stoffix Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 :smile: jeg er en gutt som liker å tro at jeg kan mye om data... men saken er at jeg egentlig ikke gjør det... så nå.. har jeg tenkt å ta for meg forkortelser... så.. jeg vil gjerne at dere enten gir meg navn på nye forkortelse og hva de står for.. eller retter meg.. de som står tomme håper jeg også at dere vil gi meg forklating på... GPU = graphical prosessing unit PSU = power supply unit CPU = central prossesing unit LAN = ?? RAM = ?? ROM = read only memory CD = compact disk MD = minidisk DVD = ?? ZIP = ?? USB = ?? PS2 = ?? det er sikkert mange feil i denne listen.. Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Sjekk ut Hardware.no sine ordforklaringer. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 LAN = Local area network DVD= Digital Video Disc USB= Universal serial bus Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 hardware sin ordforklaring er god. For de som ikke er der; Ps2= Playstation 2. Du tenkte kasnje på PS/2 som er den kontakten de fleste nyere mus og tastatur bruker. ZIP= En fil komprimert med WinZip eller et annet verktøy som kan lage *.zip filer. Hva bosktavene Zip står for vet jeg ikke. De andre (som ikke er forklart til nå) finner du der. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 ZIP= kan også være zipdisk, små diskettlignende saker som tar ca 150 mb ps/2 er ikke så mye brukt på nye, USB er mest brukt på nyere ting RAM= Random Acces Memory og er mellomlagring mellom harddisk og cpu eller, er MYE raskere enn harddisken, gjør maskinen mye raskere, alt som er lagret der blir borte når strømmen blir borte. biosen er lagret i en ram-brikke som sitter på hovedkortet DVD: Digital Video Disc nesten det samme som cd, men man kan lagre mye mer på dem, er cel 17 gigg tror jeg på en cd, er litt usikker på hvor mye man kan lagre på dem Lenke til kommentar
x-convict Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 DVD er ikke digital video disc.... digital VERSATILE disc, står DVD for Lenke til kommentar
DataChild Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 RAM = Random Access Memory Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 :smile: jeg er en gutt som liker å tro at jeg kan mye om data...men saken er at jeg egentlig ikke gjør det... så nå.. har jeg tenkt å ta for meg forkortelser... så.. jeg vil gjerne at dere enten gir meg navn på nye forkortelse og hva de står for.. eller retter meg.. de som står tomme håper jeg også at dere vil gi meg forklating på... GPU = graphical prosessing unit PSU = power supply unit CPU = central prossesing unit LAN = ?? RAM = ?? ROM = read only memory CD = compact disk MD = minidisk DVD = ?? ZIP = ?? USB = ?? PS2 = ?? det er sikkert mange feil i denne listen.. GPU = Graphic Processor Unit PSU = power supply unit CPU = central prossesing unit LAN = Local Area Network RAM = Random Access Memory ROM = read only memory CD = compact disk MD = minidisk DVD = Digital Video Disc eller Digital Versital Disc ZIP = Husker ikke i farta hva det står for men det er en komprimert fil USB = Universal Serial Bus PS2 = Muse Tilkobling og tastatur. Husker ikke i farta hva det står for Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 DVD er ikke digital video disc.... digital VERSATILE disc, står DVD for DVD står for både digital video disc og digital versatile disc... FØLG ME, LÆS I DVD HEFTER ELLER ANNET STÆSJ SOM DU FINN HOS DIN LOKALE EL-FORHANDLER Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Sjekk ut Hardware.no sine ordforklaringer. ehh... visste ikke at de hadde... :oops: sorry... Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 DVD er ikke digital video disc.... digital VERSATILE disc, står DVD for DVD står for både digital video disc og digital versatile disc... FØLG ME, LÆS I DVD HEFTER ELLER ANNET STÆSJ SOM DU FINN HOS DIN LOKALE EL-FORHANDLER I begynnelsen sto DVD for Digital video disc men det var før de tenke at DVD ikke bare kunne lagre video eller noe pluss at det var noe krøll om navn og greier (som f.eks at rollerblades ble forandret til inline blades pga noen hadde patent på navnet.) så defor ble det forandret til Digital versatile disc. Btw dette leste eg om for en stund siden. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 DVD er ikke digital video disc.... digital VERSATILE disc, står DVD for DVD står for både digital video disc og digital versatile disc... FØLG ME, LÆS I DVD HEFTER ELLER ANNET STÆSJ SOM DU FINN HOS DIN LOKALE EL-FORHANDLER Drøy Caps'en da er du grei... DVD står for Digital Versatile Disc, men fikk navnet Digital Video Disc etter at den slo an for filmbransjen. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 er det bare meg, eller virker tittelen litt "ung mann søker erfaren kvinne for opplæring"-annonse-aktig? *kremt* Lenke til kommentar
letmein Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 PS2 Personal System 2 (IBM PC and a connector format) Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 er det bare meg, eller virker tittelen litt "ung mann søker erfaren kvinne for opplæring"-annonse-aktig? *kremt* Nja.. bytt ut "erfaren kvinne" med mann så tror jeg du begynner å nærme deg noe.. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 er det bare meg, eller virker tittelen litt "ung mann søker erfaren kvinne for opplæring"-annonse-aktig? *kremt* LOL. føler også at det er noe i den duren Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 er det bare meg, eller virker tittelen litt "ung mann søker erfaren kvinne for opplæring"-annonse-aktig? *kremt* Slenger meg på er enig med du Det er nesten så det er litt ekkelt også å les sånn på dette forumet Lenke til kommentar
EC Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Så holder vi oss til topic, takk... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Digital Versatile Disc, Takk! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 DVD står for Digital Versatile Disc. Men Zip kan både bety det komprimerte filformatet .zip og Iomegas lagringsformat Zip, som er en slags diskett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå