Melloweitsj Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg har nA gAtt fra windows til Linux (red hat 9.0) og installasjonen gikk helt greit. Problemene kom da jeg skulle innstalere Opera og BitchX. BitchX: Jeg laster ned tar.gz pakke og bruker tar -zxvf <navn>, deretter gAr jeg inn i BitchX directory, men nAr jeg skal bruke ./configure kommer det opp en feilmelding: Welcome to the BitchX-1.0c19 configuration checking for gcc... no checking for cc... no checking for cc... no checking for cl... no configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH Siden jeg er helt grOnn med Linux, sA har ikke jeg peiling pA hva dette betyr. Er det noen som har peiling pA hva jeg har gjort feil ? Opera: Her har jeg lastet ned en .rpm pakke og brukt rpm -i <navn>. Jeg har lastet ned shared. Det kommer opp denne feilmeldingen da jeg kjOrte kommandoen: error: Failed dependencies: libXm.so.2 is needed by opera-7.11-20030515.2 libqt.so.3 is needed by opera-7.11-20030515.2 Noen som har peiling pA dette ? Jeg har prOvd A sOke pA dette, men uten A finne noe som kan hjelpe meg. I tillegg lurer jeg pA om linux stOtter NTFS-systemet til HDer eller mA jeg brenne filene ut pA cd ? Takker for svar, og om dere trenger ekstra info, er det bare til A spOrre Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 du mangler en del kompilatorer og ting. mange nødvendige ting altså installer dem så skal det går bra.. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Gå inn på System Settings > Add/Remove Applications (i "startmenyen"), legg til "development tools" Last ned opera-static linux støtter så vidt jeg vet ikke ntfs native, men jeg tror mandrake har lagt til støtte for dette. Så i ditt tilfelle må du nok fram med brente cd'er Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 linux støtter så vidt jeg vet ikke ntfs native, men jeg tror mandrake har lagt til støtte for dette. Så i ditt tilfelle må du nok fram med brente cd'er Jo. Linux støtter ntfs native, men bare i read modus. Det finnes også mulighet til å skrive til ntfs partisjoner, men dette er høyt ekserimentiellt, og kan ødelegge partisjonen. Jeg vet ikke hvordan redhat har distribuert kjernen de kjører, men jeg kan gjette på at de har lagt til ntfs støtte som modul. i tilfelle skal det bare være å skrive insmod ntfs Ptomania Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 linux støtter så vidt jeg vet ikke ntfs native, men jeg tror mandrake har lagt til støtte for dette. Så i ditt tilfelle må du nok fram med brente cd'er Jo. Linux støtter ntfs native, men bare i read modus. Det finnes også mulighet til å skrive til ntfs partisjoner, men dette er høyt ekserimentiellt, og kan ødelegge partisjonen. Jeg vet ikke hvordan redhat har distribuert kjernen de kjører, men jeg kan gjette på at de har lagt til ntfs støtte som modul. i tilfelle skal det bare være å skrive insmod ntfs Ptomania En av de irriterende tingene med RedHat: De har IKKE lagt ved ntfs-modulen. Men det finnes en RPM på Linux-ntfs sin side. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 insmod... er det ikke lurere å bruke modprobe? Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Takker for alle svarene! Det hjalp det du sa OsIrIs, virker ikke som jeg gikk nOye nok igjennom innstalasjonen :oops: Inzomnia: Jeg er nok ikke sA dreven med Linux enda at jeg vet hva kompilatorer er, jeg vet ihvertfall ikke hvilke jeg skal finne =/ Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 "development tools" inneholder en kompilator En kompilator er enkelt forklart et programm som gjør om kildekode (det programmererne skriver, og som kan leses av mennesker) til en kjørbar fil som datamaskinen kan lese. kode -> 010101000110011 Open Source betyr rett og slett at du har tilgang til kildekoden. På windows leveres programmene ferdigkompilerte (.exe) .rpm er derimot ferdigkompilerte, binære (0101) filer du kan kjøre direkte uten å kompilere, slik som opera Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Hmm nA ble jeg litt klokere ihvertfall Men jeg har fortsatt problemer med libXm.so.2 Jeg har lastet ned Openmotif, men det stAr jeg allerede har den nyeste versjonen. Det har nA oppstAtt problemer med mange programmer, at jeg trenger noe fra openmotif. Noen som vet hvordan jeg lOser dette problemet ? Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Prøv først å søke etter libXm.so : locate libXm.so Hvis denne fins, lag en link til den : ln /usr/X11R6/lib/libXm.so /usr/X11R6/lib/libXm.so2 dette burde løse problemet ditt.. håper jeg Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Der var det allerede en fil som het libXm.so2, og den var linket til libXm.so2.1 Betyr det at den har blitt oppgradert ? Jeg testet det du sa og det gikk ikke. Det kom fram noe om at det fantes en fil ved det navnet fra fOr. Lenke til kommentar
chop Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 legge til /usr/X11R6/lib i /etc/ld.so.conf, og kjøre ldconfig kanskje.. Lenke til kommentar
foolish Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Tør jeg spørre hvorfor du skal bruke bitchx? Selv har jeg alltid brukt irssi de få gangene jeg har trengt en tekst basert irc klient. Irssi la jeg inn med en rpm. (http://newrpms.sunsite.dk/apt/redhat/en/i3....8.6-1.i386.rpm) Lenke til kommentar
chop Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 la nå gutten bruke det han selv vil Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Takker for svar Na funker det meste her Egentlig bruker jeg ikke BitchX, jeg skal innstalere det for A prOve det. Jeg har som sagt nettopp startet med Linux og vil prOve litt forskjelligt. Men jeg har hOrt en del brae ting om Irssi sA jeg skal ta og teste det med det samme Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 jeg skrev feil... ln /usr/X11R6/lib/libXm.so2 /usr/X11R6/lib/libXm.so skulle det være.. Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Tror ikke jeg leste noe om Apt-get her, hvorfor bare ikke installere dette? Finner instsall guide for redhat på DENNE siden. er fra forumet's egen FAQ. Se ganske langt ned etter ISDN HOWto og Kaza lite HOW to så finner du denne install guiden gjør linux livet meget mye lettere. DanielP Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Melloweitsj: du kan endre tastuaturoppsettet til norsk ved å gå inn på Preferences -> keyboard øåæ Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Hehe har fikset det nå Os|r|s Jeg hadde litt problemer med CD'en i begynneslen æøå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå