Ottesen Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) hei gutter, lenge siden Satt sammen min 2500k med gigabyte hk igår, og såklart skal det klokkes. Går på vann. Jeg har drevet endel med gamlere cpuer så har vært borti dette før men har ett rart problem. Cpu-z, bios, occt, core temp viser forskjellig volt på cpu'n... relativt stor forskjell også.Setter jeg 1,27v i bios står det 1,32 i cpu-z, 1,39-1,41 i occt, 1,37i core temp... Så jeg er usikker på hva for noe volt jeg faktisk har. Noen tips ? Endret 4. januar 2012 av Ottesen Lenke til kommentar
meeg Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Er du sikker på at du bruker siste versjon av de forsskjellige programmene du nevner? Det høres ut som CPU ikke blir gjenkjent riktig. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 Er du sikker på at du bruker siste versjon av de forsskjellige programmene du nevner? Det høres ut som CPU ikke blir gjenkjent riktig. Ja, ganske sikker. Fant iallefall ut at occt viser samme volt uansett, så da ser jeg bort i fra den. Cpu-z virker mest riktig, men det er den jo som oftest også. Skal prøve meg frem litt med load line osv å se om det blir bedre Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Jeg forandret litt på tråd tittelen fordi jeg trenger hjelp til flere ting. Jeg klokket ca akkurat samme maskin jeg har nå (2500k, gigabyte z68 og corsair dominator ram) for en kamerat for litt siden, møtte ikke på noen av de samme problemene. På kompisen sin pc var det bare 1,3v og 4,5ghz og stabilt som bare det... På min nå så visst jeg setter volten i bios til 1,3v viser den 1,344v i cpu-z, men dropper ned til 1,308v med load. Selv om jeg har på forskjellige load line settinger (har multi step load line) er den helt lik. Satt nå volten i bios opp til 1,35v og da er volten fortsatt 1,344v i cpu-z, MEN dropper bare ned til 1,32v under load... why ? Det er litt for mye vdrop syntes jeg... fine er at den virker stabil og kald da, men er bare 4,4ghz nå... Råd/tips ? Bruker "edit:" til å skrive inn info jeg, lettere for både meg og de som vil hjelpe... Edit 1: testet litt mer, volten er det samme uansett om jeg setter den til 1,3v eller 1,4v i bios, noe som er veldig rart :S Edit 2: etter mye testing og ny bios har jeg funnet ut at cpu-z viser rikig volt. Det er biosen som nekter å forandre volten. Har testet å bruke gigabytes easytune6 og forandrer volten i windows, det er eneste måten jeg får den til å forandre seg...har testet alt. Etter jeg har gjort det så må jeg inn i bios og sette opp mhz... Edit 3: av en eller annen grunn så stod rammen min på 1066mhz og 1,5v....skal vel være 1600mhz og 1,65v ? Gikk iallefall inn i windows med masse volt og 4,6ghz nå....tviler på det er så stabilt men... Edit 4: neida, klikket etter 15 sek i prime95.... skjønner ikke noe jeg nå, har mer enn nok volt og ikke så mye mhz, må være noe annet som lager problemer Endret 4. januar 2012 av Ottesen Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Skuffet jeg nå, uansett hva jeg gjør så vil den ikke klokke seg noe spesiellt opp. Denne som skal være så lett, var faktisk lettere med dem gamle så noe må være feil. Har sotti her i 8 timer nå, testet masse forskjellig og lest og lest...no luck... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Om LLC er på, PLL Overvoltage er på, og du har 1.35V vil de fleste 2500k nå 4.5GHz eller mer. Spørsmålet er da heller om du har fått en skikkelig dårlig overklokker, det kan alltid skje. Min i5-750 ville for eksempel ikke nå 4.0GHz før jeg kjørte på 1.45V, det var jo totalt uaktuelt, så 24/7 endte på 3.8GHz og 1.35V Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Om LLC er på, PLL Overvoltage er på, og du har 1.35V vil de fleste 2500k nå 4.5GHz eller mer. Spørsmålet er da heller om du har fått en skikkelig dårlig overklokker, det kan alltid skje. Min i5-750 ville for eksempel ikke nå 4.0GHz før jeg kjørte på 1.45V, det var jo totalt uaktuelt, så 24/7 endte på 3.8GHz og 1.35V Håper ikke jeg har fått en så dårlig cpu klokka kompisen min sin, 4,5ghz på 1,3v totalt stabilt... gikk i windows lett med 1,3v både med 4,7 og 4,8ghz...+ benchmarks på 5ghz med 1,39v Sykt. Testet med alt mulig på, har multi step load line, men den slår ikke ut i heltatt... samme med volten. Setter jeg volten på noe annet enn orginalt er den 1,34, og merker at load line ikke er på i heltatt. Med å bruke programmet easytune6 i windows fikk jeg tvinget den til å forandre volt og da ble volten forandret og load line fungerte... men det å justere noe i windows også noe i bios like den ikke. Er jo mulig jeg bare trenger noe sykt med volt, men da er jeg jo avhengig av å faktisk kunne stille volten i bios først...lol. Faen så irritabelt... Lenke til kommentar
meeg Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Har du siste bios til hovedkortet? Ellers er det jo forskjell fra cpu til cpu og du kan ha vært uheldig, men jeg tror heller du sliter med hovedkort/bios problemer. Her er noen skjermbilder fra min 2500K i idle og load til sammenligning, volt er satt til 1,4 (under load): Idle Load Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Ja har siste bios. Virker som det er noe som kødder, skulle uansett kunne fått klokket ett stykk med endel volt. Alt går på en ganske stor vannrig her også... utrolig irritabelt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Ja har siste bios. Virker som det er noe som kødder, skulle uansett kunne fått klokket ett stykk med endel volt. Alt går på en ganske stor vannrig her også... utrolig irritabelt. Prøvd å skru av/på strømsparing? Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Ja har siste bios. Virker som det er noe som kødder, skulle uansett kunne fått klokket ett stykk med endel volt. Alt går på en ganske stor vannrig her også... utrolig irritabelt. Prøvd å skru av/på strømsparing? Jupp, testet både med og uten alt samt i forskjellige kombinasjoner, no luck Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Testet igjen nå omtrent alt som er, skrudde av alt...usb3 kontrollere, usb legacy osv osv, alt av strøm sparing, satt alt av volt på manuelle tall osv osv...fortsatt så er volten det samme. Om jeg setter volten på 1,20v eller 1,45 så er den 1,344v og under load droper ned til 1,308v...Eneste tingen jeg kan gjøre for å forandre på volten er å justerere den i easytune6 i windows også restarte... Er nesten som om biosen har på skrivebeskyttelse... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Testet igjen nå omtrent alt som er, skrudde av alt...usb3 kontrollere, usb legacy osv osv, alt av strøm sparing, satt alt av volt på manuelle tall osv osv...fortsatt så er volten det samme. Om jeg setter volten på 1,20v eller 1,45 så er den 1,344v og under load droper ned til 1,308v...Eneste tingen jeg kan gjøre for å forandre på volten er å justerere den i easytune6 i windows også restarte... Er nesten som om biosen har på skrivebeskyttelse... Jeg bruker Asus selv, så jeg vet ikke helt hvordan dine options i forhold til dette i ditt EUFI ser ut. Kunne du gitt et screenshot eller googlet frem en link med bilder for oss? Hvis vdroop er et problem så er det jo normalt bare å justere opp LLC på disse nye hovedkortene. På mitt Asus P8Z68 kan jeg velge flere nivåer fra ingen LLC (som git mye vdroop) opp til extreme som faktisk gir marginal revers vdroop ved maks belastning (altså at spenningen faktisk går litt forbi det som er spesifisert). Men dette du nevner med at spenningen virker å ikke reagere på hva du setter på i UEFI må jo være et annet problem. Det ville hjulpet å se hvilke instillinger du har på - og hvilke muligheter du har. Merk at det er normalt av spenningen varierer sterk mellom idle og load forresten (men det regner meg med du vet). Det er kun ved load du bør se på spenningen egentig, ved mindre du har slått av alt av powersaving features (som jeg egentlig ikke annbefaler, og som ikke bør være et problem i forhold til å overklokke). Jeg annbefaler CPU-Z som mest nøyaktig avleser for aktiv spenning. Du har ikke noe slags auto-tuning switch på ditt kort har du? På Asus sitt så er det en TPU med fysisk switch du kan slå på som i praksis vil overstyre en del instillinger for automatisk overklokk. Hvis du har noe lignende så kan det vel fort overstyre spenning til fakbrikk-kalibrete estimater av hva du trenger for X multiplier overklokk. -Stigma Endret 4. januar 2012 av Stigma Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Testet igjen nå omtrent alt som er, skrudde av alt...usb3 kontrollere, usb legacy osv osv, alt av strøm sparing, satt alt av volt på manuelle tall osv osv...fortsatt så er volten det samme. Om jeg setter volten på 1,20v eller 1,45 så er den 1,344v og under load droper ned til 1,308v...Eneste tingen jeg kan gjøre for å forandre på volten er å justerere den i easytune6 i windows også restarte... Er nesten som om biosen har på skrivebeskyttelse... Jeg bruker Asus selv, så jeg vet ikke helt hvordan dine options i forhold til dette i ditt EUFI ser ut. Kunne du gitt et screenshot eller googlet frem en link med bilder for oss? Hvis vdroop er et problem så er det jo normalt bare å justere opp LLC på disse nye hovedkortene. På mitt Asus P8Z68 kan jeg velge flere nivåer fra ingen LLC (som git mye vdroop) opp til extreme som faktisk gir marginal revers vdroop ved maks belastning (altså at spenningen faktisk går litt forbi det som er spesifisert). Men dette du nevner med at spenningen virker å ikke reagere på hva du setter på i UEFI må jo være et annet problem. Det ville hjulpet å se hvilke instillinger du har på - og hvilke muligheter du har. Merk at det er normalt av spenningen varierer sterk mellom idle og load forresten (men det regner meg med du vet). Det er kun ved load du bør se på spenningen egentig, ved mindre du har slått av alt av powersaving features (som jeg egentlig ikke annbefaler, og som ikke bør være et problem i forhold til å overklokke). Jeg annbefaler CPU-Z som mest nøyaktig avleser for aktiv spenning. Du har ikke noe slags auto-tuning switch på ditt kort har du? På Asus sitt så er det en TPU med fysisk switch du kan slå på som i praksis vil overstyre en del instillinger for automatisk overklokk. Hvis du har noe lignende så kan det vel fort overstyre spenning til fakbrikk-kalibrete estimater av hva du trenger for X multiplier overklokk. -Stigma -Stigma Takk for svar forresten ! Jeg kan se om jeg finner noen bilder og info osv, jeg bruker gigabyte fordi etter å ha flere forskjellige kort igjennom tidene liker jeg dem best, så i vår vennegjeng er det kun gigabyte som gjelder jeg har jo også klokket kameraten sin som var lekende lett + 5ghz på e8600, 4,5ghz på E6850 osv så jeg har brukt gigabyte korta endel. Vdroop er ikke problemet. Tingen er at uansett hva jeg setter som volt i bios så er den enten orginal på 1,22-ish, eller 1,334. Setter jeg feks volten nå til 1,5v så er den 1,344v. Visst jeg setter på line load så bare skjer det ikke noe, den blir ikke aktivert eller hva man skal si... Tidligere idag testet jeg å forandre volt og line load via etter program i windows... det fungerte noen ganger mne ble ikke noe tess. Da fungerte line load som den skulle. Tingen er at visst jeg forandrer volt i bios er den enten orginal, eller 1,344v uansett. Jeg har skrudd av alt av strømsparing og slik, samt ting som overklokker selv som gigabyte er flinke på. Uansett hva jeg gjør der er alt likt, jeg har sotti her idag i 8-10 timer så du kan tenke deg hvor mye jeg har testet... lol. Akkurat nå har jeg satt volten til 1,3v i bios, da gir den som sagt 1,344 litt under pga vdroop. Den volten, 1,344v blir som sagt gitt uansett om jeg setter 1,2v eller 1,6v...blir alltid 1,344v. Så jeg har det nå og 4,3ghz fordi mer enn det klikker den. Den går i prime95 akkurat nå, men så fort jeg feks restarter eller noe forandrer den nok instillinger igjen... 4,3ghz is nothing... jeg har ikke passert 60grader engang etter 20 min med prime95 i ett varmt lite rom, så jeg ville gjerne finne ut av dette. Jeg syntes det er vanskelig å forklare så tenk dere at biosen er skrivebeskyttet, slik virker det som. Så fort jeg forandrer på volten er den enten orginal eller 1,344v... arg arg arg Edit: Nå testet jeg jo den volten som biosen alltid setter, nemlig 1,344v. Med 4,3ghz gikk det lett 30 min i prime95... men så testet jeg teorien min, skrudde av pc'n normalt også startet igjen... da var volten tilbake til orginal og mhz var også orginalt... ser ikke hvorfor den ikke holder på innstillingene ? Endret 4. januar 2012 av Ottesen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Overclock.net Gigabyte P67/Z68 Owner's club Mye informasjon der, blant annet at CPU-Z ikke fungerer for Gigabyte-hovedkort Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Overclock.net Gigabyte P67/Z68 Owner's club Mye informasjon der, blant annet at CPU-Z ikke fungerer for Gigabyte-hovedkort Aha, det kan jo være svaret på hele problemet - at måleavlesningen rett og slett er feil. I så fall er vel beste løsning å lese litt i tråden og se hvilke alternativ software som annbefales (om ikke gigabyte har egen software som tillater slik måling) -Stigma Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Overclock.net Gigabyte P67/Z68 Owner's club Mye informasjon der, blant annet at CPU-Z ikke fungerer for Gigabyte-hovedkort Aha, det kan jo være svaret på hele problemet - at måleavlesningen rett og slett er feil. I så fall er vel beste løsning å lese litt i tråden og se hvilke alternativ software som annbefales (om ikke gigabyte har egen software som tillater slik måling) -Stigma Takk, er der inne og søker hjelp og sånn nå... Er ikke avlesningen som er problemet, har fått sjekket det. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg fant ut at volten min på cpu-z visst riktig ser du, men pga jeg ikke får stilt volten ble jeg forvirret. Jeg har testet alt som er nå, og uansett hva jeg justerer på inne i bios med volt, samme om det er til cpu,ram,qtt osv så nekter den... men nå står den på auto mens jeg har satt cpu'n til 4,6ghz med turbo. Ser ut til at det fungerer...cpu volten gir meg automatisk 1,37-1,38v og ser ut som jeg kan iallefall få litt overklokk med det. Jeg skal bare la det være slik også sette på litt og litt mer mhz for å se hvor det stopper... Kjedelig å ikke så stilt volt men ser jo heldigvis ut som "auto" gir endel volt... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Ja hmm, det er vanskelig å si hva som er feil da. Det eneste jeg må annta er vel at det er meget sansynlig at det ligger et eller annet sted i BIOS instillingene. Du bruker ikke offset-mode for å sette spenningen eller noe sånt gjør du? Jeg tror jeg måtte sett bilder av det fulle BIOS setupet ditt for å kunne kommentere videre. Last gjerne opp bilder om du synes det er verdt å se nærmere på. -Stigma Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Ja hmm, det er vanskelig å si hva som er feil da. Det eneste jeg må annta er vel at det er meget sansynlig at det ligger et eller annet sted i BIOS instillingene. Du bruker ikke offset-mode for å sette spenningen eller noe sånt gjør du? Jeg tror jeg måtte sett bilder av det fulle BIOS setupet ditt for å kunne kommentere videre. Last gjerne opp bilder om du synes det er verdt å se nærmere på. -Stigma Hei igjen, nei bruker ikke noe offsett osv. Jeg har testet og testet og testet + testet... tilsammen over 20 timer nå de siste dagene. Er noe feil i bios eller måten bios lagrer instillingene når den restartes. Visst jeg stiller på noe volt-relatert vil den ikke. Alt annet holder seg helt fint, men feks å sette volt til cpu fra "auto" til "normal" eller noe annet vil den ikke... Jeg fant en vei rundt det som jeg er ca ca fornøyd med, visst jeg setter opp turbo funksjonen til i5 slik at jeg får 4,5ghz og volt står på auto så justerer den volten til 1,37-1,38v (er max av hva "auto" på volt klarer/vil levere) så får jeg den stabilt der. Nå er det litt mye volt i forhold til mhz, men siden jeg ikke får rørt noe av volt får det være... 4 timer prime der kaller jeg stabilt. Testet også kameraten sin pc...ca samme hovedkort, samme cpu og ram. Greide over 5ghz med ikke så gal volt på første forsøk, easy. Så det er noe min gjør i bios/resetter/lagrer ikke ting. Kom også over ett annet problem... noen ganger når jeg hadde stabilt 4,5ghz så testet jeg 3-5 forskjellige tester som involverte både cpu og gpu. Visst jeg restartet pc'n imellom hver test var cpu-scoren alltid ca lik, men gpu scoren brått noen ganger vel helt på tryne. Feks 3dmark vantage fikk jeg 18k, 15k og deretter 18k... da var det brått gpu-scoren som ikke ble riktig. (har testet dette ca 25 ganger nå) Så da tenkte jeg kanskje at rett og slett psu'n min begynner å streike... så jeg testet å ta vekk alle hdd, vifter, ram osv så jeg hadde så lite som mulig bruk av volt... samme resultat. Så jeg har funnet ut nå at jeg bare lar den gå på auto på volt og har 4,5ghz... så må jeg passe på at VISST jeg restarter at ting er riktig med å teste gpu i noen for for benchmark... så akkurat nå er pc'n stabil på 4,5ghz og alt fungerer bra. Bare synd jeg ikke får justert volt selv... men men :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå