Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ødelagt SSD og får ikke til å reinstallere windows

Anbefalte innlegg

1) Du skal kople den SSD du skal update på en Intel ICH10 SATA2 (3Gbps) port.

2) Intel kontrolleren skal endres i BIOS settings fra AHCI til IDE mode.

Det "skal" funke da...

Har du oppfylt både pkt 1) og 2) ?

Edit:

Det er også et poeng å gjøre systemet (hovedkort/SSD) fri for standby 5v - dvs gjøre det strømløst for neste forsøk.

Trekke ut 220V ledning fra PSU og trykke på startknappen til PC 3-4 ganger for å tappe all strøm fra evt oppladede kondensatorer som kan holde på spenning.

Edit2:

Kanskje du også må kople SSD på den SATA port som enumereres først.

Dvs den med lavest nummer .

SATA3G_3

SATA3G_4

SATA3G_5

SATA3G_6

post-35394-0-18062500-1325622991_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firmware oppdateringen jeg fant til denne SSD'en er i .exe format og ikke .iso format da. Jeg kjører den og den "scanner" etter SSD og finner intet. Det gjør heller ikke BIOS.

Jeg vurderer sterkt å investere i en usb-til-sata dings i morgen bare for å se om DEN finner noe. Vet ikke om det er mer eller mindre sannsynlig men hadde vært greit å prøve en annen tilkobling og en slik kabel er ikke akkurat altfor dyr.

Skal prøve å frigjøre for standby nu.

Edit: Kan jo være mulig jeg må ha SSD på den men har ikke hatt det tidligere. Den var såvidt jeg husker ikke der når den plutselig forsvant. Nå har jeg skifta porter og kabler så mye at jeg ikke aner hvor den var før.

Endret av Molecular
Lenke til kommentar

Hvilket desverre er det jeg har prøvd hittil =(

Er jo mulig den faktisk ER ødelagt men etter å ha lest at gammal firmware kan gi akkurat de problemene jeg har er det desto mer irriterende å ikke få kontakt med SSD'en. Krysser fingrene for en Sata-til-usb kabel i morgo, hvis ikke får jeg vel bare sende inn salumitten.

Lenke til kommentar

Vel, det var litt surt, men jeg er egentlig mer interessert i å finne ut hvorvidt jeg i det hele tatt FINNER SSD'en om jeg bruker en sata til usb ledning. Hvis jeg finner den vet jeg i det minste at den ikke er ødelagt, og da kan jeg prøve å finne en annen pc og sette den inn i.

Hvis jeg fortsatt ikke finner SSD'en via usb heller sender jeg den inn.

Lenke til kommentar

Har prøvd 4 forskjellige SATAkabler, porte, og strømtilkoblinger. Føler meg relativt trygg på at det ikke er kabelen, desverre.

Hva slags port var SSD'en tilkoblet, da den forsavant ?

Nå stiller du et vanskelig spørsmål. Alle portene ligger under grafikkortet, men jeg tror den var koblet til SATA 5 eller 6, om jeg må gjette.

Endret av Molecular
Lenke til kommentar

Tror ikke at hvilken port den var tilkoplet når den forsvant er relevant da problem tydligvis trigges av standby/sleep.

Samme sak :

http://tylerrobb.tumblr.com/post/12327285154/hyperxfailure

Bare det at denne brukeren fikk oppgradert til 332 først , føre disken "forsvant".

Slikt kan skje , og da tydligvis oftere med Sandforce 22xx baserte SSD.

Glad jeg bare har SSD fra Crucial(2.stk M4) og Intel (1.stk X-25M)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Interessant observasjon

th3pwn3r

So...I figured out my problem. It seems like the contacts on the drive aren't thick enough. They seem to lose the contact with the cable and then the drive is useless. After I wiggle things around a bit it works again, also I have tried a couple different cables now and it still seems to vibrate loose or something although it feels like the connection is tight...

th3pwn3r

And again. My computer locked up and I wiggle the connections at the drive and it comes back. I guess nobody else is having this problem...I'm keeping my side panel off forever.

th3pwn3r

I've already tried a few cables. It's definitely not the port on the motherboard itself because I haven't had to touch the cable there. I move the cable around at the drive itself and it'll work again, maybe it's just dirty and needs to be cleaned.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271710-Kingston-s-HyperX-SandForce-SSD/page2

Til Asus P8Z68V-Pro kortet ditt fulgte det med 2.stk SATA kabler ratet for 6Gbps som har mere robust signal integritet og festemekanisme (de er merket ) - bruk en av de.

post-35394-0-87553300-1325628531_thumb.png

Lenke til kommentar

Er det ikke de han mener er lause? De der er iallefall lause til meg. Den "Clip on" funksjonen på SATA-3 kablene vil faktisk ikke fungere ordentlig med denne SSD'en, dvs de vil ikke 'clip on' i hele tatt. Forøvrig ligger nå SSD'en utenfor kabinettet og jeg kan selv verifisere hvorvidt de har ristet løs eller ikke. Men takk for tipset ^^

Lenke til kommentar

vel skaffa en sånn usb-til-sata dings i dag og absolutt ingenting. Så jeg regner med greia er dau. Men noe skjer der inne for etter å ha vært koblet i pc'en ei god stund var den iallefall litt varm, hva nå enn det betyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...