Gå til innhold

3 Privatistfag som er enkle å lese til selv

shmen

Anbefalte innlegg

Jeg må ta 3 privatistfag før skoleåret er slutt og har allerede tatt 2, historie og filosofi, og sosiologi og sosial antropologi. Det jeg sliter med er å finne ut hvilket fag jeg skal ta nå, ettersom alle fagene som er igjen er enten realfag, språk eller tull som reiseliv og språk. Jeg har vurdert kjemi 1, men er veldig dårlig i matte så vet ikke om jeg klarer å stå på eksamen. Jeg hadde tysk på ungdomskolen, men vet ikke om språkfag er noe særlig å lese seg opp til. Hvis noen har tatt kjemi, tysk eller har noen andre fag som er enkle for privatister så gi meg noen tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Språkfag; ikke ideelle å lese til selv, og i alle fall ikke på ett år. Engelsk fordypning (internasjonal eng, + samfunnsfaglig engelsk/engelskspråklig litteratur og kultur)kan gå supert hvis du liker det. Ellers har jeg tatt nesten alt som privatist, og etter min erfaring er fag som f.eks Psykologi 1 ganske lette å lese seg opp til og gjøre det bra ved. Ellers, politikk og menneskerettigheter, samfunnsgeografi.

Ellers ser jo Kjemi 1 veldig godt ut også da.

Lenke til kommentar

Lurer egentlig på det samme som deg.

Jeg må ta et fremmedspråk da, og tror det blir Tysk. Om ikke kanskje Spansk?

Noen tips om det letteste fremmedspråket og ta?

Håper det er greit jeg låner tråden din til å spørre om dette? Går jo litt på det samme som du lurer på tenker jeg :)?

Lenke til kommentar

Lurer egentlig på det samme som deg.

Jeg må ta et fremmedspråk da, og tror det blir Tysk. Om ikke kanskje Spansk?

Noen tips om det letteste fremmedspråket og ta?

Håper det er greit jeg låner tråden din til å spørre om dette? Går jo litt på det samme som du lurer på tenker jeg :)?

Går helt fint haha

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest medlem-207017

Språkfag; ikke ideelle å lese til selv, og i alle fall ikke på ett år. Engelsk fordypning (internasjonal eng, + samfunnsfaglig engelsk/engelskspråklig litteratur og kultur)kan gå supert hvis du liker det. Ellers har jeg tatt nesten alt som privatist, og etter min erfaring er fag som f.eks Psykologi 1 ganske lette å lese seg opp til og gjøre det bra ved. Ellers, politikk og menneskerettigheter, samfunnsgeografi.

Ellers ser jo Kjemi 1 veldig godt ut også da.

Hei! Ser du har hatt psykologi 1 som privatist. Vurderer å ta det til våren (istedet for engelsk) som privatist og. Du har ikke et par minutter til overs der du kunne sagt hvordan det var å lese seg til det, eksamen, osv? Må bestemme meg til ikveld, hadde satt enorm pris på hjelp! :)

- Victoria

Lenke til kommentar

Hei! Ser du har hatt psykologi 1 som privatist. Vurderer å ta det til våren (istedet for engelsk) som privatist og. Du har ikke et par minutter til overs der du kunne sagt hvordan det var å lese seg til det, eksamen, osv? Må bestemme meg til ikveld, hadde satt enorm pris på hjelp! :)

- Victoria

Hei, jeg antar jeg er litt for sent ute nå. Så det dessverre ikke før nå. Men Psykologi 1 er egentlig bare hovedtrekkene. Hvis du har det minste av interesse for det burde det gå greit. Eksamen er muntlig og fort unnagjort, og fokuserer gjerne bare på ett tema, eller ett stykke. For eksempel "forsvarsmekanismer" og én annen ting, eller stadier av sorg, eller roller. Hvis du har lest boka, og sett litt på oppsummeringene på nettsidene går det helt bra. På muntlig eksamen skal man få en halvtime til forberedelse også, og kan som regel friske opp det aktuelle temaet med å se over sidene før man skal inn.

Hvis du lurer på noe mer spesifikt er det bare å spørre. Ønsker deg lykke til uansett hva det blir! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva med samfunnsøkonomi, økonomistyring eller rettslære? Har du tatt Historie, RLE og GYM?

Samfunnsøkonomi er mye teori, forståelse og drøfting. Hvis du ikke har vært i nærheten av økonomiske teorier fra før av vil du slite. Jeg har en kompis, som er en realist og har det nå, og han synes det er vanskelig. Eksamenen er muntlig.

Økonomistyring er også et forståelsesfag, men ikke like stor grad som samfunnsøkonomi. Forstår du teorien og ulike måter å finne ut svarene på, er det bænkers 6er. Jeg føler at man enten er en 3er- eller 6er-elev i faget. Økonmistyring er skriftlig og muntlig (tror jeg), der det krever at du skriver ganske mye i den skriftlige eksamen. Sensoren forventer at du klarer å definere alle begrepene og skrive mer enn det som står i boken i alle svarene. En kompis av meg kom opp i skriftlig eksamenen og fikk riktig på alle svarene, men fikk bare 5, fordi han skrev ikke utfyllende nok svar. Jeg fikk 6, fordi jeg svarte riktig på alle oppgavene og klarte å skrive mye relevant i hver av oppgavene.

Jeg har ikke hatt rettslære, men jeg har hørt at det er et puggefag, og at du skal anvende teorien i forskjellige saker som man skal "løse".

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...