efikkan Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Hentet fra tidligere artikkel på hw om LG sin 55": LGs skjerm benytter seg av hvite OLEDer med små fargefiltre plassert foran, noe som ifølge selskapet skaper lavere feilmargin på skjermene og et ekstremt skarpt bilde. Fra denne artikkelen: Den har også en egenutviklet teknologi LG kaller 4-farget piksel (4-Color Pixels), der hvit er lagt til de vanlige fargene rød, grønn og blå. Dette skal visstnok gi en uovertruffen fargegjengivelse. Ikke at jeg er helt inne i OLED teknologi, men dette virker jo ikke som det er helt det samme? I så fall: Hvilken er riktig? Og hvordan gjør andre produsenter det? Til TV-bruk/hjemmekino er jeg derimot mer skeptisk, ikke bare pga. prisen men også pga. OLEDs vansker med å gjengi naturtro farger. I likhet med LED-baklyst LCD har OLED problemer med å gjengi blåfarge og dermed også hvitfarge rent. Dermed vil OLED ikke danke ut plasma ennå. Det virker jo som LG har en egen hvit diode, så da skal den vel kunne gi ren hvitfarge i det minste? Husk, en produsent vil alltid skryte av produktene sine enten de er bra eller ei, f.eks. Mitsubishi skryter av fargene til sine Laser-TVer, selv om de er helt bak mål sammenlignet med andre teknologier. Det som det er snakk om her er nok å bruke hvite LEDs med fargefilter kontra LEDs i ulike farger, siden tidligere var levetiden til blåfarge et problem. Dette problemet har siden blitt løst. Så full HD har 2.073.600 pixler med info. En vanlig Full HD skjerm har fysisk 6.220.800 pixler på skjermen som styres, delt opp i 3 farger. Altså 2 millioner røde, 2 millioner grønne osv. Disse styres individuelt i styrke for å skape den fargen den originale pixlen med info ønsker. Derfor oppgis det også i spesifikasjonene antal bit den er. Det normale er 8 bit. Det vil vel si at hver farge har 8 forskjellige nivåer i lysstyrke, uten å være 100% sikker. Nyere skjermer har vel 10 bit, mens prossessorene jobber normalt på mellom 10 og 14 bit. I HDMI standarden, så er det noe som heter "Deep Colour" man kan aktivere, f.eks. fra Blu-ray spillere. Her kjører signalet på 36-bit. Men det er helt unødvendig, da det ikke lagres på platene i annet enn 8-bit, da BD standarden ikke har noe annet. Men det er mulig å sende, slik at spill osv f.eks. skal kunne utnytte seg av dette. Eller nye formater. TN-paneler har 6-bit, IPS har typisk 8- eller 10-bit per primærfarge. Panasonics plasma har 10-bits og 12-bits (VX300). Fargerommet til DVD, Blu-ray og annen video er ennå mindre enn 8-bit, faktisk benyttes kun verdiene 16-235, skjermer skal derfor kalibreres med hensyn på bildematerialet. Grunnen til at prosessorene ofte jobber i en del høyere oppløsning enn kildematerialet og sluttresultatet er for å bevare mest mulig presisjon. En lettfattelig analogi til dette er at du tar med mange desimaler i mellomregninger før du avrunder endelig svar til en matematikkoppgave. Det tilsvarende gjelder også for lydprosessering. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Det normale er 8 bit. Det vil vel si at hver farge har 8 forskjellige nivåer i lysstyrke, uten å være 100% sikker. Det stemmer ikke. 8 bit betyr i denne sammenhengen at det brukes 8 bit for å angi verdien på lysstyrken for en piksel. Altså antall binære signaler som styrer hver piksel. Antall nivåer blir da antall mulige kombinasjoner av 8 signaler som hver kan ha to verdier: 28 = 256. Hver piksel består vanligvis av 3 individuelt styrte farger, sub-piksler. Det er hver av disse som vanligvis har 28 intensitetsnivåer. Dvs. at hver piksel kan ha 23*8 kombinasjoner av intensiteter. Ja. Med piksel mente jeg her en fysisk diode/lyspunkt, eller "sub-piksel", det være seg blå, grønn eller rød. Men du har rett, en piksel er vel definert som et punkt på en skjerm med en fargetone. (altså en logisk piksel sett fra datamaskinen) Det er heller ingen begrensning ved 3 farger. Man kan se for seg (og det har vel vært snakk om) en piksel med f.eks fire sub-piksler på 8-bit, noe som da vil gi 28*4 kombinasjoner, eller ca. 4,3 milliarder.. Eller øk oppløsningen til 10-bit og du har 1100 milliarder kombinasjoner (fargetoner). Skal ikke mye til for å få til et imponerende antall farger, ihvertfall ikke hvis OLED etterhvert blir så billig som det kan se ut som Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Jepp, det var det jeg mente med at piksler vanligvis har tre subpiksler. Jeg håper produsentene både øker til 4 farger per piksel (fordi det kan gi større fargerom) og at de øker antall bit per piksel (fordi det vil gi bedre definerte farger i mørke deler av bildet). Alle de millionene eller milliardene farger er egentlig ikke så relevante, fordi det bare er et fåtall av de som oppfattes som unike. F.eks spiller det liten rolle om G=0 eller 5 når R=256, fordi den røde fargen vil overdøve den grønne fargen totalt. Man vil ikke merke forskjell. Men hvis alle fargene er nogen lunde like intense (f.eks alle i området 10-30) så vil man se forskjell om en av fargene øker et trinn. Flere bit per farge gir mulighet for større kontrast uten at man får for store trinn mellom fargeverdiene. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 For skjermer som har RGB+Y blir nok den siste brukt som kompensasjon for å redusere avvik. Alternativet vil være å konvertere bildet til fire grunnfarger, og hvis skjermen har sub-pixler på 8bit så vil dette gi store avrundingsfeil som gir banding, dermed er det første alternativet mye mer sannsynlig. Fargeoppløsning er viktig pga. de mulige graderingene mellom to farger. Som dere vet gir 8-bit maksimalt 256-graderinger mellom to vilkårlige farger, og pga. den lave oppløsningen kan faktisk graderingene mellom få for mye eller for lite av én av primærfargene, pga. store avrundingsfeil. Dette er godt synlig på paneler med bare 6-bit per primærfarge. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Alle de millionene eller milliardene farger er egentlig ikke så relevante, fordi det bare er et fåtall av de som oppfattes som unike. Nei, det er ikke nødvendigvis sånn at du kan skille mellom 4000 milliarder farger, men problemet er vel ikke alle de fargene du ikke trenger, men heller de du mangler hvis du har for få. Antall farger er fortsatt en god indikator på hvor virkelighetstro fargene på skjermen blir, og det skader ikke akkurat å ha for mange farger. 10 eller 12 bit per "subpiksel" utgjør uansett ikke noen stor økning i båndbredde i forhold til økningen i farger. Hvis du tar eksempelet med 3 grunnfarger og 8 bits. Da trenger man en 24-bit verdi for å angi fargen til 1 piksel, og resultatet blir 16,7 millioner farger. Øker du så til 12 bit per subpiksel vil du behøve 36-bits for å angi fargen til hver piksel.En 36-bits piksel vil kunne vise ca. 68700 millioner farger. Altså, en økning på 50% i nødvendig båndbredde (antall bits per piksel) gir en økning på ca. 400000% tilgjengelige farger, altså en helt annen orden. Så selv om vi ikke kan se hver enkelt av disse fargene, så gjør det ikke så mye, ettersom de kommer veldig billig. Og som du selv nevner, så blir det et økt behov for bedre fargeoppløsning når kontrasten øker. Lenke til kommentar
samco Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) 20000? lol desverre nermere 55000 for oled tvn Og lovnaden om en desember 2012 utgivelse har nokk blitt utsatt til slutten av 2013 desverre Endret 2. desember 2012 av samco Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå