Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved sameie.

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som har kommet i en litt kinking situasjon.

Dei siste årene har han og ei (eks)dame hatt sameie i et hus til en verdi av omtrent 1.2 millioner kroner, etter at det blei slutt ønsket eksen og selge huset eller vertfall sin andel i huset uten hannes samtykke.

Ettersom at det er stort sett han som har kjøpt og pusset opp huset så legg ho også krav på kvitevarer som han utelukkande har kjøpt sjølv.

Dei eig boligen 50% kvar.

Men det han prøver å komme fram til no er at han ønsker jo fortsatt å kunne bo i huset sitt, noe han selvfølgelig føler han har all rett til, ho ønsker jo selvfølgelig å ha penger for huset, men det føler han blir urettferdig siden det er nesten utelukkende han som har betalt det.

No kan eg tenke meg at det er litt vondt blod i mellom dem akkurat no, så eg foreslo at han skulle prøve og drøye det på en fin måte for å se om det ornet seg, men han må jo fortsatt han en plass og bu, i tilegg til at viss han har noken rettigheter så hadde jo det vært fint også..

Dama har også heilt uten hannes samtykke gitt faren sin rettigheten over huset, sånn at faren overkjører stakkeren mer eller mindre heilt.

Bare sånn generelt overfladisk om situasjonen, men kva muligheiter har han egentlig?

Huset har også i seinare tid vært utleigd og han flyttet akkurat tilbake (2 månder siden) så det må beskattes om han selger det nå, noe han selvfølgelig ikkje ønsker, men det var ikkje noko gehør i frå ho, sida ho ikkje taper noko på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet i et sameie hvis ikke annet er avtalt er at hvis den ene parten ønsker å selge, så har den andre parten forkjøpsrett, jfr. sameigelova § 11. Den mest praktiske løsningen må derfor være at han kjøper henne ut.

Eiendomsrett til innbo er et separat spørsmål fra eiendomsrett til selve boligen. Her kommer det an på hvem som kjøpte hva.

Når det gjelder hennes fars myndighet kan hun la ham forvalte hennes ideelle andel, men det gir ikke ham større rettigheter enn hun ville hatt.

Det sentrale spørsmålet her virker å være fastsettelsen av eierbrøken mellom partene. Her står partene stort sett fritt til å avtale den brøken de måtte ønske - og hvis de har avtalt en gitt brøk går dette foran hvem som har betalt hva. Derfor: Er det avtalt en gitt eierbrøk, eller hvor kommer 50 % fra?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...