Gå til innhold

Logikk FOR gud?

Anbefalte innlegg

Klippet ut fra tråden "Ateister - Klarer vi å lage et falskt argument for at Gud finnes?", (Valgte å starte egen tråd isteden for å avspore den orginale...) der BirgerCAC svarte:

Jeg bruker logikk som det viktigste i alle mine svar og konklusjoner.

Det jeg lurer på er hva han, og mange religiøse mad ham, legger i det utsagnet?

Jeg er faktisk, etter flere diskusjoner med både kristne og muslimer både her inne og i det virkelige liv, tilbøyelig til å tro at de heller bruker sin egen fantasi for å finne "bevisene" som de igjen bruker kognitiv dissonans og confirmation bias til å forsterke (etter at forelskelsen har gitt seg...) og på det grunnlaget sier de har brukt logikk, kritisk tenkning og skeptisisme som grunnlag for sin tro, for å få den troen til å høres vitenskapelig ut....

For hvor er logikken i noe vi ikke har så mye som en fjær fra? Hvor er logikken i å lese noe i en bok og tro fullt og fast at det er sannhet når man, logisk sett, VET at det ikke er annet enn påstander? Hvorfor kaller de dette logikk?

Edit: Rettet trykkkleifen dom til som i sitatet til BirgerCAC...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk på datateknikk for 18 år siden, så lærte jeg noe om datamaskiner og logikk, nemlig "Crap in, crap out". All logikk starter med visse forutsetninger. Det hjelper da ikke å behandle noe logisk hvis du starter med råtne forutsetninger.

Og det er nettopp det kristne "logikere" gjør. De starter gjerne med forutsetningen "Gud finnes", "Bibelen er sann (jaffal mye av den)" eller annen svada og da blir konklusjonene deretter.

F.eks.:

Forutsetning: "Gud er god"

Så blir noen påkjørt av trikken.

Typiske konklusjoner:

1. Det skjedde for at noe annet som er enda bedre skulle skje, slik at totalt sett blir resultatet bedre.

2. Den som ble påkjørt levde et syndig liv og fikk sin straff

3. Satan blindet trikkeføreren og Gud klarte ikke å stoppe det.

Det er ikke noe direkte ulogisk ved disse konklusjonene om man forutsetter at Gud finnes (men med en allmektig Gud blir det vanskelig å forsvare den siste)

Som det heter: Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet originalest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...