Gå til innhold

Hjelp med programmer i RH 9

Anbefalte innlegg

Jeg har nA gAtt fra windows til Linux (red hat 9.0) og installasjonen gikk helt greit.

Problemene kom da jeg skulle innstalere Opera og BitchX.

BitchX: Jeg laster ned tar.gz pakke og bruker tar -zxvf <navn>, deretter gAr jeg inn i BitchX directory, men nAr jeg skal bruke ./configure kommer det opp en feilmelding:

Welcome to the BitchX-1.0c19 configuration

checking for gcc... no

checking for cc... no

checking for cc... no

checking for cl... no

configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH

Siden jeg er helt grOnn med Linux, sA har ikke jeg peiling pA hva dette betyr. Er det noen som har peiling pA hva jeg har gjort feil ?

Opera: Her har jeg lastet ned en .rpm pakke og brukt rpm -i <navn>. Jeg har lastet ned shared. Det kommer opp denne feilmeldingen da jeg kjOrte kommandoen:

error: Failed dependencies:

libXm.so.2 is needed by opera-7.11-20030515.2

libqt.so.3 is needed by opera-7.11-20030515.2

Noen som har peiling pA dette ?

Jeg har prOvd A sOke pA dette, men uten A finne noe som kan hjelpe meg.

I tillegg lurer jeg pA om linux stOtter NTFS-systemet til HDer eller mA jeg brenne filene ut pA cd ?

Takker for svar, og om dere trenger ekstra info, er det bare til A spOrre :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn på System Settings > Add/Remove Applications (i "startmenyen"), legg til "development tools"

Last ned opera-static

linux støtter så vidt jeg vet ikke ntfs native, men jeg tror mandrake har lagt til støtte for dette. Så i ditt tilfelle må du nok fram med brente cd'er

Lenke til kommentar

linux støtter så vidt jeg vet ikke ntfs native, men jeg tror mandrake har lagt til støtte for dette. Så i ditt tilfelle må du nok fram med brente cd'er

Jo. Linux støtter ntfs native, men bare i read modus. Det finnes også mulighet til å skrive til ntfs partisjoner, men dette er høyt ekserimentiellt, og kan ødelegge partisjonen.

Jeg vet ikke hvordan redhat har distribuert kjernen de kjører, men jeg kan gjette på at de har lagt til ntfs støtte som modul. i tilfelle skal det bare være å skrive insmod ntfs

Ptomania

Lenke til kommentar

Jo. Linux støtter ntfs native, men bare i read modus. Det finnes også mulighet til å skrive til ntfs partisjoner, men dette er høyt ekserimentiellt, og kan ødelegge partisjonen.

Jeg vet ikke hvordan redhat har distribuert kjernen de kjører, men jeg kan gjette på at de har lagt til ntfs støtte som modul. i tilfelle skal det bare være å skrive insmod ntfs

Ptomania

En av de irriterende tingene med RedHat: De har IKKE lagt ved ntfs-modulen. Men det finnes en RPM på Linux-ntfs sin side.

Lenke til kommentar

"development tools" inneholder en kompilator

En kompilator er enkelt forklart et programm som gjør om kildekode (det programmererne skriver, og som kan leses av mennesker) til en kjørbar fil som datamaskinen kan lese.

kode -> 010101000110011

Open Source betyr rett og slett at du har tilgang til kildekoden. På windows leveres programmene ferdigkompilerte (.exe)

.rpm er derimot ferdigkompilerte, binære (0101) filer du kan kjøre direkte uten å kompilere, slik som opera

Lenke til kommentar

Hmm nA ble jeg litt klokere ihvertfall :D

Men jeg har fortsatt problemer med libXm.so.2

Jeg har lastet ned Openmotif, men det stAr jeg allerede har den nyeste versjonen. Det har nA oppstAtt problemer med mange programmer, at jeg trenger noe fra openmotif.

Noen som vet hvordan jeg lOser dette problemet ?

Lenke til kommentar

Takker for svar :woot:

Na funker det meste her :D

Egentlig bruker jeg ikke BitchX, jeg skal innstalere det for A prOve det. Jeg har som sagt nettopp startet med Linux og vil prOve litt forskjelligt. Men jeg har hOrt en del brae ting om Irssi sA jeg skal ta og teste det med det samme ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg leste noe om Apt-get her, hvorfor bare ikke installere dette?

Finner instsall guide for redhat på

DENNE

siden. er fra forumet's egen FAQ. Se ganske langt ned etter ISDN HOWto og Kaza lite HOW to så finner du denne install guiden ;) gjør linux livet meget mye lettere.

DanielP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...