Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dannelsen av olje og gass

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en powerpoint-presentasjon, hvor jeg skal fortelle om dannelsen av olje og gass. Vi skal lage presentasjonen ut ifra en stil vi skrev for et par uker siden, så jeg har det jeg trenger av stoff.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå fram? Hva bør være det første jeg skal si, og hva burde jeg avslutte med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn med hvor det er mest populært og bore etter olje osv. Ta gjerne med litt fakta om oljeindustrien. Når du har kommet litt ut i presentasjonen så kan du ta opp hvordan olje dannes over flere år du kan avslutte med hvordan gass dannes og litt informasjon om hva olje populært brukes til i dag.

Dette skal funke bra!

Lenke til kommentar

Oi! For en tilfeldighet!

Vi skal også ha en powerpoint presantasjon i naturfag, akkurat om dannelsen av olje og gass. :p

Men; Jeg låner tråden til et par spørsmål:

1: Hvordan skal jeg forklare på best mulig måte hva leteboring er??? Er ferdig med powerpoint og stikkorda, men må lese meg opp i selve stikkordene. :)

2: Hvordan finner jeg ut hva DAGENS oljepris er??

PS: Har prøvd og google begge deler, uten noen gode svar.

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar

Leteboring, det ligger vel i ordet?

Du har flere typer olje. Varierende innhold av S ("Sweet crude" og "Sour crude", mindre S-innhold gir billigere raffinering), og varierende gravity er faktorer som spiller inn. Olje blir solgt på futuresmarked som NYMEX (det finnes ingen spotmarked for olje, som det gjør for aksjer. Spotoljepriser du ser på TV er ofte nåværende handelskurs for neste kontrakt).

Man har flere "oljepriser":

* BRENT Crude ("Nordsjø-olje") med ticker NYMEX:BZ

* WTI Crude (West Texas Intermediate)

* Dubai Crude

* OPEC Basket

og et hundretalls andre …

"Oljeprisen": http://finance.yahoo.com/q?s=CLG12.NYM

Lenke til kommentar

Du har flere typer olje. Varierende innhold av S ("Sweet crude" og "Sour crude", mindre S-innhold gir billigere raffinering), og varierende gravity er faktorer som spiller inn. Olje blir solgt på futuresmarked som NYMEX (det finnes ingen spotmarked for olje, som det gjør for aksjer. Spotoljepriser du ser på TV er ofte nåværende handelskurs for neste kontrakt).

* Dubai Crude

* OPEC Basket

Tusen takk for godt svar! Joda, jeg vet hva leteboring er, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det mest mulig utfyllende forran hele klassen, sånn at "idiotene" også kan forstå det. :)

Lenke til kommentar

* Dubai Crude

* OPEC Basket

Tusen takk for godt svar! Joda, jeg vet hva leteboring er, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det mest mulig utfyllende forran hele klassen, sånn at "idiotene" også kan forstå det. :)

Når man har gode indikasjoner på at det kan være olje/gass (f.eks. etter seismiske undersøkelser), borer man letebrønner (dette skjer alltid fra boreskip/mobilrigger). Seismikk er selvfølgelig ikke perfekt, det er bare lydbølger som blir reflektert og som gir en viss indikasjon på hvordan formasjonene ser ut.

Under leteboring er logging meget vikitg. Dette går ut på at man sender ned diverse verktøy (eventuelt MWD, altså at man måler div. paramtere samtidig som man borer). Eksempel på verktøy man ofte sender ned er de som måler naturlig gammastråling i bergarten ("gamma-ray"), elektrisk resistivitet eller bergartens akustiske egenskaper. Man får da et datasett som petrofysikkere/geologer/whatever kan tolke (man vet hvilke bergarter som har høy naturlig gammastråling f.eks.) Dette kan korreleres med data fra seismikk for å få et mer helhetlig bilde.

Man kan også bruke verktøy for å ta ut en "core", som man deretter kan dele opp i mindre porsjoner, og som man kan herje videre med på laboratorier. Disse kan man utføre flere tester på, som man kan bruke til å si noe om reservoarets egenskap. Det er desverre ikke mulig å klatre ned i oljereservoaret, ei heller å ta hele formasjonen opp til overflaten-- derfor bruker man slike tester. Har man en veldig inhomogen reservoarbergart, som mange karbonater er, er det ofte vanskeligere enn for sandsten som er mer homogen.

Disse dataene kan man så bruke til å bore en ny brønn.

Bare spør hvis du lurer på noe, akkurat dette er ikke helt mitt fagområde, men jeg skal prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...