentlige behandlingsapparatet? Våre hjerner benytter belønning på en konstruktiv måte, og jeg vil ha problemer med å forstå hva rusbegrepet skal omhandle hvis det ikke også dekker viktige funksjoner knyttet til primærbehov som trening, sex og mat.

Mange små barn eksperimenterer ved å snurre rundt og gjøre seg selv svimle. Barna kan på denne måten smertelig erfare hvor dumt det er å snurre for lenge. Mennesker har ulike behov i forhold til rus, og ikke alle barn liker følelsen av å være svimmel. I vårt daglige liv konsumerer vi en rekke substanser med klare effekter på kanten av rusbegrepet.

Nordmenn drikker mest kaffe per innbygger i verden. Det kan trygt sies at hverdagen i vårt samfunn neppe hadde gått like smidig uten hjelp fra denne bønnen. Enhver småbarnsforelder vet hvordan sukker kan gjøre poden hyperaktiv, for barn med vedvarende hyperaktivitet er det i dag utbredt å behandle denne med Ritalin.

Lykkepiller og angstdempende medisiner som Valium har vært utbredt lenge nok til at Rolling Stones rakk å referere til dem i låta «Mothers Little Helper» som ble utgitt i 1966. I alle landets kiosker selges stimulerende energidrikker med ulike substanser, i samme lokale kan man kjøpe nikotin som snus eller sigaretter. Den norske helgefylla er et etablert fenomen som hyppig diskuteres i lokalpolitikken. Dette er bare noen av eksemplene på at vi daglig omgir oss med substanser som i ulik grad er berusende. Men de fleste voksne har nå sluttet å snurre rundt for moro skyld – også de som benytter seg lite av de tilgjengelige rusmidlene. Likevel er dette et stykke fra hva jeg ville definert som en rusfri person.

Opp igjennom historien er rus knyttet til følelser av ekstase, og da særlig i spirituelle eller religiøse ritualer. Rusmidler blir i disse seremoniene omtalt som sakramenter, men er ikke alltid sentrale. Særlig østlig spiritualitet vektlegger å utnytte det indre i mennesket, og meditasjon som et redskap for personlig vekst og fremgang. Det er ikke snakk om overstadig beruselse, men da hippie-bevegelsen vokste frem på 70-tallet kom det frem at østlig mystikk var noe de langhårede og rusliberale satte stor pris på. Felles hadde de fokus på det indre i mennesket, og i begge bevegelser deles en idé om rusmidler som snarveier til interne prosesser som mennesket også kan oppnå uten.

Igjen er disiplin sentralt for tilgang til denne belønningen, og det kan virke som det finnes et bånd mellom det vi beskriver som kroppslig rus og den beherskede indre stemmen vi kaller disiplin. Nettopp disiplin er viktig for å ta tak i sitt liv, særlig for den som vil trene, spise godt og ha et rikt samliv. Vi har alle hørt om treningsnarkomane, selv om trening er så sunt som det kan bli. Hva er det da med avhengigheten som fører til et slikt begrep?

Våre hjerner har egne belønningssentre, og mange rusmidler kan manipulere disse – andre ord som kan passe er snarveier eller det engelske «hacking». Belønning skal per definisjon fortjenes, vi mennesker har alle et negativt forhold til å ta for store snarveier i livet – og dette er en sunn, disiplinær tanke. Vi tenker ikke ofte over euforien som følger en joggetur, men den er likevel viktig for motivasjonen. Et godt måltid mat involverer også en velvære vi er svært vant til, tjent med og ville savnet om den forsvant. Denne typen velvære er knyttet til viktige aktiviteter for levesett og reproduksjon. Sansene vi bruker for å oppfatte verden blir justert og opplever en endring, og nettopp slik forstår jeg rus.

Rus er sanseforandring, og ordet er positiv ladet for å beskrive opplevelser som berusende. Gleden som føles ved en personlig seier, et dobesøk rukket i siste liten eller følelsen en nybakt far får av å se sitt barn – dette er belønninger som leder oss i retning av et godt liv på det grunnlag vi er tildelt genetisk. Vi lever med og for disse belønningene i hverdagen, og deres viktige funksjoner gjør rusfrihet til et uoppnåelig mål.

Rusfrihet er en illusjon som kan ha sitt utgangspunkt i gamle, asketiske tanker om å overvinne kroppslige lyster. Inkluderer vi nyere kunnskap om hjernens belønningsfunksjoner mister begrepet mye av sin mening. Ved enkelte behandlingsinstitusjoner er rusfrihet oppført som et kriterium for behandling, og det er paradoksalt. Helseapparatet må gjerne hjelpe folk mot et liv preget av mindre rus, men begrepet rusfrihet slik det benyttes i dag vitner om en manglende forståelse av problemene. Skal vi forstå hvorfor enkeltmenneskets rusbehov varierer så enormt som det gjør, vil det være destruktivt å pålegge hele gruppen et felles, overstyrt mål. Begrepet er utdatert og må nyanseres i det offentlige – snarest!

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia....rizer_(cannabis)

Det er basically Joint 2.0

Åh, vannpipe! Ja, den kjenner jeg jo igjen. Ja, jeg glemte det. Brukes jo mye i midtøsten til vanlig tobakk. Jeg trodde det var noe high tech greier:)

Vaporizer og vannpipe er ikke det samme.

Poenget med en vaporizer er å ikke brenne stoffet, men bare varme det opp til det punktet hvor THC skilles ut. (Rundt 185 grader). Når man ikke brenner cannabissen, men bare varmer den opp, slepper man de fleste karsinogener som du alltid finner når du tenner på noe. Dette er grunnen til at mennesker som tar cannabiss som medisin ofte anbefales bruk av vaporizer, spesielt hvis man har astma o.l.

------

Tilbake til diskusjonen:

Jeg trur grunnen til at cannabiss er ulovlig, er fordi det har vært ulovlig så lenge. Dårlig vane er vond å vende.

Når det først ble poplulært på det amerikanske markedet startet legemiddelfirmaer med en sterk lobbyvirksomhet for å få det ulovlig. Tenk på alle pengene disse firmaene hadde tapt når alle kan dyrke vidundermedisinen sin i vinduskarmen. Dette synet på cannabiss spredde seg fra USA, da landet nærmest påtvang andre land sin egen politikk (USA er jo den selvutnevnte vokteren av verden) ved å for eksempel nekte å handle med land som ikke delte deres syn på rusmiddler.

Det vi trenger får å få cannbiss lovlig igjen, er at noen tørr å fremme saken. Men det er lettere sagt å gjort i et verdenssammfunn som i godt over 50 år har sett på dette som satans plante. Jeg er redd for at når et parti endelig tørr å ta saken, så vil de bli latterligjort, og alt annet de står for ville bli bortkastet.

Det er nok ganske mange som ser for seg et sammfunn full av narkomane, hvis narkotika ble lovlig. Jeg ser for meg et mer opplyst sammfunn, hvor de som ruser seg kan gjøre dette på en mye tryggere måte. Krigen mot dop har ført til mer elendighet enn dop i seg selv noen gang kommer til å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du er et naivt menneske. Det skal bli deilig å slippe å røyke noe som ikke har vært i ræva på en neger og noe som er kontrollert og testet av helsemyndigheter, og det å kunne gjøre det lovlig. Selv om alkohol og tobakk er på svartemarkedet, betyr det ikke at jeg kjøper det derfra fordi det er så mye billigere. Så jeg betaler med glede de avgifter som måtte komme for å få kjøpt noe som er bra.

Cannabis er også bevist som god medisin, og flere og flere leger i Norge sier at de vil ha det som medisin.

Det er også den mest naturlige medisinen man kan få fordi det ikke er tilsatt noe som helst. Det kommer rett fra en plante som vokser naturlig. Tenk hvis denne planten hadde vokst rundt i norske skoger, og det hadde vært like ulovlig.

Denne debatten og legalisering burde vært tatt for lenge siden. Er utrolig hvor naive folk er når det kommer til dette. Lærerne på skolen mener at du blir avhengig av første trekk, og man hallusinerer og ser masse rosa elefanter. Det kaller jeg propaganda.

Når jeg tar temaet opp med venner mener de at dette er inngangsporten til sterkere stoffer. Selv liker de å ta seg et par øl eller noen glass med whisky en dag eller to utenom helgen. Dette mener jeg er hykleri, fordi det er like mange som blir alkoholikere av å ta seg de ekstra glassene, som at noen skal ha sterkere stoffer. Det er veldig få som havner på gata. Men det er heller uvitenhet, fordi de vet ikke annet. De har hørt samme propaganda som alle andre, og lever under denne sosialistiske hjernevaskingen som har pågått i mange mange år.

samtidig som vi har et så pengegjerrig system som vi har i dag så spør jeg meg selv hvorfor de gidder å gå rundt og ta f.eks en 30 år gammel mann som har et par planter hjemme for eget bruk. Dette betaler jeg skattepenger for, og i tillegg så legger de ned sykehus.

Tenk hvor mange penger som er i svartemarkedet man kunne fått inn til staten ved å legalisere.

Jeg sier ikke at svartemarkedet blir borte, for det er jo et tema som vi nevner når det gjelder alkohol og tobakk også, men det ville blitt en helt annen verden..

Med legalisering ville jeg heller ikke risikert å fått resten av livet ødelagt fordi jeg vil røyke i helgene. Jeg som aldri tar meg en i andres lag fordi jeg er redd, kunne stått sammen med røykerne ute på verandaen og sluppet å drikke så mye alkohol, som gjør meg redusert et par dager etterpå(når det går mye alkohol)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...