Gå til innhold

Europa velger bort iPhone

Anbefalte innlegg

Det er flust med alternativer om det er viktig for deg med minnekortstøtte. Det får du ikke på iOS ;)

Ser ikke for meg at kravet om minnekortstøtte er noe den generelle iOS bruker setter noe særlig høyt.

Om det er et problem at du ikke kan lagre over 32GB på telefonen er iOS uansett ikke systemet for deg.

Jeg har enda til gode å bruke mine 16GB til noe fornuftig, har vært fullt en gang, og da var det sannelig på tide å ta backup av alle bildene jeg hadde liggende:)

Dog har det en hel rekke design- og konstruksjonsimplikasjoner å ha mulighet for minnekort, som jeg regner med apple har tatt hensyn til, og derfor valgt bort muligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare idioter som påstår de bare har en telefon, men at de bare har en serie er riktig. Såvidt jeg vet har de alltid solgt minst en eldre versjon ved siden av den nyeste.

Siden du antagelig ikke regner deg selv som en av de nevnte idiotene: Hvorfor må det siste utsagnet i sitatet være feil?

At de selger noen (ytterst få, om jeg skal gjette) eksemplarer av forrige års modell endrer vel ikke det faktum at de til enhver tid markedsfører én telefon, nemlig iPhone. At den fornyes fra tid til annen er vel nokså selvsagt, at de selger ut restlageret av den gamle også. Om det er lurt å selge dem parallelt utover det, slik Apple gjør, er en annen debatt.

Jeg er enig med Simen1 her. (Som jeg forøvrig har altfor stor respekt for til å sitere i sammenheng med idioter.)

Og ja, vil du ha minnekort så velger du en annen telefon. Men om jeg hadde kjøpt en iPhone 4s istedet for en Galaxy SII, så hadde jeg ikke behøvd det, fordi jeg kan få iPhone med stort nok minne innebygget, inntil 64 GB brutto. På Galaxy har jeg "bare" 12 GB når OS har tatt sitt.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper at du ikke har særlig dyre apps da? Det er jo et faktum at ikke alle bruker alle telefonens funskjoner like mye :)

Vel, den dyreste appen kostet vel ca. 500kr, men det var definitivt unntaket(og jeg hadde nok neppe kjøpt den dersom jeg hadde betalt for selve telefonen), det er som sagt ekstremt lite apps som jeg finner det fornuftig å bruke noe særlig penger på. Om jeg feks. skal være produktiv velger jeg et skikkelig verktøy og sitter ikke og knoter på en underholdningsdings med 3,5 tommers skjerm.

Er forøvrig veldig usikker på hvilke funksjoner du mener koster så mye å bruke og er så uunnværlige at man blir låst til produktet?

Lenke til kommentar

Det er flust med alternativer om det er viktig for deg med minnekortstøtte. Det får du ikke på iOS ;)

Ser ikke for meg at kravet om minnekortstøtte er noe den generelle iOS bruker setter noe særlig høyt.

Om det er et problem at du ikke kan lagre over 32GB på telefonen er iOS uansett ikke systemet for deg.

Så å filme mye og ta mange mange bilder er ikke noe for iOS / iPhone 4S brukere?

Med tanke på at iPhone 4S ved 1080p filming bruker 180 MB per minutt, så fyller du hele 24 GB med opptak i løpet av 2 timer med filming. Det vil si at iPhone 4S bruker 40% mere plass enn det Samsung Galaxy S II bruker ved å filme i 1080p.

Er du på ferie i utlandet i en måned f.eks og skal filme / ta bilder av dine barn eller mye annet, så sitter du med sjegget i postkassen om du bare har en iPhone 4S med 32 GB. Spesielt om du i tillegg har filmer og musikk på din iPhone 4S.

Man kan dog berge seg med 64 GB versjonen da. Men den har jo ran prisen på vanvittige 6800 kr LOL :!:

Så jeg vil nok si at argumentet på at iPhone 4S / iOS brukere ikke trenger mere plass enn 32 GB er tull i dag.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

At de selger noen (ytterst få, om jeg skal gjette) eksemplarer av forrige års modell endrer vel ikke det faktum at de til enhver tid markedsfører én telefon, nemlig iPhone. At den fornyes fra tid til annen er vel nokså selvsagt, at de selger ut restlageret av den gamle også. Om det er lurt å selge dem parallelt utover det, slik Apple gjør, er en annen debatt.

Jeg er enig med Simen1 her. (Som jeg forøvrig har altfor stor respekt for til å sitere i sammenheng med idioter.)

Og ja, vil du ha minnekort så velger du en annen telefon. Men om jeg hadde kjøpt en iPhone 4s istedet for en Galaxy SII, så hadde jeg ikke behøvd det, fordi jeg kan få iPhone med stort nok minne innebygget, inntil 64 GB brutto. På Galaxy har jeg "bare" 12 GB når OS har tatt sitt.

Når iphone 4 var på topp i listene rundt om, hvem var nr 2? Ofte 3GS. 3GS og iPhone 4 fortsetter å selge meget bra.

http://iphone-gadgets.com/iphone/iphone-3gs-sales-stats/

http://www.bgr.com/2011/11/14/aging-iphone-4-iphone-3gs-still-best-selling-phones-in-q3/

Fant ikke i farta så mye om iphone 4 og 3gs i Europa, men muligens har andre tid å lete. Mener i allefall å ha sett 3GS oppe på andre plass bak iphone 4 på toppselger lister i europa. Uansett, det selges mer enn noen ytterst få.

Lenke til kommentar

Så å filme mye og ta mange mange bilder er ikke noe for iOS / iPhone 4S brukere?

Med tanke på at iPhone 4S ved 1080p filming bruker 180 MB per minutt, så fyller du hele 24 GB med opptak i løpet av 2 timer med filming. Det vil si at iPhone 4S bruker 40% mere plass enn det Samsung Galaxy S II bruker ved å filme i 1080p.

Er du på ferie i utlandet i en måned f.eks og skal filme / ta bilder av dine barn eller mye annet, så sitter du med sjegget i postkassen om du bare har en iPhone 4S med 32 GB. Spesielt om du i tillegg har filmer og musikk på din iPhone 4S.

Man kan dog berge seg med 64 GB versjonen da. Men den har jo ran prisen på vanvittige 6800 kr LOL laugh.gif

Så jeg vil nok si at argumentet på at iPhone 4S / iOS brukere ikke trenger mere plass enn 32 GB er tull i dag.

Jeg løste dette STORE problemet sist jeg var på ferie med å gå rundt på webkafeer, laste opp bilder til blogg oppdatere bloggen og samtidig tømme minnekort til usb stick. Jeg kunne jo selvfølgelig kjøpt ørten minnekort til speilrefleksen men jeg orket ikke det. Ser problemet ditt, men jeg føler du krisemaksimerer. Når jeg reiser rundt å streamer jeg alltid video og musikk(spotify). wifi er det sjelden jeg er uten på hoteller o.l. Hvorfor legge inn tv-serier manuelt på mobilen når alt blir lastet ned automatisk til pc'en hjemme 1 time etter at episoden er vist i usa, og samtidig blir lagt inn på plex serveren.

Lenke til kommentar

Siden du antagelig ikke regner deg selv som en av de nevnte idiotene: Hvorfor må det siste utsagnet i sitatet være feil?

Kunne ikke vært mer enig, noe jeg tror jeg har til gode å ikke være med deg så langt. Har 32GB iP4 og trodde jeg kanskje ville få lite plass etterhvert men bruker såvidt over halvparten med stor spotify cache, tomtom+navigon og div. kartpakker og en haug applikasjoner + dropbox og mye mer. Deler din respekt for Simen1 og flere andre her som hovedårsaken til at man deltar i forumet, selv om jeg har tilatt meg noen hete diskusjoner en sjelden gang.

Ang. et par andre innlegg:

Bilder og skjermskudd kan jeg ta i fleng uten at det rikker plassen særlig og filmer ol. ønsker man som regel å flytte ut til en laptop etterhvert uansett for backup og bearbeidelse. Ingen jeg kjenner bruker mobilen som oppbevaringsenhet for alle sine personlige bilder og filmer som ofte har stor affeksjonsverdi om enheten skulle bli stjålet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tipper at du ikke har særlig dyre apps da? Det er jo et faktum at ikke alle bruker alle telefonens funskjoner like mye :)

Vel, den dyreste appen kostet vel ca. 500kr, men det var definitivt unntaket(og jeg hadde nok neppe kjøpt den dersom jeg hadde betalt for selve telefonen), det er som sagt ekstremt lite apps som jeg finner det fornuftig å bruke noe særlig penger på. Om jeg feks. skal være produktiv velger jeg et skikkelig verktøy og sitter ikke og knoter på en underholdningsdings med 3,5 tommers skjerm.

Er forøvrig veldig usikker på hvilke funksjoner du mener koster så mye å bruke og er så uunnværlige at man blir låst til produktet?

Når man oppsummerer alle kjøp man har gjort av applikasjoner, spill ol. på en smarttelefon plattform man har brukt flittig i over 1 år så kommer nok mange fort over tusenlappen. For en del applikasjoner starter man også med gratis versjonen og finner ut at man vil oppgradere pga. behov til betalversjon. Dermed blir det fort en reell sak å ta i betraktning når man ser på bytte av telefon. Hva du mener ift. snakket om produktivitet og skikkelig verktøy i denne sammenhengen forstår jeg ikke helt da å velge rett verktøy til rett jobb er en såpass basal selvfølge at jeg ikke ser noe behov for å rote til temaet unødvendig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med tanke på hva man betaler for abonnement og telefon så tror jeg de færreste har kjøpt apps for noe i nærheten av det samme, snittet per iOS device var $17 i oktober. Det er nok mer psykologisk.

Som viser det faktum jeg nevner, ikke alle benytter telefonens funksjoner like mye. Psykologisk faktor når man har oversikt over hva man bruker telefonen til? Man skal lese mye her.

Det går nok heller på det at jeg ikke ser store nok fordeler (og faktisk flere ulemper i tillegg per dags dato) ved å bytte plattform og måtte kjøpe alt på nytt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man kan dog berge seg med 64 GB versjonen da. Men den har jo ran prisen på vanvittige 6800 kr LOL laugh.gif

Jeg løste dette STORE problemet sist jeg var på ferie med å gå rundt på webkafeer, laste opp bilder til blogg oppdatere bloggen og samtidig tømme minnekort til usb stick. Jeg kunne jo selvfølgelig kjøpt ørten minnekort til speilrefleksen men jeg orket ikke det. Ser problemet ditt, men jeg føler du krisemaksimerer. Når jeg reiser rundt å streamer jeg alltid video og musikk(spotify). wifi er det sjelden jeg er uten på hoteller o.l. Hvorfor legge inn tv-serier manuelt på mobilen når alt blir lastet ned automatisk til pc'en hjemme 1 time etter at episoden er vist i usa, og samtidig blir lagt inn på plex serveren.

Nå er det ikke alle familier som går rundt på forskjellige webkafeer mens dem er på ferier da. Så for dem som ikke gjør det og for dem som heller ikke har Wi-Fi tilgang så er det faktisk et STORT problem.

Og nå er det heller ikke anbefalt å streame / laste ned ting over 3G nettverket heller mens du er utenfor Skandinavia, siden dette kan gjøre deg personlig konkurs på den verste måten, siden 3G bruk kan koste enormt mange kroner per MB.

Nå snakker jeg ikke bare om TV-serier på telefonen. Jeg tenker generelt sett vanlige filmer som man som regel vil ha med seg for å kunne se på mens man reiser noen plasser eller noe sånt.

Så det er ikke så enkelt som noen skal ha det til.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Nå er det ofte et større problem at telefoner og kamera stjeles når man beveger seg ute i periferien på ferie, så at man har en liten laptop med seg på ferie hvor man kan laste over slikt innhold på som man igjen oppbevarer i safe på hotellrommet er vel ikke helt uvanlig etter min erfaring. Deretter ofte fra laptop og opp til skyen via hotellets wifi eller direkte fra telefonen til skyen via samme wifi. Alle familiehotellene jeg har vært på siste årene har hatt gratis wifi for hotellets gjester og jeg har alltid hatt med meg en billig nettpc for backup av bilder som ligger i safen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror min neste mobil blir en Iphone, ikke fordi jeg liker apple men fordi jeg har allerede brukt så mye penger på Itunes og apps til den forsvunnede ipoden min. Jeg sliter også med virus ,treghet og masse drit på min HTC Wildfire s. iphone 3gs feks har ganske like specs men den kjører Ios mye bedre...

Hadde du kjøpt en toppmodell ville du sannsynligvis sluppet treghet. Når det gjelder drit, så kan man fint være litt kritisk til hva og hvor mye man legger inn på telefonen. :)

Edit: HTC har vel aldri vært særlig rause med minne i telefonene synes jeg å huske fra Desire. Kan bare tenke meg hvor dårlig stelt det må være med billigmodellene.

Endret av Stian216
Lenke til kommentar

Som viser det faktum jeg nevner, ikke alle benytter telefonens funksjoner like mye. Psykologisk faktor når man har oversikt over hva man bruker telefonen til? Man skal lese mye her.

Det går nok heller på det at jeg ikke ser store nok fordeler (og faktisk flere ulemper i tillegg per dags dato) ved å bytte plattform og måtte kjøpe alt på nytt.

Igjen, hvilke funksjoner der det du mener man benytter seg av som er såpass dyre? Regner du det å kjøpe haugevis av (mer eller mindre unyttige)apps som en "funksjon"? Gjorde et overslag nå på hvor mye jeg kjøpte for da jeg hadde iphone og det var under 800kr. Dette inkluderer da en app til 550kr. Av alle appene som jeg betelte for er det 2 apper jeg har nytte av fortsatt. Denne ene er den til 550kr.

Skulle gjerne likt å se den bruker som etter 1 års bruk har brent av 1000kr+ og som fortsatt bruker mer enn 10% av appene...

Lenke til kommentar

Av de appene jeg bruker mest så har det kostet noen kroner ja :) En god del apps bruker jeg ikke og det er for det meste gratis sådane man bare har lastet ned for å teste eller sjelden blir brukt. De jeg har kjøpt til en billig penge og ikke bruker er ikke noe tap som ville hindre meg i å bytte plattform. Jeg har erfart her inne at eks. veldig få bruker telefonen særlig utstrakt til bilnavigering noe jeg bla. gjør. Men så er det dette med at noen ikke ser lengre enn sin egen nese og ikke klarer å forstå at andre bruker telefonen mer utstrakt enn en selv på områder hvor den også er et meget godt verktøy. Diskusjonen blir i slike sammenhenger nesten alltid meningsløs her inne, så den får igjen bare ligge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nok at bevis på at journalistikk og faktaanalyse er utdøende disipliner i media. I artikkelen presenterer man altså informasjon som i beste fall er et grovt estimat av salget av smarttelefoner i en 12 ukers periode, for tidsrommet 4. september - 27. november.

http://www.kantarworldpanel.com/#/News/news-list/Kantar-Worldpanel-ComTech-Apple-booms-in-Britain-but-finds

Disse spekulative tallene presenterer man som fakta, og deretter drar man konklusjoner uten å ta hensyn til at dette åpenbart er en atypisk 12-ukersperiode. Vi har faktorer som at iPhone 4S gradvis ble sluppet på det europeiske markedet i siste halvdel av denne perioden, i motsetning til foregående år da modellskiftet skjedde et kvartal tidligere - noe som åpenbart påvirker både etterspørsel og tilgjengelighet på ulike måter. I bl.a Spania og Italia ble. iPhone 4S sluppet ut på markedet den 28.oktober, slik at den kun var tilgjengelig i kun 4 av de 12 ukene estimatet gjelder. Det sier seg selv at salgsestimater på en slik bakgrunn bør tas med all mulig skepsis.

Som en kuriositet, og for å illustrere hvor sprikende tallene er: Kantar Worldpanel, som tallene i artikkelen kommer fra, hevder at iPhone hadde 43% markedsandel for smarttelefoner i Storbritannia i oktober - altså at iPhone feide Android-leiren av banen, til tross for at iPhone 4S ble tilgjengelig først den 14. oktober:

http://www.reuters.com/article/2011/11/28/us-smartphones-britain-research-idUSTRE7AR1J020111128

Kanskje viser det seg at "Europa velger bort iPhone" - eller kanskje ikke - men det er ren idioti å dra slike konklusjoner basert på rene gjetninger i stedet for faktiske salgstall.

Lenke til kommentar

Jeg har enda til gode å bruke mine 16GB til noe fornuftig, har vært fullt en gang, og da var det sannelig på tide å ta backup av alle bildene jeg hadde liggende:)

Dog har det en hel rekke design- og konstruksjonsimplikasjoner å ha mulighet for minnekort, som jeg regner med apple har tatt hensyn til, og derfor valgt bort muligheten.

Du har nok rett i at de som ønsker minnekort neppe velger iOS, men jeg tviler på det er konstruksjonsproblemer som er hovedårsaken til at de ikke støtter det.

Selv setter jeg pris på å kunne kjøpe relativt billige minnekort til telefonen når den dukker opp som en kortleser på PC'en, og det er enkelt å fylle den opp med musikk, film og serier, eller bruke den til å lagre diverse filer når jeg er ute og reiser.

Lenke til kommentar

Du har nok rett i at de som ønsker minnekort neppe velger iOS, men jeg tviler på det er konstruksjonsproblemer som er hovedårsaken til at de ikke støtter det.

Jeg er ganske sikker at det er akkurat det. Et minnekort ville enten kreve en type åpning som man bruker på simkortet, og den krever at du har med deg den lille nålen for å bytte simkort. Vanskelig å lage en slik løsning som støtter et slot-in minnekort. Uansett kreves det enda et hull i siden på telefonen, og det går mot det rene designet som apple har valgt.

Det andre alternativet krever at man tar av et bakdeksel, og det er i hvertfall dårlig nytt på iPhone siden hele telefonen er bygd som en formel-1 bil, der alle deler som kan er brukt for å skape strukturell stivhet og for å være bærende konstruksjon.

Om du ser videoen av Jonathan Ive som forteller om Macbook sin Unibody så skjønner du tegninga. Gutta på designavdelingen hos Apple har OCD når det kommer til slike ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Google (Android) har med sin egen telefon og stolthet, Nexus, også valgt et designet uten støtte for minnekort. Så det blir meningsløst å peke på Apple som en synder alene her :).

Det er jo slik sett litt komisk i sammenhengen og man kan lure på om Android fanboymengden (ytterst få av debatanter i trådene) er klar over egne fakta innimellom.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...