Gå til innhold

Mulig å bruke alle slags ladere til bærbar pc?


Anbefalte innlegg

Litt dårlig formulert emnetittel, men jeg lurte på om det er mulig å bruke en annen lader(med samme spenning, men forskjellig ampere) på en bærbar pc?

 

Laderen til pcen røk, så tenkte jeg å klippe/skjøte pluggen i en annen lader jeg har liggende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spenningen må være lik.

Effekten (ampere) må ikke være mindre enn den gamle laderen. Høyere effekt har ingen betydning.

Pluggen må ha lik polaritet.

 

Dette er helt riktig.

 

Spenning MÅ være identisk, ellers svir du gjerne minst batteriet om ikke mer også i maskinen.

 

Ampere kan fint være noe annet enn på originalladeren, men den må minst kunne levere like mange.

 

Og selvfølgelig både den fysiske pluggen må være lik (for å kunne passe obviously) samt polariteten må være lik (dette er ofte tilfellet men du bør sjekke før bruk da det kan være katastrofalt å fore strøm inn i revers på maskinen).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kan en lader med 19V - 4,7A(til vanlig bærbar pc) erstatte en lader på 20V - 2A(netbook, 10,1" pc)? Så lenge det er mulig så klipper jeg bare og skjøter pluggen på ny.

 

Hmmm, 1volt i forskjell er altså problemet.

 

Jeg vil tippe at det gjerne kan fungere i praksis, da det tross alt er en del marginer på hva strømreguleringen på maskinen tåler å håndtere.

 

Det sagt så er det aldri noe jeg ville annbefalt noen å gjøre. Ikke gjør det ved mindre du kan tåle å ødelegge maskinen.

 

Det må vel være en mye bedre løsning å kjøpe en ny on the cheap på ebay? Slike adaptere med såpass lave kapasitetskrav (40watt) er billige dingser så lenge du ikke kjøper dem i Norge.

 

Du nevner ikke hvilken spesifikk modell du har så jeg kan ikke søke opp noe mer spesifikt eksempel, men bare for å demonstrere:

http://www.ebay.com/itm/Replacement-20V-2A-40W-AC-Power-Adapter-Charger-Lenovo-S9-S10-MSI-Laptop-/320822786679?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ab2873a77

 

Det må vel være en bedre løsning enn å jallamekke kontakten og i tillegg risikere å ødelegge maskinen?

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som sies her er forsåvidt riktig, men enkelte batteriladere til bærbare pcer er mer avansert enn det. Jeg har opplevd dette på min egen Dell bærbar.

 

Å bruke en annen Dell-lader med samme spenning, og minst like høy ampere, har fungert fint, men når jeg prøvde å bruke en en enkel universal billader (som selvfølgelig hadde riktig spenningstilpasning osv) fungerte ikke i det heletatt.

 

Slik jeg har fått inntrykk av, kan min maskin kjenne igjen laderen, og velge om den vil akseptere ladingen. Hvordan denne "id" funksjonen fungerer rent praktisk, har jeg ikke detaljer på. Uansett har jeg også brukt (Dell) ladere med lavere ampere enn "minimimum", og maskinen min har da informert meg om at jeg ikke bruker en kraftig nok lader, og maskinen ikke nødvendigvis vil fungere optimalt med den (med hensyn på ladetid osv).

 

I BIOS kan man også se modellnummeret på den tilkoblede laderen, eller om den er "ukjent".

 

Nå vet jeg ikke om din maskin benytter seg av den samme teknologien, men du kan risikere å støte på dette problemet.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...