Gå til innhold

hvordan begrense hastighet?

Gjest Slettet+129837

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+129837

Hei

Jeg har et modem Zyxel P-2602HWT-F3 og en D-Link DIR-635 router tilkoblet til modemet uten DHCP. (så det betyr at Zyxel gir ut ip adressene.)

Hvordan kan jeg begrense hastigheten fra ruteren eller modemet slik at p2p-programmer som bittorrent bruker ikke mer enn 50kbps eller mindre.

Når jeg gamer så er det som regel folk som sitter og tyvstarter bittorrent, så jeg må gå rundt 8 pc-er hver gang ping-en min går opp for å finne hvem som laster ned.

finnes det noe sånne muligheter for begrensning som jeg kan gjøre?

Jeg har hørt om QoS, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal putte min pc på høy prioritet.

Takk på forhånd

Endret av Slettet+129837
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QOS på hjemmeroutere er som regel ikke veldig avansert. De fleste begrenser seg til å kunne prioritere normal nettrafikk.

Hvis du kjøper en router med støtte for uorginal firmware f.eks DD-WRT så kan du få flere muligheter til å sette avanserte QOS regler. Dir-635 er ikke støttet så da må du evt. kjøpe en ny router.

Dir-615 er støttet, Netgear WNDR3700 er også støttet og kan muligens løse problemet uten DD-WRT da den har bedre QOS regler enn de fleste andre routere på markedet.

Du må dog være klar over at hvis du legger inn 3djeparts firmware på en router og ting skjærer seg så vil ikke produsenten av routeren hjelpe deg, så noe support i slike tilfeller kan du glemme.

Lenke til kommentar

Ser utifra d-link sine sider at det er en hel del du kan gjøre med qos...

http://support.dlink.com/emulators/dir635/109/Advanced_Traffic_Shaping.html

Er vel bare å gi den enheten som laster ned en fast ip, deretter kan du på ruteren sette inn hvor mye den skal kunne laste ned og opp.

Om dette er programvare som går på en pc som skal brukes til andre ting må det naturligvis styres inne i programvaren, ellers må du ha en meget avansert ruter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...