aboko Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Samboer har uåpnede brev med skummelt innhold, gjeld på hus fra tidligere liv, kredittgjeld osv. Vi har ikke bodd ilag veldig lenge og eier derfor ingenting ilag heller. Jeg har alt mitt i orden, ingen lån og litt oppsparte midler. Han prater ikke noe særlig om det, jeg vet ikke hva slags summer det er snakk om og han vil ikke blande meg inn i det feks ved kjøp av felles leilighet. Han sier hans kal lage seg en ordning nå i dette nye året. Så, det betyr vel at hans økonomiske situasjon ikke kan gå ut over meg heller? Han betaler fint sin del av leie, strøm og mat. Bør jeg slutte å bekymre meg? Ingen kan vel komme hit å ta noe fra meg vel? Hva kan skje med han? Hva ville du gjort i min evt hans situasjon? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Slutt og bekymre deg! Det er han det gjelder og ikke deg dere er jo ikke en gang sammen! Nei med det der kan du bare slappe av. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Få detaljene på bordet og ha en løpende kommunikasjon om problemene. Av praktiske hensyn er de største problemene dere kan møte på at han ikke har råd til felles aktiviteter, husleie, strøm og sin del av samlivet deres. Risikoen er da at du må bære deler av disse utgiftene alene. Om det er snakk om større gjeld så er det fort snakk om påleggstrekk i lønn, og da får han mindre utbetalt. Dette er noe man har liten kontroll over(ut over å vite at det skjer) og da sitter man plutselig der med minimalt utbetalt. Dersom han da snakker såpass lite om det som han gjør nå så er det og lett å skjule slike "nye" problemer som at han ikke har betalt sin del av husleie/strøm. Da kommer det plutselig skumle brev adressert til deg eller begge. I tillegg bør du for guds skyld sparke han litt i gang. Å sitte der nå med uåpne brev og snakke såpass løst om en ordning "i løpet av året" beskriver IKKE en gjeldsslave som jobber med å få problemet løst. Om han i det hele tatt skal kunne ha håp om en ordning må brevene åpnes, nå, og om han faktisk har reelle muligheter for å få til en ordning så er januar en like god måned som andre måneder i år å få dette gjort på. Om du er glad i han og ønsker å ha et langvarig forhold/samliv sammen så foreslår eg at du hjelper han i gang. Han sier det nok ikke, og det er kanskje ikke så åpenbart for alle andre, men dette er noe som sliter på han mentalt, daglig. Og et av problemene som følger en slik situasjon er manglende oversikt og frykt for å åpne brev som kommer. Dette er to ting du kan hjelpe han med. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Sørg for å ha alt du eier stående på deg, og at det ikke er noen tvil om at du eier det. Namsmannen har nemlig en ikke særlig koselig hjemmel i tvangsfullbyrdelsesloven § 7-13: § 7-13. Formuesgoder hos saksøkte som påstås eiet av en tredjeperson Utlegg kan tas i ikke-realregistrert løsøre og verdipapirer som er i saksøktes besittelse, dersom det ikke sannsynliggjøres at en annen er eier. Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister, aksjer og adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom som saksøkte er registrert eller meldt som eier av. Er ikke-realregistrert løsøre eller verdipapirer i sambesittelse mellom saksøkte og en eller flere andre, kan utlegg tas i hele formuesgodet dersom det ikke sannsynliggjøres at en annen helt eller delvis er eier. Dersom saksøkte er gift eller lever i et ekteskapslignende forhold som har vart i minst to år, eller hvor samboeren har, har hatt eller venter barn med saksøkte, kan utlegg tas i en ideell halvdel av felles bolig ervervet under samlivet, hvis ikke et annet eierforhold blir sannsynliggjort. At bare den ene part er registrert eller meldt som eier, er ikke i seg selv tilstrekkelig til å sannsynliggjøre partens enerett. Hvis dere kjøper leilighet sammen, merk da særlig tredje ledd. At han fint betaler sitt nå er ikke nødvendigvis et tegn på noe som helst - det betyr bare at eventuelle kreditorer ikke har gått til utlegg ennå. EDIT: Tråden flyttes også til Økonomiforumet. Endret 4. januar 2012 av krikkert Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Samboer har uåpnede brev med skummelt innhold, gjeld på hus fra tidligere liv, kredittgjeld osv. Hva ville du gjort i min evt hans situasjon? Det burde vel kanskje få varsellampene til å lyse:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå