Valkyria Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Så vittig hvordan IHS og Sofiemyr begge har ulike ståsteder, men begge lever i troen på at de har rett. Hadde vært interessant å se en "kristen vs kristen" diskusjon i stedet for en "kristen vs ateist" for en gangs skyld 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Så vittig hvordan IHS og Sofiemyr begge har ulike ståsteder, men begge lever i troen på at de har rett. Hadde vært interessant å se en "kristen vs kristen" diskusjon i stedet for en "kristen vs ateist" for en gangs skyld kristen vs kristen ? Sofiemyr er ikke kristen, hun er et Jehovas vitne. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 kristen vs kristen ? Sofiemyr er ikke kristen, hun er et Jehovas vitne. Siden hun tror på jesus kristus er hun vel kristen? Men hvem er kristen da? Hvem gren må man tilhøre for å være kristen? (Ikke for at jeg tror deg, men for å høre hva du selv, som påstått ekte kristen, har å si om det....) Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Ser du dette Sofiemyr? IHS kaller deg en djevel i fåreklær. Hvorfor skal jeg høre på han mer enn deg? Hvorfor er din tolkning mer korrekt enn hans? 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Fordi ingen av dem evner å skjønne at det er rene påstander de kommer med og ingen sannhet? Tror fælt få religiøse i det hele tatt har stoppet opp og tenkt over hva de EGENTLIG tror på jeg... Da det ofte er troen i seg selv som er det viktige, ikke hva de tror på eller hvordan de tolker det... 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) kristen vs kristen ? Sofiemyr er ikke kristen, hun er et Jehovas vitne. Siden hun tror på jesus kristus er hun vel kristen? Hun tror ikke på Jesus Kristus. Hun fikk jo nettopp er sittat fra Jesus Kristus (om himmelriket), som hun ikke tror på. Det er en rekke ting Jesus Kristus sier, Jehovas vitner ikke tror på. Fks. sier Jesus Kristus at Gud er i Ham. Dette er noe Jehovas vitner overhode ikke tror på. For dem heter Gud Jehova og er i stjernehopen pleiadene. "From 1881 until 1953 the Watchtower (Jehovas vitner) believed that Jehovah resided at the center of the universe on the star Alcyone in the cluster known as Pleiade" Endret 23. februar 2012 av IHS Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Så hvorfor er din tolkning mer korrekt enn hennes? Klarer du å annerkjenne at hun oppfatter sin tro som korrekt? Klarer du i så fall å stille kritikk til din egen tro om at den kanskje ikke er 100% korrekt? Jeg regner med hennes tro kjennes like riktig for henne som din gjør for deg. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Så hvorfor er din tolkning mer korrekt enn hennes? Det er ikke en tolkning. Det er masse tullete påfunn som ikke har noe med kristendom å gjøre. Noe også du skjønner. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 godt mulig, men problemstillingen er like gyldig Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 ...og du hopper elegant over det faktum at Bibelen som er kristendommens krybbe ikke støtter at det finnes et sted som helvete Har du noen sinne lest Bibelen * Bibelen > djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. Du som er så ivrig med å bortforklare alt med metaforer burde vel også stille deg åpen til at ildsjøen også er en metafor. Eller er det bare å velge og vrake hva man ønsker å tro på? 4 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Så hvorfor er din tolkning mer korrekt enn hennes? Det er ikke en tolkning. Det er masse tullete påfunn som ikke har noe med kristendom å gjøre. Noe også du skjønner. Jeg er nok rundere enn deg der, for jeg skjærer hele dritten over en kam og kaller alt av religiøse påfunn for nettopp det, tullete påfunn vi aldri skulle fulgt... Men artig at du ser det slik når du ikke har noen fasit på hvem som tror riktig heller (annet enn den sedvanelige fantasien da, som alle religiøse bruker som "bevis"....) Endret 23. februar 2012 av RWS 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 ...og du hopper elegant over det faktum at Bibelen som er kristendommens krybbe ikke støtter at det finnes et sted som helvete Har du noen sinne lest Bibelen * Bibelen > djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. Du som er så ivrig med å bortforklare alt med metaforer burde vel også stille deg åpen til at ildsjøen også er en metafor. Eller er det bare å velge og vrake hva man ønsker å tro på? Selvfølgelig er ildsjøen akkurat som elven med livets vann og livets tre, metaforer for noe. Det er ikke dermed sagt at dette noe (helvete) ikke eksiterer. Bildet "ildsjøen" formidler hvor fryktelig det er i helvete. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Og som alt annet gud ikke har forutsett så har han ikke forutsett de plagede sjelers evne til imunisering mot helvetes plager. Som kjent er mennesket meget tilpasningsdyktig og med tidsperspektiver som evigheten ser jeg ikke dette som et usansynlig senario. Greit å ha med når vi snakker om myter i kristendommen. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Og som alt annet gud ikke har forutsett så har han ikke forutsett de plagede sjelers evne til imunisering mot helvetes plager. Som kjent er mennesket meget tilpasningsdyktig og med tidsperspektiver som evigheten ser jeg ikke dette som et usansynlig senario. Så du skal tilpasse deg helvete så det ikke gjør så vondt ? Man skal høre mye før ørene detter av. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Og som alt annet gud ikke har forutsett så har han ikke forutsett de plagede sjelers evne til imunisering mot helvetes plager. Som kjent er mennesket meget tilpasningsdyktig og med tidsperspektiver som evigheten ser jeg ikke dette som et usansynlig senario. Så du skal tilpasse deg helvete så det ikke gjør så vondt ? Man skal høre mye før ørene detter av. Og den kommentaren fra en som baserer livet sitt på historier som er nedskrevet flere tiår etter at begivenhetene skal ha funnet sted, samt en mann som satt isolert på øya Patmos i mange år. Endret 23. februar 2012 av perpyro 2 Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Nestekjærlighet er tingen - er jo enkelt å elske de som allerede elsker deg - verre å elske de som hater deg IHS demonstrer sitt ståsted og jeg mitt Hei, kan du besvare dette innlegget mitt til deg: Post #90 Det er et spørsmål jeg lurer litt på, og fikk ikke spurt vitnene om det ved den anledningen de var på misjonsbesøk tidligere... Endret 23. februar 2012 av Wyrd 2 Lenke til kommentar
Hotbyte Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Myte nr. 1: Sjelen er udødelig Myte nr. 2: De onde blir pint i helvete Myte nr. 3: Alle gode mennesker kommer til himmelen Myte nr. 4: Gud er en treenighet Myte nr. 5: Maria er Guds mor Myte nr. 6: Gud godkjenner bruken av bilder og ikoner i tilbedelsen Myte nr. 1 kommer helt an på hva man mener med død eller levende. Hva mener du? Myte nr.2: ordet helvete finnes ikke i bibelens grunntekst som er på Gresk. Men begrepet ildsjøen som brenner med ild og svovel - en uslokkelig ild - er brukt. Myte nr. 3: At det er en myte at gode mennesker kommer til himmelen? Hvis så var tilfellet, så ville jeg ha sagt at Gud var en urettferdig dommer. Myte nr 4.: Ordet trèenighet er ikke brukt i bibelen så vidt jeg vet. Men Faderen, sønnen, og den hellige ånd, er brukt. I det nye testamentet så kan man se at dette stemmer. Så om folk ønsker å kalle det trèenighet eller ikke, må bli et spørsmål om det finnes noe enighet. Myte nr 5.: Riktig observert. Maria var Jesu fysiske mor. Myte nr 6.: Gudebilder er i bibelen sett på som avgudsdyrkelse. Men for den som kjenner skriftenes bok, så er alt rent for den som har et rent hjerte; dvs at en som er ren i sin samvittighet innfor Gud, den personen tror ikke på avgudsdyrkelse. Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Gud godkjenner bruken av bilder og ikoner i tilbedelsen? ? «Du skal ikke lage deg et utskåret bilde eller noe som er formet som noe oppe i himlene eller nede på jorden eller i vannene under jorden. Du skal ikke bøye deg for dem og ikke la deg forlede til å tjene dem.» (2. Mosebok 20:4, 5) Apostelen Johannes skrev til de kristne i det første århundre: «Små barn, vokt dere for avguder.» – 1. Johannes 5:21. Er religiøse bilder, slik kirken hevder, bare et hjelpemiddel til å nærme seg og ære det bildene representerer? «Til å begynne med kan bildene hovedsakelig ha blitt brukt i undervisnings- og dekorasjonsøyemed; det var i hvert fall et argument som ble brukt for å forsvare bruken av dem. Men snart kom de til å tjene et religiøst formål. Det var spesielt tilfellet når det gjaldt ikoner, som ble et fremtredende trekk i den ortodokse kirke,» sies det i The Encyclopedia of Religion. Men profeten Jesaja spurte med rette: «Hvem vil dere da ligne Gud med? Hva for et bilde vil dere sette ved siden av ham?» – Jesaja 40:18, Norsk Bibel 88/07 Sammenlign disse bibelversene: Jesaja 44:13–19; Apostlenes gjerninger 10:25, 26; 17:29; 2. Korinter 5:7 Gud godkjenner ikke bruken av religiøse bilder og ikoner Hei trådstarter... Jeg har kun lest første siden i diskusjonen, så jeg vet ikke om du har sagt noe om dette tidligere, men jeg vil gjerne stille et spørsmål: Er du medlem av Jehovas Vitner? Samtlige av utsagnene i førsteposten minner nemlig svært mye om blader jeg og familien har mottatt fra dør-bankende Vitner ved noen anledninger tidligere (som jeg har lest av ren nysgjerrighet, vel å merke). Isåfall, lurer jeg på hvorfor bladene deres (Vakttårnet og Våkn opp!) er fulle av illustrasjoner (tegninger) av bibelske skikkelser, inkludert Jesus? Går ikke dette imot det bibelsitatet du selv siterte i første post? Det er snakk om tilbedelse, som det står i teksten "....Du skal ikke bøye deg for dem og ikke la deg forlede til å tjene dem...." Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Gud godkjenner bruken av bilder og ikoner i tilbedelsen? ? «Du skal ikke lage deg et utskåret bilde eller noe som er formet som noe oppe i himlene eller nede på jorden eller i vannene under jorden. Du skal ikke bøye deg for dem og ikke la deg forlede til å tjene dem.» (2. Mosebok 20:4, 5) Apostelen Johannes skrev til de kristne i det første århundre: «Små barn, vokt dere for avguder.» – 1. Johannes 5:21. Er religiøse bilder, slik kirken hevder, bare et hjelpemiddel til å nærme seg og ære det bildene representerer? «Til å begynne med kan bildene hovedsakelig ha blitt brukt i undervisnings- og dekorasjonsøyemed; det var i hvert fall et argument som ble brukt for å forsvare bruken av dem. Men snart kom de til å tjene et religiøst formål. Det var spesielt tilfellet når det gjaldt ikoner, som ble et fremtredende trekk i den ortodokse kirke,» sies det i The Encyclopedia of Religion. Men profeten Jesaja spurte med rette: «Hvem vil dere da ligne Gud med? Hva for et bilde vil dere sette ved siden av ham?» – Jesaja 40:18, Norsk Bibel 88/07 Sammenlign disse bibelversene: Jesaja 44:13–19; Apostlenes gjerninger 10:25, 26; 17:29; 2. Korinter 5:7 Gud godkjenner ikke bruken av religiøse bilder og ikoner Hei trådstarter... Jeg har kun lest første siden i diskusjonen, så jeg vet ikke om du har sagt noe om dette tidligere, men jeg vil gjerne stille et spørsmål: Er du medlem av Jehovas Vitner? Samtlige av utsagnene i førsteposten minner nemlig svært mye om blader jeg og familien har mottatt fra dør-bankende Vitner ved noen anledninger tidligere (som jeg har lest av ren nysgjerrighet, vel å merke). Isåfall, lurer jeg på hvorfor bladene deres (Vakttårnet og Våkn opp!) er fulle av illustrasjoner (tegninger) av bibelske skikkelser, inkludert Jesus? Går ikke dette imot det bibelsitatet du selv siterte i første post? Det er snakk om tilbedelse, som det står i teksten "....Du skal ikke bøye deg for dem og ikke la deg forlede til å tjene dem...." Den samme unnskyldningen bruker også andre kristne for å avbilde Jesus med langt hår, og med det, bringer de skam over sin egen frelser. (Jf. 1 Kor 11,14) Endret 1. mars 2012 av turbonello Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Fjollete Turbo... Hvis du kan finne et bilde i Vakttårnet eller Våkn Opp! som bringer skam over Jesus så kan vi plukke opp denne diskusjonen igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå